סטארט-אפ בשבוע: משחקי ספורט לגיימרים שחולים על כדורגל

המשחק של ספילון מאפשר לאוהדים לנהל קבוצות ספורט ולהגיב לאירועים שמתרחשים במציאות

אלירן בינמן וגיא זקס / צילום: ליאור ניר
אלירן בינמן וגיא זקס / צילום: ליאור ניר

הרקע: לא מעט חובבי כדורגל - בעיקר של קבוצות שנמצאות במשבר - משוכנעים שאם רק היו ממנים אותם למנהלים או למאמנים, המצב על כר הדשא היה משתפר. אלירן בינמן וגיא זקס, אוהדי כדורגל וגיימרים מושבעים, הבינו יום אחד שמשהו חסר להם בעולם משחקי הספורט.

"תהינו למה אין משחק שבאמת משלב את אירועי המציאות עם המשחק", מספר זקס, "לכן, לאט לאט פיתחנו פלטפורמה ואפילו רשמנו עליה פטנט, למשחקי ספורט דיגיטליים; כך אנחנו מאפשרים עד כמה שניתן לאוהד לחיות את הקבוצה, ולהרגיש שהוא משפיע על התנהלותה". זקס, עו"ד שסיים תואר שני במנהל עסקים ובינמן, בעל רקע וניסיון טכנולוגי, מגדירים עצמם כ"חולי כדורגל".

"אני גם גיימר מושבע", מעיד זקס, "לפני זמן קצר ליוויתי שתי חברות הודיות בתחום המובייל, וניסיתי להחדיר יותר את עולם הגיימינג. במקביל, התחלנו, אלירן ואני, לפתח את הרעיון ולהקים את חברת ספילון Spilon))". לזקס, מסתבר, יש גם רקע וניסיון בעולם ניהול הספורט: "בין היתר הייתי בהנהלת הפועל תל אביב בכדורגל, ואני יודע שכדי ליהנות באמת מגיימינג, צריך לחיות את הקבוצה 24/7".

השוק: בשוק הגיימינג ניתן למצוא מגוון משחקי כדורגל, אך זק משוכנע שהמשחק של ספילון ייחודי. "המשחק שלנו נמצא בנישה שמשלבת בין המשחק לבין אירועים עדכניים שמתרחשים במציאות. השחקן יכול לקבל הודעות ולהתעדכן בחדשות לגבי הקבוצה. עצם זה שרשמנו על זה פטנט - ספורט גיימינג פלטפורם - רק אומר שזה באמת משהו מיוחד".

המוצר: לאחר שגיבשו את הרעיון, פנו זקס ובינמן לחגי בראל. "הוא מנטור שעשה הרבה", אומר זקס, "אחרי שהצגנו לו את הקונספט הוא נדלק. כאוהד ספורט בעצמו, הוא עזר לנו לגבש את המוצר". מוצר הדגל של ספילון הוא המשחק FootBoos בו השחקן הוא הבוס של קבוצת הכדורגל אותה הוא אוהד. "אפילו עשינו פיילוט עם נבחרת ישראל", אומר זקס, "הם מאוד התרשמו, כך שבהמשך ניסינו אותו על הקהל הישראלי. הרי האוהדים של הנבחרת נוהגים להתלונן - ככה נתנו לכל חוכמולוג להיות הבוס שמנהל אותה. השחקן יכול לבחור את ההרכב, ותוך כדי להתעדכן באירועים, במשחקים, ואפילו בנושאים אישיים שעוברים על השחקנים - אם שחקן מסוים רב עם אשתו, אם בדיוק הציעו לו חוזה או שהוא החמיץ פנדל - תרחישים שמשפיעים על כל הקבוצה. אנחנו משחקים על הרגש והתשוקה ומתרגמים את זה למשחק.

"עם הזמן למדנו שהמשחק שלנו הוא לגמרי כלי שתורם לביזנס - מועדון הכדורגל יכול ללמוד מי האוהדים של הקבוצה ומה חשוב להם, מה דעתם על ביצועי שחקן מסוים, כך שלפעמים אפשר ללמוד מכך מה כדאי לעשות. אנחנו אוספים את הנתונים, ואפשר לפלח אותם ולעשות סגמנטציה. זה כלי נהדר לא רק בארץ; מועדוני כדורגל בעולם זה משהו מטורף. לקבוצות אירופאיות יש יותר אוהדים באסיה מאשר באירופה".

- מה המודל העסקי שלכם?

זקס: "המשחק עצמו חינמי, אבל יש אופציה לבצע רכישות בתוך האפליקציה. כל האקסטרות בתשלום, כמו למשל נעליים מיוחדות לשחקנים. בנוסף יש פרודקט פלייסמנט של מפרסמים שהם חלק בלתי נפרד מהמשחק, למשל בשילוט המתחלף במגרש. זה לא פרסום שפוגע בחוויה", אומר זקס.

שלב בפעילות: העדכונים שמופיעים במשחק מתבצעים בשלב זה על ידי אנשי תוכן, אך בעתיד התהליך יתבצע באמצעות אלגוריתם. "אנחנו לומדים מה מעניין את המשתמשים מאחר שאנחנו שואלים אותם שאלות לאורך כל הדרך, וכך יודעים מה הם רוצים ומה משפיע עליהם", מסביר זקס.

גיוסי הון: בשוק מעריכים כי החברה גייסה כמיליון דולר ממשקיעים פרטיים

השלב הבא: זקס: "עם סיום הפיילוט עם נבחרת ישראל, אנחנו מעמיקים את שלב האלפא, ושוקלים להתרחב לכל ליגת העל בישראל. יש לנו עוד אלטרנטיבות גם בשוק הכדורגל בהודו. מעבר לכך, הפלטפורמה שלנו מתאימה לכל ספורט, ובאמת אנו שואפים להתרחב בעולם, למערב אירופה למשל. למעשה כבר החלו מגעים".

Spilon

שנת הקמה: 2011

מייסדים: גיא זקס, אלירן בינמן וחגי בראל

תחום פעילות: גיימינג

גיוסי הון: כמיליון דולר

משקיעים: פרטיים