המועמדים המובילים לממונה על ההגבלים: מיכל הלפרין וניב סבר

המועמדים השונים יופיעו בפני ועדת האיתור בשבוע הבא

מיכל הלפרין וניב סבר / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין וניב סבר / צילום: איל יצהר

ועדת האיתור לממונה הבא לרשות ההגבלים העסקיים התכנסה אתמול (ד') לראשונה מאז מונתה, על-מנת לדון באופן בחירת הממונה הבא על ההגבלים העסקיים, וכן לצורך קביעת לוח הזמנים למינוי. בתום הפגישה שיגרו חברי הוועדה זימונים לשבוע הבא לכלל המועמדים להחליף את פרופ' דויד גילה, שפרש מתפקידו לפני כחודשיים. יותר מ-20 מועמדים הגישו מועמדותם לתפקיד. במהלך הראיונות צפויים המועמדים להישאל על עניינים שעל סדר היום ועל תפיסת עולמם ההגבלית, כמו גם על סוגיות הגבליות ספציפיות אקטואליות. עוד ייבחנו ניגודי עניינים אפשריים בין עבודתם של חלק מהמועמדים בשוק הפרטי לבין תפקיד הממונה.

בין המועמדים שזומנו ניתן לציין את אסף אילת, הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים; עו"ד מיכל הלפרין, לשעבר היועצת המשפטית של רשות ההגבלים; עו"ד ניב סבר, ראש מחלקת הגבלים עסקים, פרטיות ואנרגיה במשרד מ.פירון ושות'; ד"ר עו"ד חגית בולמש, מנהלת מחלקת הגבלים עסקיים במשרד עוה"ד פרל-כהן-צדק-לצר-ברץ; עו"ד צחי יגור, שותף בכיר במשרד שביט בר-און גלאון-צין-יגור ושות'; הכלכלן רועי רוזנברג, שכיהן בעבר כסגן הכלכלן הראשי ברשות ההגבלים; ועו"ד תומר מוסקוביץ, שכיהן עד לאחרונה כמנכ"ל חברת הבנייה משהב העוסקת בהקמת שכונות מגורים לציבור הדתי-לאומי.

מקרב המועמדים כבר בולטים מספר שמות כמועמדים מבטיחים. במערכת הפוליטית מדברים על שני המומחים מהשוק הפרטי - עוה"ד סבר והלפרין, שנתפסים כאוטוריטות בתחום ההגבלים העסקיים. עו"ד הלפרין התמודדה גם בימרוץ הקודם לתפקיד, בו זכה גילה. גורמים שונים במערכת הפוליטית דוחפים את מועמדותם של השניים, ואולם מנגד, נרשם לחץ פוליטי גדול גם לטובת מינויו של עו"ד מוסקוביץ', שנחשב כמקורב לפוליטיקאים מהימין. ואולם, למוסקוביץ', ששימש בעבר כיועץ המשפטי של משרד העבודה והרווחה, כיועץ המשפטי של משרד התעשייה והמסחר וכמשנה ליו"ר מינהלת סל"ע, צביה שמעון, אין את הרקע ההגבלי שיש לשאר המועמדים. ברשימה כל-כך גדולה של מומחי הגבלים מהשורה הראשון, קשה להאמין שמינויו של מוסקוביץ', אם אכן ייבחר, יעבור במסננת של בג"ץ במידה.

במאי השנה הודיע פרופ' גילה על התפטרותו מתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים, על רקע התנגדותו למתווה הגז שהתגבש, ומאז מתנהל הליך איתור מחליפו בעצלתיים. בראשית החודש פורסמה רשימת חברי ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, הכוללת את נציגת נציבות שרות המדינה, הממונה על מערכת הביטחון בנציבות, אילה גונן אשרי; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט; נציגת האקדמיה, פרופ' נינה זלצמן; ונציג הציבור, דוד לפלר, שסיים באחרונה את תפקידו כמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה.

מאז פרישתו של פרופ' גילה, ב-31 באוגוסט, ממלא את תפקיד הממונה הזמני עו"ד אורי שוורץ, היועץ המשפטי של רשות ההגבלים. ואולם, מינויו הזמני תקף למשך שלושה חודשים בלבד, כך שבנסיבות אלו נותר לוועדת האיתור כחודש על-מנת לבחור את מחליפו של גילה. ואולם, ל"גלובס" נודע, כי חברי הוועדה מתכוונים לקבל את ההחלטה הרבה יותר מהר ולא למצות את כל הזמן שנותר להם עד לפקיעת המינוי הזמני. מקורבים לוועדה אומרים היום ל"גלובס", כי חברי הוועדה מקווים כי כבר לאחר סבב הראיונות בשבוע הבא הם יקבלו החלטה - כך שייתכן שתוך שבוע-שבוע וחצי כבר נדע את זהותו של הממונה הבא.