שינוי כיוון בקניונים

מליסרון ועזריאלי היו חביבות המשקיעים. אז מה קרה להן?

קניון עזריאלי / צלם: תמר מצפי
קניון עזריאלי / צלם: תמר מצפי

מניות מליסרון ועזריאלי היו חביבות המשקיעים בשנים האחרונות. המניות רשמו עליות שערים חדות ומוצדקות כלכלית כאשר הן מציגות לאורך זמן תפוסות שיא בקניונים, הכנסות צומחות ועלויות מימון צונחות. אבל החודש, בניגוד בולט למגמה החיובית בבורסה המקומית, מציגות מניות הבלו צ'יפ של עולם הקניונים המקומי דווקא ירידות שערים, וזאת בשל הערכות כי חולשתם הגוברת של השוכרים תתגלגל לפגיעה גם בתוצאות שלהן.

בימים האחרונים התפרסמו בתקשורת שורה ארוכה של ידיעות בדבר ירידה חדה במכירות בקניונים ובמרכזי הבילוי והקניות. הטריגר התורן לצניחה במכירות בקניונים היא התערערות המצב ביטחוני, אולם המציאות הביטחונית אינה הווקטור השלילי היחיד המופעל בימים אלו על הענף. בנוסף אליה צריך לקחת בחשבון התפתחות שלילית נוספת בענף, שעלולה להוות את הקש שישבור את גבם של לא מעט שוכרים.

העלייה המינורית בצריכה הפרטית, כפי שבאה לידי ביטוי בנתוני הצמיחה הכלכלית לרבעון השני מהווה תמרור אזהרה לכל מי ששואב את כוחו מן התיאבון לקניות של הצרכן הישראלי. האנומליה בה הקניונים המובילים בישראל נהנים מתזרים מזומנים גדל ומתפוסות מלאות בזמן שהלקוחות שלהם מפגינים נסיגה בולטת בביצועים לא תישמר לעד.

הידיעות שדיווחו על הכוונה של הנהלת קניוני עזריאלי לחלק קופונים בשווי 50 שקל, הן הוכחה לכך שגם הנהלות הקניונים המובילים בישראל אינן אדישות למציאות העסקית של השוכרים, והן מחפשות דרכים יצירתיות להימנע משחיקת שכר הדירה, שתגרור עמה שערוך נכסים כלפי מטה. זאת, לאחר שנים ארוכות של שערוכי נכסים כלפי מעלה.

פוליסת ביטוח לביצועים

גם רשות ניירות ערך סימנה זה מכבר לחברות הקניונים כי חלפו הימים בהם היא נרדמה בשמירה בכל האמור לפרסום הערכות שווי אופטימיות בדוחות הכספיים. לפיכך, מנהלי החברות הללו יידרשו לכפל זהירות ויצירתיות כדי לתמוך בהערכות השווי של החוליות החלשות יותר בפורטפוליו העסקי שלהן, בהינתן גידול מהותי בשטחי המסחר ומומנטום עסקי שלילי אצל השוכרים.

כאמור, לפי שעה, הסיטואציה העסקית הקוטבית בה מצויים בעלי הקניונים בהשוואה לפלחים הולכים וגדלים של השוכרים שלהם אינה מייצרת חיכוכים קשים, אולם לא מדובר במציאות היכולה להתקיים לאורך זמן.

זה מחזיר אותנו למציאות הביטחונית המתערערת. אם זו תימשך לאורך זמן ואף תחריף ותחזיר אותנו לימים האיומים של האינתיפאדה השנייה, הדבר יפגע קשות בתוצאות הכספיות של המרכזיים המסחריים. אולם כל זמן שמדובר בקשיים נקודתיים של שוכרים בודדים, דומה כי כניסת שוכרים חדשים למרכזי הקניות, דוגמת רשתות אופנה חדשות, תאפשר לקניונים הגדולים למזער את הפגיעה הכלכלית.

על אף המומנטום השלילי במניות מליסרון ועזריאלי, מצבן העסקי טוב ולא היינו ממהרים להספידן. במחלקת המחקר של בנק ישראל מעריכים כי הצריכה הפרטית תצמח בשנה הבאה בקצב נאה של 4.2%, מה שיכול לספק רוח איתנה למפרשי הענף.

הקטליזטור המרכזי התומך בביצועי המפעילות הגדולות במשק של מרכזי קניות ובילוי הוא הצניחה הדרמטית והמתמשכת בעלויות המימון. הריבית האפסית במשק בשילוב עם צניחת יחס החוב תוצר של ישראל ותיאבון גובר לסיכון של המשקיעים הביאו לצניחת עלויות המימון של חברות אלו.

האבסורד הוא שדווקא האטה בצמיחת המשק, שפוגעת בעסקים השוכרים שטחי מסחר, מקטינה את ההסתברות להעלאת ריבית בישראל בעתיד הנראה לעין ותומכת במחזור חוב לטווח ארוך בעלויות נמוכות. צניחת עלויות המימון של בעלי מרכזי הבילוי והקניות מהווה זריקת מרץ אדירה לרווחיותם.

ההבטחה של בנק ישראל בהחלטת הריבית האחרונה להותיר את הריבית במשק נמוכה למשך זמן רב, היא פוליסת הביטוח האולטימטיבית לביצועים העסקיים של הקניונים, לפחות כל עוד כלכלת ישראל לא גולשת למיתון.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון