מחיר למשתכן: מערכת ממחושבת תייצר שונות בין הדירות

אלגוריתם מיוחד אמור לייצר שונות במחירי הדירות שיימכרו לזכאים בכל פרויקט, כך שהמחיר למ"ר ישתנה בין הדירות השונות לפי פרמטרים של קומה, כיוון הדירה ועוד ■ חלק מהדירות יתייקרו, אבל המחירים של הדירות "הגרועות" יותר בכל בניין יירדו משמעותית

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

במשרדי האוצר והשיכון מנסים לתקן עיוות משמעותי במכרזי מחיר למשתכן. ל"גלובס" נודע כי אלגוריתם מיוחד אמור לייצר שונות במחירי הדירות שיימכרו לזכאים בכל פרויקט, כך שהמחיר למ"ר ישתנה בין הדירות השונות לפי פרמטרים של קומה, כיוון הדירה ועוד.

במסגרת מכרזי מחיר למשתכן מתחרים הקבלנים על מחיר למ"ר סופי לדירה הנמוך ביותר. נכון להיום, המחיר למ"ר אחיד בכל הדירות. כך למשל, רוכש הדירה הגבוהה ביותר בבניין (שגם נהנית בחלק גדול מהתב"עות ממרפסת גדולה במיוחד וכו') אמור לשלם בדיוק את אותו מחיר למ"ר כמו הדירות התחתונות, דבר שמייצר כמובן עיוות בגובה ההטבה לזכאים, במיוחד בדירות הפרימיום שבבניין.

מכרזי מחיר למשתכן שהתפרסמו בעבר החריגו מראש חלק מהדירות בכל פרויקט, ואותן שיווק היזם במחיר השוק, כך שהבעיה במלוא חריפותה צצה רק במודל החדש שקידם במהירות שר האוצר משה כחלון, שקבע כי כל מכרזי הקרקע למגורים שתוציא המדינה בשנים הקרובות יהיו במתכונת של מחיר למשתכן.

על פי התוכנית המתגבשת כעת, אנשי מחשבים יכתבו בתקופה הקרובה מערכת שתאפשר לייצר את השונות במחירים - בלי לפגוע במחיר הכולל של כל הדירות (וממילא גם במחיר הממוצע למ"ר) שנקב הקבלן במכרז.

המערכת הממוחשבת תייצר את השונות בהתאם למחיר הכולל שנקבע, מה שאמור לייקר כמובן חלק מהדירות אבל גם להוריד משמעותית את המחירים של הדירות "הגרועות" יותר בכל בניין.

גורם בכיר שמעורב בהכנת המכרזים החדשים העריך שלא מדובר במערכת שתיצור עיכובים בהגרלות. אותו גורם הדגיש שמערכת ממוחשבת נחוצה לא רק לייצר את אותה שונות במחירים לפי סוגי הדירות, אלא גם לאפשר לזכאים להירשם מראש להגרלה רק עבור הדירות שמתאימות להם. "יכול להיות שיש זכאי שרוצה להירשם רק לדירות בנות חמישה חדרים, כי כבר יש לו למשל ארבעה ילדים. יכול להיות זכאי שרוצה לקנות דירה רק בתנאי שהיא עד קומה 5, כי יש לו פחד גבהים או שהוא לא רוצה להשתמש במעלית. מערכת ממוחשבת, שכל איש IT כותב בכמה שעות, גם תתקן עיוותים וגם תתאים את הדירות לקהל היעד שלהן".