"אסור לחכות שמפעיל יקרוס כדי לאשר מיזוג בסלולר"

מומחה בנושא הגבלים עסקיים ובעל היכרות הדוקה עם שוק התקשורת: "אני מניח שמי שיצטרך לבחון את זה, ייבחן האם יציאה מהתמונה של גולן טלקום עלולה לגרום פגיעה משמעותית בתחרות שקיימת כיום, ויש תחרות אינטנסיבית. הורדה ברמת התחרות הזו או חשש ממשי להורדה יכול להביא להתנגדות של הממונה"

מיכאל גולן / צילום:אריאל בליאק
מיכאל גולן / צילום:אריאל בליאק

בעקבות ההתפתחויות האחרונות בענף הסלולר, והאפשרות שגולן טלקום תימכר בימים הקרובים, ובעקבות התנגדות של הממונה על ההגבלים ומשרד האוצר לכך שגולן תימכר לאחת החברות הוותיקות בתחום, עולה השאלה באילו תנאים, אם בכלל, תאושר עסקה שכזו.

מומחה בנושא הגבלים עסקיים ובעל היכרות הדוקה עם שוק התקשורת אומר בשיחה עם "גלובס" כי השוק הסלולרי הישראלי "לא כל כך גדול כמו שחושבים. ראינו הרחבה של השוק בגלל המפעילים הווירטואליים, אבל השליטה על תשתיות היא לפחות לאורך זמן מפתח משמעותי להיתכנות כלכלית. כשאנחנו מסתכלים בתמונה הזו אנו רואים חמישה מפעילים גדולים - אבל הם לא זהים; לא בגודלם אלא במובן של חילול תחרות. יש אחד או שניים ושאר השוק מגיב לתחרות שהם מחוללים".

המומחה המשיך ואמר: "אני מניח שמי שיצטרך לבחון את זה, ייבחן האם יציאה מהתמונה של גולן טלקום עלולה לגרום פגיעה משמעותית בתחרות שקיימת כיום, ויש תחרות אינטנסיבית. הורדה ברמת התחרות הזו או חשש ממשי להורדה יכול להביא להתנגדות של הממונה. מבחינה היסטורית קשה לחלוק על כך שגולן הייתה המחוללת ולצדה הוט מובייל. השאלה מה יקרה כאשר הן ייצאו, מכיוון שהשוק הישראלי קטן.

"אם תבדוק שווקים אחרים, שבהם יש 40-50 מיליון איש ויותר, תגלה מספר מצומצם של חברות בעלות תשתית, בוודאי לא חמש-שש. לכאורה, נתון של ארבעה שחקנים בישראל יכול להיות די והותר. השאלה איזה ארבעה, והאם הוט מובייל כחלק משחקן גדול ואם דרך חשיבה של מונופול בשידורים תתיישר למצב של קבוצת ריכוז עם הוותיקים, או תהפוך באופן מובהק למחוללת תחרות. או שאחד השחקנים האחרים ייקח את המושכות וימשיך לחולל תחרות?

"אם אנחנו מאמינים שנראה המשך של חילול תחרות ושמירה על רמתה, עצם העובדה שיש ירידה מחמש חברות לארבע אינה אקסיומה לפגיעה בתחרות. השאלה מי השחקנים ואיך הם יתנהגו לפי ההיסטוריה הקצרה".

- ומה לגבי עיתוי המיזוג? האם נכון לחכות עד שאחד המפעילים יקרוס, ורק אז לאשר מיזוג - או לאשר לפני קריסה?

"אני חושב שכל דוקטרינה שאומרת שצריך פירמה כושלת כדי לשקול את העניין כסיבה למיזוג חוטאת ללשון החוק ולצורך לשמור על משק בריא. לכן לדעתי לא צריך לחכות לכישלון".