איילת שקד: לסמן בתג מיוחד מי שמייצג עמותה עם מימון זר

"חוק השקיפות" מחייב עמותות בישראל לדווח על קבלת תמיכה כספית ממדינות זרות ■ "ראינו איך דוח האו"ם שהאשים את ישראל בפשעי מלחמה ב'צוק איתן' התבסס על עדויות של ארגונים ישראלים כמו 'בצלם', 'שוברים שתיקה' ו'עדאללה'"

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) מסמנת את עמותות השמאל בישראל. שקד תגיש היום (א') את הצעת "חוק השקיפות" - המחייבת את העמותות בישראל לדווח לציבור על קבלת תמיכה כספית ממדינות זרות.

בנוסף, בדומה לכללים החלים על לוביסטים בכנסת, נציגי עמותה שנמצאים בכנסת, ושעיקר מימונה של העמותה שאותה הם מייצגים מגיע ממדיניות זרות, יחויבו לענוד תג זיהוי שבו יפורטו שמותיהם ושם העמותה אותה הם מייצגים.

על-פי הצעת החוק, כל הפרה של אחד הסעיפים תחייב את העמותה בקנס של קרוב ל-30 אלף שקל.

על-פי ההצעה, עמותה אשר עיקר מימונה מגיע מישויות מדינתיות זרות, תחויב לציין זאת בפרסומים ובדוחות הזמינים לציבור. כמו כן, בכל פנייה של העמותה בכתב לנבחר ציבור או לעובד ציבור, היא תחויב לציין את העובדה בדבר המימון הזר.

"הצעת החוק מבקשת להגביר את השקיפות בפעילותן של עמותות וחברות לתועלת הציבור, אשר עיקר מימונן - יותר מ-50% מתקציבן - מגיע מתרומות של ישויות מדיניות זרות", טענה שרת המשפטים. "תמיכה כספית של מדינות זרות בעמותות אשר פועלות במרחב הפנים ישראלי, חותרת תחת ריבונותה וצביונה של מדינת ישראל ומערערת על סמכותה של הממשלה אשר נבחרה על-ידי הציבור", הסבירה שקד.

"כך למשל", היא הדגימה, "ראינו כיצד דוח ועדת החקירה של האו"ם, שהאשים את ישראל בפשעי מלחמה ובפגיעה מכוונת באזרחים במבצע 'צוק איתן', התבסס על עדויות מרכזיות של ארגונים ישראלים כמו 'בצלם', 'שוברים שתיקה' ו'עדאללה'".