האיש שמנהל אפליקציית המסנג'ר של פייסבוק מדבר

דיוויד מרקוס ויתר על ניהול פייפאל והפך למנהל תחום המסרים בפייסבוק ■ אחרי יותר משנה בתפקיד הוא מדבר על העבודה ("הזדמנות של פעם בדור"), מערכת היחסים עם מייסדי וואטסאפ שעובדים במשרד סמוך ועוד

דיוויד מרקוס / צילום: בלומברג
דיוויד מרקוס / צילום: בלומברג

כשמארק צוקרברג הזמין אותו לארוחת ערב, בשנה שעברה, דייוויד מרקוס הניח שהוא רוצה לדון בשותפות עסקית אפשרית. אלא שהמייסד והמנכ"ל של פייסבוק "רצה לדבר על דברים אחרים", נזכר מרקוס.

המיליארדר הציע למרקוס לעמוד בראש צוות קטן בהרבה מהצבא בן 15,000 העובדים שבראשו עמד כמנכ"ל פייפאל, ותוך כדי כך להחליף את תואר הנשיא שלו בתואר זוטר יותר - סגן נשיא למוצרי מסרים. למרקוס לא לקח זמן רב להסכים.

לא עלה בדעתו שמדובר בהורדה בדרגה. מה שפיתה את מרקוס, לדבריו, הוא "הזדמנות של פעם בדור" להפוך את כלי המסרים של פייסבוק "לפלטפורמה חדשה עבור מיליארדי אנשים". לאחר 15 חודשים בתפקיד, הוא גם פורע את החשבון של ההתבטאות השאפתנית הזאת, שאופיינית לעמק הסיליקון.

אפליקציית המסנג'ר של פייסבוק, המהווה כיום מוצר בפני עצמו, גדלה מאוד. מ-300 מיליון פעילים מדי חודש, ל-700 מיליון משתמשים חודשיים. לא מדובר רק בשירות לשליחת מסרים באמצעות טקסט שמסייע לפייסבוק לשמור על משתמשים, כדי שלא ירעו בשדות זרים של אפליקציות צ'אט אחרות.

הרחבת השירות כוללת השקה של מאפיינים שמטרתם לשפר את היכולת של קמעונאים וחברות אחרות לתקשר עם לקוחות באמצעות אפליקציית המסנג'ר. בחודש אוגוסט, הוא השיק ניסוי ב-M, עוזר וירטואלי המשלב בין בינה אנושית לבינה מלאכותית כדי לשרת את הגחמות של המשתמשים בשירות.

"לא משימה קלה"

מרקוס יושב מתחת לכרזה של המבורגר זועם, בעל צורה אנושית - אמוג'י, או סמל, שניתן לשלוח באמצעות מסנג'ר - בחדר הישיבות הפרטי שלו במטה של פייסבוק במנלו פארק. הוא אומר שהתפקיד הנוכחי שלו שונה מאוד מהקודם.

"זה לא סוד שבזמן שניהלתי את פייפאל, ביצעתי שינוי תרבותי גדול ועמוק, בקרב יותר מ-15 אלף איש, וזו לא תמיד משימה לא קלה. אתה מוציא 90% מהאנרגיה והזמן שלך רק לצורך שינוי התרבות הארגונית".

בפייפאל הוא נזף פעם בעובדים על שלא התקינו את האפליקציה של החברה - טעות שככל הנראה לא תחזור על עצמה ב"משפחה" ההולכת וגדלה של פייסבוק, שבה העובדים מאמצים בשמחה את הרשת החברתית כדרך חיים.

יש לו אמוג'י - נינג'ה - שהוא שולח לעתים קרובות לצוות שלו כאשר הם מצליחים ולעתים קרובות הוא לובש חולצת טי של מסנג'ר. היום הוא לובש חולצה בצבע תכלת, מכנסי ג'ינס כהים ונעליים יקרות למראה.

מרקוס, שרצה מאוד לשוב לשורשיו כיזם, אומר שהיה זה טבעי עבורו לנסות מוצר חדש עם צוות קטן יותר של 200 איש, למרות שלרשותו עומדים המשאבים של פייסבוק, אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם.

לדבריו, "במקום להתמקד ב-90% מהזמן שלי באופן שבו אנחנו עובדים, אני מתמקד בשאלה כיצד אנחנו יכולים לקדם את המוצר שלנו על הצד הטוב ביותר וליצור יותר חוויות עבור המשתמשים".

"לגרום הנאה" (to delight) הוא פועל אופנתי כיום בעמק הסיליקון כמעט כמו "לפרוץ דרך" (to disrupt), אבל לעוזר הווירטואלי M יש פוטנציאל בולט. רק כמה מאות תושבים בעמק הסיליקון זכו להשתתף בניסוי המקדים בתכונה, שמאפשרת גרירה של מכונית שהתקלקלה או בדיקת מסגרות פוטנציאליות לילדים. אולם מומחים מסוימים בתעשייה סימנו אותו כמחליף אפשרי למנועי חיפוש.

"מרתק לראות איך אנשים מחוץ לחברות ההיי-טק יכולים להצמיד לדברים האלה יכולות הרבה יותר גדולות מכפי שרואים זאת אנשים מפנים", כך אומר מרקוס, ואז מצהיר שלחברה אכן יש "שאיפות גדולות".

לעת עתה, האתגר הוא להתגבר על "גישה חדשה לחלוטין" לבינה מלאכותית. בניגוד לחברות מתחרות כמו סירי וקורטנה, M עושה שימוש הן באלגוריתם והן בצוות של אנשים כדי לטפל בקשות. במקום רק לאתר מידע, הוא יכול לבצע פעולות: למשל, להזמין מקומות במסעדה.

