למה מהדורות החדשות בזמן האחרון כל-כך ארוכות?

מהדורות החדשות מתארכות לעתים קרובות מעבר ל-21:00, בלי קשר לאירועים ביטחוניים ■ הסיבה העיקרית היא ניסיון לפגוע ברייטינג של המתחרים, אך בערוץ 10 טוענים מנגד כי הם מבקשים לכלול פרק מגזיני ארוך במהדורה

בתקופה של מתיחות ביטחונית, או אירועים חדשותיים הדורשים סיקור מיוחד, מוארכת מהדורת החדשות המרכזית של הערוצים 2 ו-10. המהדורה שבעבר אורכה עמד על 45 דקות, ואף פחות מזה, התארכה במהלך השנים לשעה, וכיום באופן תדיר היא כבר מגיעה לשעה וחצי.

במידה רבה הציבור התרגל לכך, שכאשר האירועים החדשותיים מתגלגלים, המהדורה ארוכה, וכשהם לא - החדשות מסתיימות בשעה 21:00. אלא שברשות השנייה טוענים, כי הסיבה העיקרית שבגללה מוארכות מהדורות החדשות אינה קשורה לאירועים החדשותיים, וההתארכות נובעת מהתחרות בין הזכייניות המחזיקות בפריים-טיים.

מנתונים שהגיעו לידי גלובס, בכל אחד מ-18 ימי החול האחרונים, תקופה שבה הושקו בלוחות השידורים של הערוצים 2 ו-10 מספר תוכניות חדשות, הוגשו לרשות השנייה בקשות להארכת המהדורה. ב-13 מהפעמים היו אלה חדשות 10, שביקשו את ההארכה, לפרק זמן שנע בין 5 דקות לחצי שעה (ב-8 מהמקרים הייתה זו בקשת הארכה של 27 דקות או יותר); בחמש הפעמים האחרות היו אלה בקשות של חדשות 2.

הארכת החדשות מנצלת את דריכות הצופים ומסייעת להפחתת הרייטינג של הערוץ המתחרה. זאת, משום שהצופים לא מחליפים ערוץ כל עוד הם מרותקים לאולפן חי של חדשות. מרגע שנפסקות החדשות, יש מאסה של צופים שעוזבת או עוברת ערוץ. כך, כל עוד נמשכות החדשות, הרייטינג בערוץ המתחרה נשאר נמוך מפוטנציאל התוכנית. יש לציין גם, כי דקת שידור מהדורת חדשות היא זולה משמעותית מדקת שידור של תוכן פריים-טיים, ואינה עולה לזכייניות כמעט מאום.

נאום אובמה לא שודר

גורם בערוץ 10 אומר כי בניגוד לנעשה בזכייניות 2, "שם הארכת המהדורה נובעת משיקולי פרסום של הארכת הפריים, בערוץ 10 ההארכה היא חלק מאסטרטגיית התוכן של פחות ריאליטי ויותר חדשות, תחקיר ודוקומנטציה". בערוץ טוענים, כי כבר בספטמבר 2014 הם ביקשו הארכה קבועה של המהדורה בב-20 דקות, "ולא נשמעה על כך שום הסתייגות - להפך, מחאו לנו כפיים", אומר אותו גורם.

בערוץ טוענים עוד, כי הדרישה לקיצור החדשות היא התערבות רגולטורית מוגזמת. לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלח מנכ"ל חדשות 10, גולן יוכפז, לרשות השנייה, ובה הוא מוחה על הסירוב של הרשות להאריך את המהדורה ששודרה ב-1 בנובמבר 2015, ואשר העבירה קולות מעצרת יום השנה להירצחו של יצחק רבין.

במכתב מוחה יוכפז על כך שמנכ"ל הרשות השנייה, ניר שוויקי, אסר על הארכת נוספת של המהדורה, ולכן לא שודר נאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה. "מראש אמור היה נאומו של אובמה להסתיים עד השעה 21:30, ואולם בטקס חל עיכוב של למעלה מרבע שעה", כותב יוכפז, "מניעת שידור נאומו של נשיא ארה"ב בעצרת הזיכרון היא שיא חדש של התערבות רגולטורית בשידורי חדשות 10, שהגיעה לכדי אבסורד בחודשים האחרונים, שראשיתה בהטלת קנסות על הקדמת שידור בשניות ספורות, או בהתארכות מהדורת חדשות בדקות ספורות, בשל אירועים חדשותיים מתפרצים. אני רואה באירועי אמש התערבות בוטה בשיקול דעתי כעורך ראשי".

