לאחר הדיל עם נתניהו: האם אריה דרעי חוזר למשרד הפנים?

לאחר שהממשלה אישרה את הרחבת סמכויותיו של משרד הנגב והגליל במסגרת הדיל הפוליטי לאישור מתווה הגז וכן תוספת תקציבית של 600 מיליון שקל, נמשכים המאמצים למצוא לשר הכלכלה לשעבר משרד חדש כפיצוי להסכמתו להתפטר

אריה דרעי / צילום: איל יצהר
אריה דרעי / צילום: איל יצהר

האם השר אריה דרעי חוזר למשרד הפנים - או שמשרד הכלכלה יפוצל? לאחר שהממשלה אישרה את הרחבת סמכויותיו של משרד הנגב והגליל במסגרת הדיל הפוליטי לאישור מתווה הגז וכן תוספת תקציבית של 600 מיליון שקל (לשנים 2016-2017) נמשכים המאמצים למצוא לשר הכלכלה לשעבר משרד חדש כפיצוי להסכמתו להתפטר מהמשרד.

על הפרק עומדות עתה שתי אפשרויות: חזרתו של דרעי למשרד הפנים והעברתו של השר המכהן, סילבן שלום, למשרד הכלכלה, או פיצול של משרדי הכלכלה והרווחה, כך שחיים כץ ודרעי יחלקו ביניהם את שני המשרדים. כץ יהיה שר הכלכלה עם סמכויות ששייכות למשרד הפנים, ודרעי ישמש שר הרווחה עם סמכויות הקשורות למשרד הכלכלה.

בסביבתו של שלום מכחישים כי משרד הכלכלה הוצע לו ואומרים כי האפשרות אינה מונחת על השולחן, ואולם כמה מקורות בממשלה מתעקשים כי שלום הציב תנאים להעברתו למשרד הכלכלה. לדבריהם, שלום - שלא רצה להיות זה שיחתום על מתווה הגז - ביקש בתמורה סמכויות רחבות ותארים נוספים כמו למשל ממלא מקום ראש הממשלה, או את משרד החוץ.

לדברי המקורות, "מדובר בדרישות מופרזות", ולפי שעה ראש הממשלה בנימין נתניהו - שביקש לברוח מהביקורת הציבורית על מספר המשרדים שהוא מחזיק בידיו, ורצה להימנע מלחתום בעצמו על הסעיף שעוקף את סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים מחשש לביקורת - לא הצליח לחמוק והמשרד יישאר בידיו לפחות עד תחילת דצמבר.

ייתכן שחילופי המשרדים בין דרעי לשלום יצאו לדרך אז, אלא אם תוגש עתירה נגד שובו של יו"ר ש"ס למשרד הפנים. נציין שדוברו של שלום הכחיש מכל וכל קיומם של מגעים או הצעה שעלתה על השולחן.

בד בבד, הערב (ב') צפויים להיפגש ראש הממשלה והשר חיים כץ. על פי הערכות, נושא חילופי המשרדים עם דרעי יעלה על השולחן. בין דרעי לשר הרווחה התקיימו מגעים לבחינת החלפת משרדים ביניהם כבר בשבוע שעבר, בתיווכו של נתניהו, ואולם הם הופסקו ביום ד' שעבר. דרישתו העיקרית של דרעי הייתה לקבל לידיו את שירות התעסוקה שנמצא באחריות משרד הרווחה. עיקר העניין של דרעי הוא תקצוב האברכים שנעשה באמצעות שירות התעסוקה על ידי מתן דמי אבטלה.

אם כץ יסכים להוציא מידיו את שירות התעסוקה, הוא יקבל בתמורה סמכויות השייכות למשרד הכלכלה והשניים יחלקו את המשרדים. בסביבתו של כץ מעריכים כי החילופים לא יצאו אל הפועל לנוכח סירובו של שר הרווחה לוותר על סמכויות.

כאמור, המגעים בין השניים מתקיימים בתיווכו של ראש הממשלה מאחר שכץ ודרעי לא מדברים זה עם זה באופן ישיר לנוכח סכסוך שהחל כשכץ יצא נגד החלטתו של דרעי לסגור את הביתן הישראלי של מכון הייצוא בתערוכת הניו-מדיה בהולנד בספטמבר האחרון, וביקש את התערבותו של נתניהו בנושא.

במערכת הפוליטית מעריכים שבכל מקרה, כל החלטה שלא תתקבל באשר לתיק הנוסף שבו יחזיק דרעי תתקבל תוך כמה שבועות, כשנתניהו ישמור לעצמו בינתיים את התיק אצלו עם האופציה לנסות להכניס את המחנה הציוני לתוך הממשלה לאחר אישור התקציב שצפוי לעבור בשלוש קריאות בכנסת ב-19 בנובמבר.