רוסיה: נחתם החוזה לאספקת מערכת S-300 לאיראן

החוזה הראשוני בין הצדדים לאספקת מערכת הנ"מ המתקדמת נחתם בשנת 2007, אולם נדחה בשל הסנקציות נגד איראן - וגרר תביעה איראנית נגד מוסקבה ■ במסגרת החוזה, שצפוי להיות מושלם עד לתחילת 2016, התביעה תוסר

טילי 300–S במצעד צבאי /  צילום: רויטרס
טילי 300–S במצעד צבאי / צילום: רויטרס

רוסיה ואיראן חתמו על חוזה לאספקת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300 - כך מסר היום (ב') מנכ"ל חברת רוסטק, סרגיי צ'מזוב, לסוכנות הידיעות הרוסית רי"א. על פי הדיווח, צ'מזוב אמר את הדברים לכתבים בתערוכת נשק אווירי בדובאי. "החוזה נחתם", הבהיר.

בחודש אוגוסט האחרון, מסר שר ההגנה של איראן חוסיין דהקאן בריאיון לרשת הלבנונית "אל-מיאדין" כי רוסיה תתחיל בהעברת מערכת ה-S-300 לטהראן בסוף השנה הקרובה. זאת לאחר דיווחים על פיצוץ העסקה להעברת המערכת. צ'מזוב הוסיף בדבריו כי עם יישום השלב הראשון בחוזה, איראן תמשוך את טענותיה בדבר כישלון המגעים עד כה מהצד הרוסי.

החוזה לאספקת מערכת הנשק נחתם לראשונה בין הצדדים בשנת 2007, אולם התעכב בשל החלטת מועצת הביטחון של האו"ם הקובעת את הסנקציות נגד איראן בשל תכנית הגרעין שלה. בתגובה להשהיית החוזה, איראן הגישה תביעה נגד התעשיות הביטחוניות של רוסיה - שתוסר במסגרת החוזה.

בחודש אפריל האחרון חתם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על צו המבטל את האיסור על אספקת המערכת לאיראן. עם זאת, המגעים עוד התעכבו בשל מחלוקת על המחיר שתשלם טהראן למוסקבה.

בדברים שנשא במסגרת היום הלאומי לתעשיית ההגנה ששודרו בשידור ישיר בטלוויזיה האיראנית, טען שר ההגנה דקהאן כי רוסיה התחייבה לספק את מערכת הנשק עד לתחילת השנה הבאה. לדבריו, "ארה"ב תכננה להתערב במהלך זה כדי לזכות בהשפעה בקרב מדינות ציר הרשע (ישראל והמערב) ופגעה בסוריה כשציידה את קבוצות הכפירה (המורדים)".

זה כמה שנים שישראל והמערב מודאגים מהאפשרות שטהראן תתחמש במערכת ה-S-300 הרוסית, הנחשבת לאחת ממערכות ההגנה האוויריות הטובות בעולם, דבר שיקשה ביותר על תקיפה אווירית אפשרית של מתקני הגרעין.