נחנך הפרויקט הסולארי הגדול בישראל: יספק חשמל ל-18 אלף בתים

הממשלה אישרה להגדיל את יעדי ייצור החשמל מאנרגיה המתחדשת ■ מנכ"ל אנלייט: "המהפכה נעה לאט מדי" ■ התאחדות התעשיינים: מס על הפחם וסבסוד אנרגיות מתחדשות ייקרו את חשבון החשמל בלמעלה מ-600 שקל בשנה

הפרויקט הסולארי בחלוציות יוצא לדרך, ונחנך היום (ג') באופן רשמי במעמד שר האנרגיה יובל שטייניץ. מדובר בשדה הסולארי הגדול בישראל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית ובעל הספק ייצור של 55 מגה וואט. הוא הוקם על-ידי אנלייט אנרגיה מתחדשת בשיתוף עם קרן נוי. ההשקעה הכוללת בפרויקט: 500 מיליון שקל.

השדה הינו מיזם אזורי משותף שהוקם בשטחי קבוצת ישובים הכוללת את יישובי חבל החלוציות נווה ובני נצרים ואת הישובים אוהד ודקל. הוא מתפרס על פני שטח של 800 דונם, וכולל 180 אלף קולטים סולאריים.

נציין כי התחום הסולארי בישראל מקודם החל משנת 2008 על-ידי משרד האנרגיה, ומתנהל לפי מכסות שקובעת הממשלה. בשנת 2009 הציבה לעצמה הממשלה יעד ביניים לשנת 2014 להפיק 5% מהחשמל ממקורות מתחדשים, ויעד של 10% לשנת 2020.

רק לפני חודש וחצי אישרה הממשלה את הגדלת יעד הייצור מאנרגיה מתחדשת ל-13% בשנת 2025 ול-17% עד שנת 2030. ואולם נכון להיום אחראית האנרגיה המתחדשת על ייצור של כ-2% מסך צריכת החשמל השנתית (כאשר 98% ממנו מגיעים ממתקנים סולאריים פוטו-וולטאים).

גלעד יעבץ, מנכ"ל אנלייט אנרגיה מתחדשת, אמר היום כי "פרויקט חלוציות נמנה על אותם מיזמים עסקיים שכולם יוצאים מורווחים ממנו- המדינה מגדילה את אמצעיה האנרגטיים, הציבור יקבל חשמל נקי יותר וזול יותר, הקהילה שבשטחה מוקם הפרויקט הופכת לשותפה בפירותיו הרבים כמו תעסוקה והון, וכמובן היזמים נהנים מפיתוחה של תעשייה חדשה".

עוד הוא הוסיף כי "אנלייט גאה לקחת חלק במהפכה זו, אך אבל לצערנו היא נעה לאט מידי ויש כאלה הקוראים להאט אותה עוד יותר. אני קורא לכל מקבלי ההחלטות בנושא להאיץ את המהפכה, להציב יעדים גבוהים כמו במדינות מפותחות אחרות, להקל את הרגולציה ולאפשר לנוסחה המנצחת הזו לשכפל את עצמה. אל תסתכלו על הטווח הקצר".

מקרן נוי, השותפה בפרויקט, נמסר כי "פרויקט חלוציות הוא פרויקט בעל חשיבות לאומית באופן העומד בקנה אחד עם הגשמת חזונו של דוד בן גוריון להפרחת הנגב".

בתוך כך, התאחדות התעשיינים תוקפת את כוונות משרד האוצר להעלות את המס על הפחם בשנת 2016, וטוענת כי העלאת המס בתוספת סבסוד ההשקעה באנרגיות מתחדשות, תייקר את חשבון החשמל במעל 620 שקל בשנה.

נשיא ההתאחדות, שרגא ברוש, אמר היום כי "בניגוד למה שטוען משרד האוצר כדי להוליך את הציבור הרחב שולל, העלאת המס על הפחם לא תוביל בשום אופן לשיפור באיכות הסביבה כל עוד לחברת חשמל- הצרכנית המרכזית של הפחם - לא תהיה אלטרנטיבה אחרת לאנרגיה, בתחנות הכוח שאינן מחוברות לגז טבעי".