"להאיץ את תוכנית המיגון לכלל המטוסים בחברות הישראליות"

תא"ל במיל' אברהם עשהאל, ראש מכון פישר, בכנס התעופה הבינלאומי: "ישראל היא הראשונה לאבטח את מטוסיה בטכנולוגיות מתקדמות, אך לא די בכך"

תא"ל (במיל') אברהם עשהאל, ראש מכון פישר / צילום: : סיון פרג'
תא"ל (במיל') אברהם עשהאל, ראש מכון פישר / צילום: : סיון פרג'

"להאיץ את תוכנית המיגון לכלל המטוסים בחברות התעופה הישראליות" - כך קרא תא"ל במיל' אברהם עשהאל, ראש מכון פישר, בכנס התעופה הבינלאומי שהתקיים הבוקר (ה').

עשהאל מתכוון בדבריו ל"מגן רקיע" - מערכת מתקדמת להגנה על מטוסי נוסעים מפני טילי כתף שפיתחה חברת אלביט מערכות, כאחד הלקחים מירי הנ"מ לעבר המטוס הישראלי במומבסה לפני למעלה מעשור. מדינת ישראל היא הראשונה לפתח מערכת כזו, המבוססת על טכנולוגיית לייזר מתקדמת המשבשת את הטיל הנורה לעבר המטוס ומסיטה אותו ממסלולו.

"מזווית ביטחונית, צריך רק להרים את הראש ולראות את היקף האיומים על תעשיית התעופה. ישראל היא הראשונה לאבטח את מטוסיה בטכנולוגיות מתקדמות, אך לא די בכך", אמר עשהאל.

לדבריו, האירוע האחרון של התרסקות המטוס הרוסי בסיני הוא דוגמה חיה לכך. "הפוטנציאל הכלכלי הטמון בתעופה הוא עצום, ומכאן שעלינו למזער את האיומים על פוטנציאל זה בדגש על הטרור האווירי".

ג'ו סולטנה, מנהל רשת הנתיבים ביורוקונטרול - הגוף האחראי על בקרת הטיסה באירופה, שדיבר אף הוא בכנס, אמר: "שלא כמו בעבר, חברות התעופה ברחבי העולם צריכות לוודא ולהתייעץ, כולל עם גופי מקצוע וגורמי ביטחון ומודיעין, כי הנתיב כולו בטוח, ולא רק נמלי המוצא והיעד. זה מעלה אתגרים חדשים ותיאומים מורכבים וארוכים של חברות התעופה עם מספר רב של גורמים. החברות מקיימות ניהול סיכונים בזמן אמת, ונדרש תיאום בינלאומי בין מספר רב של גופים שחולקים מידע על בטיחות הטיסה באזורים שונים בעולם".