קריית מוצקין: דירות 120 מ"ר החל מ-920 א' ש'

בדומה למכרז בעפולה, גם במקרה של המכרז בקריית מוצקין כל ההצעות שהוגשו היו נמוכות ממחיר המקסימום שהציבה המדינה

יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון / צילום: ארן דולב
יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון / צילום: ארן דולב

אחרי עפולה, הצלחה גם למכרז "מחיר למשתכן" השני שנסגר בקריית מוצקין. תוצאות המכרז שנסגר רק אתמול (ב') וכלל 20 מתחמים המאפשרים בנייה של 1,028 יחידות דיור סך הכל, כולן מוזלות, מעידות כי כל המתחמים שיצאו לשיווק נרכשו על ידי קבלנים שהציעו הצעות נמוכות יותר ממחיר המקסימום אותו הציבה המדינה.

מנתוני האוצר, משרד השיכון והבינוי ורשות מקרקעי ישראל עולה כי בסך הכל ניגשו 51 יזמים וקבלנים למכרז. על פי ההצעות השונות של הקבלנים והיזמים מחיר דירת 120 מ"ר תוכל להימכר סביב כ-920 אלף שקל (על פי ההצעה הנמוכה ביותר למ"ר שזכתה במכרז בחישוב לדירת 120 מ"ר) ועד כ-1.157 מיליון שקל (על פי ההצעה הגבוהה ביותר למ"ר שזכתה במכרז).

בדומה למכרז בעפולה, גם במקרה של המכרז בקריית מוצקין כל ההצעות שהוגשו היו נמוכות ממחיר המקסימום שהציבה המדינה. על פי חישוב הממוצע של הצעות הקבלנים במכרז למתחמים השונים עולה כי דירה ממוצעת בשטח 120 מ"ר (התב"ע החלה על השטח מגדירה שטח ממוצע בשטח 120 מ"ר) תוכל להימכר בסוף התהליך לרוכשים הזכאים במחיר ממוצע בגובה של כ-1.051 מיליון שקל. מדובר במחיר הנמוך היום ממחיר השוק של דירות דומות ביישוב, בנות 5 חדרים, שעומד על טווח מחירים שנע סביב 1.5 מיליון שקל.

נציין כי לעומת המכרז בעפולה, אליו ניגשו כמעט ורק חברות קטנות ומקומיות, במכרז הנוכחי ניגשו וגם זכו חברות נדל"ן גדולות. בין היתר מדובר בחברת אשדר שזכתה בשני מתחמים לבניית 188 יחידות דיור סך הכל ובחברת אורתם מליבו בנייה למגורים שזכתה בשלושה מתחמים המאפשרים בניית 282 יחידות דיור סך הכל. החברה שזכתה במספר המגרשים הגדול ביותר היא חברת עמרם אברהם חברה לבניין, כאשר תוכל לבנות 110 יחידות דיור בחמישה מגרשים שונים.

נזכיר כי המכרז פוצל למגרשים גדולים וקטנים כאשר בגדולים עמד היקף יחידות הדיור על 92 ובקטנים הוא נע בין 22 ל-28 יחידות דיור. יזמים וקבלנים נוספים שזכו במכרז הם סלע בינוי והשקעות (188 יח"ד), סבנטל בע"מ (50 יחידות דיור), הפיתרון א.ר ניהול והשקעות (28 יח"ד), נחלת א.מ בנייה וייזום יחד עם אפל ואקנין נדל"ן (94 יח"ד), בובליל נכסים (44 יח"ד), ספייס בנייה ויזמות (22 יח"ד) והתאגדות של רוזנברג רומן, רוזנברג חיים, בולשיך רומן ובריזלר צבי שזכו במגרש אחד לבניית 22 יחידות דיור.

שר האוצר משה כחלון אמר היום לאחר שהתקבלו תוצאות המכרז כי: "התוצאות של המכרז בקרית מוצקין מוכיחות שתכנית 'מחיר למשתכן' משנה את פניו של שוק הדיור בישראל. לקחתי התחייבות למען הילדים שלנו, אני מתכוון לעמוד בהתחייבות שלי. האחריות שלי כשר אוצר היא למנוע את משבר הדיור הבא. מחיר למשתכן הפסיקה את הספסור של המדינה בקרקעות ששייכות לילדים שלנו. כל עוד לא יהיה ספסור בקרקע, לילדים שלנו יש תקווה".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט התייחס אף הוא לתומאות המכרז ואמר: "מדובר בבשורה גדולה לציבור בישראל. 'מחיר למשתכן' תשפיע על היישובים שבהם מתקיים המכרז ועל הוזלה לזוגות הצעירים ולחיילים משוחררים בכל הארץ. בנוסף, לאור השיווקים הצפויים של עשרות אלפי יחידות דיור בתקופה הקרובה, ההערכה היא שתהיה לה השפעה חיובית ומצננת על המחירים במשק".