קשיים במימוש הקניונים של גזית גלוב בישראל?

הדד-ליין להגשת ההצעות עבור הנדל"ן המניב של החברה כבר חלף, אך נראה כי לא חלה התקדמות משמעותית בעסקה ■ שי עזר, אי.בי.אי: "ככל שעובר הזמן ואין עסקה, הדבר מעורר שאלה לגבי סיכוייה"

חיים כצמן / צילום: יונתן בלום
חיים כצמן / צילום: יונתן בלום

כ-3 חודשים כבר עברו ממועד הגשת ההצעות הראשוניות לרכישת הנדל"ן המניב של חברת גזית גלוב ישראל, ובינתיים נראה כי העסקה אינה מתקדמת בקצב המצופה. בתחילת ספטמבר נודע כי נכסים ובניין מקבוצת אי.די.בי נותרה המתמודדת הישראלית האחרונה על רכישת הפעילות, בשל סירובן של יתר המתמודדות לשפר את ההצעות שהגישו. אולם מאז חלפו יותר מחודשיים, וכפי הנראה לא חלה התקדמות משמעותית בנושא.

דד-ליין להגשת הצעות מחייבות נקבע לאוקטובר, מועד שכידוע כבר חלף, אך למרות זאת לא נמסר עדכון מהחברות. על-פי מקורבים לגזית גלוב, במרוץ לרכישת החברה-הבת נותרו שתי חברות אמריקאיות המבצעות כיום בדיקות מעמיקות בחברה.

מלבד נכסים ובניין התעניינו בחברת מרכזי המסחר עוד כמה שחקניות מקומיות בולטות, עמן נמנו חברות הנדל"ן ביג ומגה אור, שהגישו הצעת רכישה במשותף עם שני גופים מוסדיים; חברת הנדל"ן אמות יחד עם גינדי החזקות; וקבוצת JTLV, בראשות עמיר בירם, שהגישה הצעה במשותף עם חברות הביטוח מנורה וכלל ועם קרן הפנסיה עמיתים. לצד הגופים המקומיים, לגזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, הוגשו גם כמה הצעות מגופים זרים.

לפי פרסומים קודמים, לפעילותה של גזית ישראל בתחום המרכזים המסחריים בארץ הוצמד תג מחיר של כמיליארד שקל, בדומה לגובה ההון העצמי. גזית ישראל, שהוקמה ב-2005, חולשת על 10 מרכזים מסחריים ו-6 נכסים בפיתוח ברחבי הארץ, תחת המותג קניוני G, בשטח כולל של כ-280 אלף מ"ר. החברה מחזיקה גם ב-5 נכסים בבולגריה ובמקדוניה, שככל הידוע עמדו ברקע למחלוקת בנוגע למחיר המכירה מול חלק מהגופים שפרשו מההתמודדות. אלה לא ייחסו לנכסים הללו שווי משמעותי, בניגוד לתפיסה של גזית גלוב.

שי עזר, אנליסט נדל"ן בבית ההשקעות אי.בי.אי, אמר היום (ב') כי "ככל שעובר הזמן ואין עסקה, הדבר מעורר שאלה לגבי סיכוייה. ברקע לדברים צריך לזכור שהמצב הביטחוני התחיל להתדרדר בשבועות האחרונים, וגם מניות חברות הנדל"ן המניב ירדו בחודשיים האחרונים, בעיקר של החברות העוסקות בנדל"ן מסחרי. התפתחויות אלה מעלות את החשש, בעיקר בקרב הגופים הזרים, וגם יכולים להוות טריגר לנסות להוריד את המחיר בעסקה".

עזר הוסיף כי "צריך לזכור שעסקה בהיקף כזה לוקחת זמן, אבל בגלל שהתהליך נגרר, זה מעלה תהייה עם העסקה תיסגר". לדבריו, "בכל מקרה, גזית גלוב לא בלחץ ולא חייבת למכור את הפעילות, לכן יכול להיות שבעקבות ההצעות שהתקבלו הם יחליטו לחכות עם המכירה".