קוקה-קולה ישראל: לא נספק מחר סחורה לרשת מגה

במסגרת זו לא יסופקו גם מוצרי טרה ■ החשש הוא שספקים נוספים ילכו בעקבות החברה ויעצרו את האספקה לרשת ■ לפי שעה מגה אינה יכולה להתחייב כי תעמוד בתשלום 60-70 מיליון שקל לספקים בשבוע הבא

הבעה מעשית ראשונה של חוסר אמון באלון רבוע כחול, החברה-האם של רשת מגה: החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) הודיעה היום (ב') לרשת מגה כי אין בכוונתה לספק מחר סחורה לרשת, ובמסגרת זו גם לא תסופק תוצרת של חברת טרה.

מאז ההודעה מנהלת הנהלת מגה מגעים עם החברה המרכזית בניסיון להגיע להסדר, אך לפי שעה ללא הצלחה.

החשש הגדול הוא שספקים נוספים ילכו בעקבות החברה המרכזית ויעצרו את האספקה לרשת.

מחכים להסדר החוב

בתוך כך, מקורות ברשת מאשרים היום כי מגה תעביר ביום שישי הקרוב תשלום בגובה 90 מיליון שקל לספקים. עם זאת, לפי שעה מגה אינה יכולה להתחייב כי תעמוד בתשלום 60-70 מיליון השקלים הנוספים שהיא אמורה לשלם לספקים בשבוע הבא.

העמידה בתשלומים השבוע היא תוצר של הסדר החוב הנרקם בין החברה-האם, אלון רבוע כחול, למחזיקי האג"ח והבנקים, שפרטיו דווחו היום לבורסה, אך הוא טרם אושר.

קבוצת אלון הפרטית, המחזיקה בחברה הציבורית, נמצאת גם היא במגעים קדחתניים עם מחזיקי האג"ח להגעה להסדר, וזאת לאחר שאלה טענו כי יש חשש שאלון היא חדלת פירעון.

מגה והספקים עוקבים בדריכות אחרי הסדר החוב המוצע. קיומו של ההסדר אמור להבטיח, ולו באופן זמני, את המשך פעילותה של מגה; ואילו אי-הגעה להסדר עלולה למוטט את הרשת באופן מיידי, כיוון שהיא זקוקה לתמיכה הכספית של החברה-האם בהיקף של 320 מיליון שקל, אשר עליהם סוכם בהסדר החוב של מגה.

בינתיים עושה הרשת מאמצים לקבל את הסכמת הספקים לחזור לימי האשראי טרם המשבר של מגה, וזאת לאור ההערכה כי הרשת לא תוכל להמשיך לעמוד בתנאי התשלום הנוכחיים. נזכיר כי חלק מהספקים מספקים סחורה בתמורה לתשלום במזומן בלבד, והיקף דרישה זו עלה משמעותית מהשבוע שעבר.

הערבויות שנתנה אלון רבוע כחול לקבוצת שטראוס פגו בסוף אוקטובר, וגם הערבות שנינתה לחברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) צפויה לפוג בקרוב. שתי הקבוצות דורשות מאלון רבוע כחול לחדש את הערבויות.

חברות האשראי מסרבות לבטח

משיחות שערך "גלובס" עם ספקים עולה כי חלקם לא יסכימו לחזור לתנאי האשראי הקודמים ללא הגדלת הביטחונות מצד מגה, לאור העובדה שחברות האשראי מסרבות לבטח את האספקה לרשת. דווקא ספקים קטנים, שהיקף המכירות שלהם במגה מהותי עבורם, מביעים גישה חיובית יותר מבחינת הרשת.

אתמול (א') סופקו למגה מוצרים טריים בלבד. לדברי ספקים, מגה היא זו שהגבילה את הזמנת הסחורה למוצרים טריים בלבד, ואם תימשך מדיניות זו, ייווצרו חוסרים משמעותיים ברשת כבר ביום רביעי הקרוב.

מנכ"ל מגה, רביב ברוקמאייר, אמר מוקדם יותר היום ל"גלובס": "בשלב הזה אני לא יודע להעריך את הסיכויים להגיע להסדר עם הספקים לחזרה לתנאי האשראי הקודמים. אבל אני מצפה שהספקים יבינו את גודל השעה ויתנו כתף להמשך היחלצותה של מגה מהמשבר. זאת, בהמשך להסדר הנרקם בין אלון רבוע כחול ומחזיקי האג"ח והבנקים.

"אני מזמין בימים האלה סחורה כרגיל. אני רוצה לראות מדפים מלאים ואת מגוון הרשת זמין לקהל הלקוחות. אנחנו חייבים לשמר את הלקוחות והצרכנים שלנו, והדבר הכי בסיסי זה מוצרים על המדף ומבצעים ומחירים אטרקטיביים".

- ספקים טוענים כי צמצמתם את ההזמנות למינימום, למוצרים טריים בלבד, וכי בקצב הזה נראה חוסרים ברשת כבר ביום רביעי.

"אני לא מכיר את ההחלטות האלה - הן לא נכונות. אני מקווה שעד מחר המדפים יחזרו להיות מלאים".