פלונטר הגז: נתניהו מסרב להעביר סמכויות מכחלון לשקד

דרעי צפוי להתפטר ביומיים הקרובים, אך טרם הוחלט מי יקבל את סמכויות כחלון במשק הגז

בנימין נתניהו ואיילת שקד / צילום: חיים צח - לע"מ ותמר מצפי
בנימין נתניהו ואיילת שקד / צילום: חיים צח - לע"מ ותמר מצפי

עוד משוכה בדרך לאישור מתווה הגז: רגע לפני שסאגת מתווה הגז מגיעה לסיומה עדיין לא ברור מי יפקח על מחירי הפקת הגז. ל"גלובס" נודע כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסרב להעביר את סמכויותיו של שר האוצר משה כחלון, הנוגעות למשק הגז, לשרת המשפטים איילת שקד ומעכב בשל כך את ההחלטה בנושא.

נוכח ניגודי עניינים שבהם מצוי שר האוצר בשל חברותו עם טייקון הגז קובי מימון, פנו בימים האחרונים שר האנרגיה יובל שטייניץ ושר האוצר משה כחלון לראש הממשלה והמליצו לו להעביר את סמכויותיו של שר האוצר לשרת המשפטים. לשקד אין כל התנגדות לקבל לידיה את הסמכויות, אולם נראה שראש הממשלה, לאור היחסים העכורים, אינו מעוניין להעצים את כוחה של שרת המשפטים ומנסה למצוא פתרון אחר.

מדובר באחריות על מיסוי רווחי נפט וגז, מדיניות מחירים בכל הקשור לגילויי נפט, וכן ברגולציה של הפקת גז ונפט ושיווק גז, שאמנם נמצאת באחריות שר האנרגיה, אולם נושאים מסוימים הקשורים אליה דורשים את חתימת שני השרים.

בשבוע שעבר הופתע שר התיירות יריב לוין לגלות שהממשלה צפויה להעביר את הסמכויות מכחלון לידיו. לוין, שלא קיבל פנייה רשמית מראש הממשלה להעברת הסמכויות, התנגד לקיום הדיון בממשלה ביום ראשון השבוע וההצבעה על כך נדחתה. ידיו של לוין מלאות עבודה ממילא במשרד התיירות ואין לו שום עניין לקחת על עצמו סמכויות נוספות.

בהיעדר שר שיסכים לקבל עליו את הסמכויות, ועל רקע ניסיונות נתניהו להימנע מהפקדת הסמכויות בידיה של שקד, הנושא תקוע.

כחלון היה מעדיף להעביר את הסמכויות לשר ממפלגתו, השר להגנת הסביבה אבי גבאי, אולם היועץ המשפטי במשרד האוצר, יואל בריס, קבע כי הדבר אינו אפשרי. כחלון הוא זה שמינה את גבאי לשר, ולכן הוא יהיה מחויב לו וייתכן שיצביע כרצונו של יו"ר מפלגתו ושר האוצר. גם האפשרות להעביר את הסמכויות לידיו של השר הנוסף בכולנו, יואב גלנט, אינה אפשרית בשל העובדה שגם הוא הצהיר כי הוא מנוע מלהצביע בעניין הגז נוכח ניגוד עניינים.

במקביל, נראה שדווקא הפלונטר הפוליטי שסיבך את יישום מתווה הגז, סירובו של שר הכלכלה אריה דרעי לחתום על סעיף 52, עומד להיפתר מוקדם מהצפוי: על פי המסתמן, דרעי יעזוב את משרד הכלכלה ביומיים הקרוביםף לפי הערכות במערכת הפוליטית ובסיעות החרדיות. על פי הערכות, דרעי יגיש את מכתב ההתפטרות לנתניהו בקרוב מאוד והיא תיכנס לתוקפה בתוך 48 שעות. לאחר התפטרותו ממשרד הכלכלה ימשיך דרעי לשמש כשר לענייני הנגב והגליל.

בהיעדר שר אחר שיחזיק בתיק, תעבור האחריות על משרד הכלכלה לידיו של ראש הממשלה, דבר שיסלול את הדרך להוצאת מתווה הגז אל הפועל אולי אפילו בשבוע הבא. כדי ליישם את המתווה תידרש היוועצות של השר הממונה, נתניהו, עם ועדת הכלכלה, אולם לוועדה אין כל סמכות לעצור את קידום הנושא אלא רק לחוות את דעתה.

בעקבות אישורו של החוק הנורבגי צפוי דרעי בהמשך להתפטר גם מהכנסת.

עם אישורו של החוק, הקובע כי שר מכל מפלגה יתפטר מהכנסת ויפנה את מקומו לבא בתור ברשימה, סיכמו יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, יו"ר כולנו משה כחלון ויו"ר ש"ס אריה דרעי להתפטר יחד. אולם בנט ביקש להקדים את התפטרותו לתחילת מושב החורף במטרה לאפשר לחברת הכנסת לשעבר שולי מועלם לחזור למשכן. שר האוצר כחלון ביקש להשהות את התפטרותו עד לאחר התקציב, וגם שר הכלכלה דרעי אמר שלא יתפטר קודם לכן.