יצא מהבונקר: הצצה לכוח האבטחה המטורף של נסראללה

כך מתנהל אחד האנשים השמורים בעולם היום ששוהה רוב חייו במסתור מתחת לאדמה: הצצה נדירה למערך האבטחה המטורף סביב מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שאמור להציל אותו במקרה של אירוע חירום

חסן נסראללה / צילום: רויטרס
חסן נסראללה / צילום: רויטרס

באופן די נדיר יצא ביום שישי האחרון מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, ממקום המסתור שלו בבונקר, כדי לשאת נאום פומבי לפני קהל תומכיו הגדול ברובע הדאחייה בביירות. הוא דיבר לרגל יום העשורא הקדוש לשיעים, וכרגיל תקף את ארצות הברית, ישראל וכל מתנגדי שלטונו של נשיא סוריה - אבל מה שבאמת היה מסקרן זה מערך האבטחה שהקיף את האיש שנמצא על הכוונת של ישראל.

לפי רונן סולומון, חוקר מודיעין ואינטרנט ובעל הבלוג "אינטלי טיימס - מודיעין חדשותי", ההכנות הביטחוניות לקראת טקסי העשורא חשפו חלק נכבד ממערכי האבטחה ההדוקים שמשמשים את נסראללה. לדבריו המערך בנוי משלושה מעגלים, כאשר הראשון - היחידה לאבטחת אישים - מורכב מ-150 מאבטחים, מהם 30, 40 שהם המאבטחים הצמודים שלו . כל המפקדים במערך האבטחה נבחרים בקפידה מתוך המעגל המשפחתי של נסראללה, הם הוכשרו למשימה זו בלבד ככל הנראה באיראן, ועל פי חלק מהמקורות גם במדינות כמו צפון קוריאה.

במסגרת המעגל הראשון יש גם את כוח החילוץ, זה שאמור לחלץ את נסראללה במקרה של אירוע חירום. שאר אנשי היחידה הם למעשה המעגל השני, שמעניקים סיוע לוגיסטי למאבטחים הצמודים, פועלים כצלפים, תצפיתנים וגם באופן סמוי.

מעגל האבטחה השלישי בנוי ברובו על "כוח רדואן", יחידת עילית של חיזבאללה המתמחה בלוחמה זעירה. לפי פרסומים שיצאו מלבנון, אנשי רדואן מגיעים לאזור שאליו יגיע נסראללה כמה ימים לפני. הם מקימים מחסומים, מתמקמים בנקודות שולטות ומוכנים לכל תרחיש.

במעגל השלישי ניתן למצוא כוח נוסף של חיזבאללה, שאחראי על אבטחת הדחייה, היחידה לביטחון הפנים של חיזבאללה. הם לובשים מדים דומים לאלה של רדואן, והם פועלים בדומה לתפקיד של המשטרה פה - מחסומים, שמירה חיצונית בידוק ועוד.

כל הבוגרים של מערך האבטחה של נסראללה, כמו בשב"כ שלנו, מגיעים כלוחמים מיחידות עלית כמו רדואן, ובדרך כלל הם חוזרים לאותן יחידות כמפקדי שטח. דוגמה בולטת לכך היה עימאד מורנייה, שחוסל על ידי ישראל, והיה ממקימי יחידת האבטחה של נסראללה ובהמשך התקדם לתפקידי פיקוד בכירים בארגון. בנו ג'יהאד, שגם הוא חוסל על ידי ישראל, עבר מסלול דומה ותועד כמאבטח צמוד של נסראללה.