אם המכונה אינה בטוחה שהיא מסוגלת להשלים את המשימה בעצמה, היא מעבירה אותה לאיש צוות. האלגוריתם לומד מה האדם עושה, ובה בעת, הוא הופך יותר ויותר חכם מדי יום.

"זה חבל מאוד"

מרקוס אוהב להשתמש ב-M כדי לשלוח מתנות כהוקרת תודה, כמו פרחים. הוא דוחה את הרעיון שכלי הבינה המלאכותי ידיר מהר מאוד את רגליהם של העוזרים האנושיים: "אני חושב שבני אדם יהיו מעורבים בשירות לטווח ארוך מאוד - אפילו לטווח הארוך מאוד מאוד", הוא אומר.

עם זאת הוא מבהיר שהשירות ממש בחיתוליו, אך בטוח שמה שהחברה מנסה ליצור יהיה הרבה יותר מועיל מאשר סירי של אפל, Google Now או קורטנה של מיקרוסופט. הוא טוען כי העוזרים רבי העוצמה האלה אינם "שימושיים כל כך, אבל סקלביליים מאוד", ואילו M "שימושי ביותר אבל לא מאוד סקלבילי". האתגר הוא ש-M יהיה גם שימושי וגם סקלבילי".

בינה מלאכותית עדיין רחוקה מקנייה ומכירה של שעוני סווטש, העסק הראשון שהיה למרקוס בשנות ילדותו בשוויץ. רוב בני כיתתו לשעבר עובדים בתחום הפיננסי, אך הוא הלך במסלול שלא אופייני כל כך לשוויצרים: הוא למד שפת תכנות בגיל שמונה, פרש מהלימודים באוניברסיטה בז'נבה והקים חברת היי-טק. בסופו של דבר הוא הקים שירות פרימיום להצבעות באמצעות סמס בתוכניות טלוויזיה, לרבות Nouvelle Star בצרפת ו-Pop Idol בבריטניה.

ההחלטה לעבור לעמק הסיליקון, בשנת 2008, התבררה כנכונה - כך אומר מרקוס במבטא אמריקאי. לדבריו, "תמיד הרגשתי שאם אתה באמת רוצה להשפיע ולהצליח בגדול, אתה צריך להיות כאן".

קשה להצמיח חברת היי-טק באירופה, הוא אומר - יש שם פחות הון סיכון, הרבה יותר שפות וביורוקרטיה רבה, ומוסיף שבריטניה וברלין יוצאות דופן מבחינה זו.

הוא היה רוצה שאירופה תקבל יותר בברכה חדשנות טכנולוגית, במקום לאמץ גישה של מגננה ותתקן פחות תקנות מורכבות המשתנות ממדינה למדינה. לדבריו, המצב הנוכחי "למעשה משכנע יזמים מקומיים באירופה לבוא הנה, וזה חבל מאוד".

מרקוס לא מתבייש לבטא את אהדתו הרבה לעמק הסיליקון. הוא מודאג שייתכן שיש כיום "מיני בועה" במימון של חברות פרטיות בשלבים מאוחרים ומזהיר שהערכות השווי שהגיעו לכותרות אינן בהכרח שקופות כפי שהן בשווקים ציבוריים. "אני חושב שהשווקים הציבוריים בריאים למדי. אני חושב שהערכות השווי של חלק מהחברות הפרטיות בשלבים מאוחרים בעייתיות מכמה בחינות".

פייסבוק אהובה מאוד בוול סטריט: המניות שלה עלו ביותר מ-150% מאז החלה להיסחר לראשונה בשנת 2012 וצפי הגידול בהכנסות שלה עומד על 38% בשנה - ל-17.2 מיליארד דולר.

המסנג'ר של פייסבוק יספק לה זרם הכנסות חדש כאשר יתחיל לייצר הכנסות, ככל הנראה בעיקר על ידי שימוש ב-Messenger for Business ("מסנג'ר לעסקים"), שבמסגרתה ישלמו קמעונאים לפייסבוק תמורת היכולת ליצור קשר עם לקוחות עבר ולהודיע להם על מבצעים או להציע להם מוצרים.

האופן שבו מסנג'ר ייצר הכנסות יסלול את הדרך לשירות מסרים אחר שבבעלות פייסבוק. וואטסאפ, שנרכשה בשנה שעברה תמורת 22 מיליארד דולר, מנוהלת באופן עצמאי על ידי המייסדים שלה, יאן קום ובריאן אקטון, ממשרד שכן במאונטן ויו.

מרקוס נפגש איתם דרך קבע, אך לא לארוחת צהריים בסגנון אירופי, לצערו הרב. אם הוא יצליח לייצר כסף באמצעות מסנג'ר, הוא יוכל להשפיע גם על קהל המשתמשים של וואטסאפ, שמונה כמיליארד איש.

לדבריו, "אני מקווה שנמצא בסופו של דבר משהו שעובד בתור מודל עסקי לשתי האפליקציות, אבל בשלב הזה עדיין לא ברור מהו המודל הזה".

דייוויד מרקוס

השכלה: נשר מהלימודים באוניברסיטת ז'נבה כדי להקים את חברת GTN Telecom

קריירה:

1996-2000: מייסד ומנכ"ל GTN Telecom, שנרכשה על ידי World Access

2000-2010: מייסד ומנכ"ל Echovox, שמספקת שירותי סמס

2008-2011: מייסד ומנכ"ל של Zong, ספקית שירותי תשלומים במכשירים ניידים שנרכשה תמורת 240 מיליון דולר על ידי איביי, הבעלים של פייפאל באותה תקופה

2011-2014: סגן נשיא בפייפאל, ולאחר מכן מנכ"ל

2014: מצטרף לפייסבוק כסגן נשיא למוצרי מסרים