ברשות השנייה טוענים, כי הבקשה הוגשה תוך כדי שידור ולקראת סיום ההארכה, ולכן סורבה.

פגעו בהשקת "בייבי בום"

לאורך השנים, הפעמים הבולטות שבהן נעשה המהלך הוא כשהזכיינית בערוץ המתחרה משיקה תוכנית חדשה, ובערוץ מבקשים לחבל בנתוני ההשקה. כך, אתמול (ד'), למשל, ביקשו בחדשות 2 להאריך את המהדורה ב-24 דקות, ככל הנראה לצורכי קשת שביקשה לחזק את הפריים-טיים שלה מול ההשקה של "בייבי בום" בערוץ 10. חדשות 10 האריכו בתגובה ב-17 דקות את המהדורה שלהם. הדבר אכן הוכיח את עצמו בעבור קשת, שכן "כפולים" שלה לא נפגעה כלל מהתחרות, והשיגה ;26% בעוד "בייבי בום" הושקה עם 15%, פחות מהעונות הקודמות.

המנכ"ל הקודם של הרשות השנייה, שי באב"ד, ביקש לקבוע נוהל שיגביל את הארכות החדשות, שעד אז הייתה ללא כל פיקוח. ההוראה הייתה, כי הזכייניות יבקשו בכל יום אישור מחדש להארכה, והדבר יועבר לידיעת החברה המתחרה, שתוכל להאריך אף היא. הזכייניות מנצלות את האפשרות הזו, ומדי יום מודיעות, כי יש "ריבוי חדשות" שמחייב הארכה - מה שלא בהכרח מדויק.

ברשות השנייה צפויים לשנות את הנוהל, ועשויים למנוע לחלוטין הארכות של המהדורה. על-פי גורמים ברשות, הדבר מביא לבלבול של הצופים בלוחות השידורים ומוביל לאיחור בתחילת שידור תכניות הפריים-טיים וזליגתן אל תוך הלילה, מה פוגע בקהל צעיר יותר או בכאלה שעייפים מהיום הארוך. "שלוש הזכייניות עושות כרגע ניצול ציני ושיטתי של נוהל, שנועד מלכתחילה לסייע להן ולאפשר להן גמישות מבלי לחשוף אותן להפרות. חמור מכך, הן הופכות את חברות החדשות לכלי ניגוח הדדי", אמרו גורמים ברשות.

בחדשות 2, ברשת ובקשת לא הגיבו.

מחדשות 10 נמסר: "בשורת שיחות עם הנהלת הרשות השנייה, הנוכחית והקודמת, הבהירה חדשות 10, כי היא מבקשת ליצור מהדורה מבודלת ממתחרותיה ובה פרק מגזין ארוך, שאינו עוסק בענייני החדשות השוטפים, אלא מבקש להעניק לצופה זווית נרחבת ומעמיקה יותר על המקום שבו הוא חי - בין היתר בתחומי כלכלה, חברה וחינוך. פרק המגזין, שזוכה לתגובות חמות, מתפרש, כפי שהצהרנו כבר בספטמבר 2014, על פני כעשרים וחמש דקות מדי ערב, ומכאן התארכותה הטבעית של המהדורה. לתפיסתנו, עדיפה פי כמה מהדורה שבה משודרת סדרת כתבות כמו זו ששידר בשבוע שעבר נדב איל על הפליטים באירופה - מאשר שידור של עוד תוכנית ריאליטי. הנתונים מראים שגם צופי חדשות 10 סבורים כך".

מהרשות השנייה נמסר: "הרשות השנייה עורכת בימים אלה בחינה של מתווה אישור הארכת החדשות היומי, ובתקופה הקרובה נכריז על צעדים בנושא".