פרויקט הפינוי-בינוי הראשון בתל אביב - מתאכלס

המתחם בנווה שרת הוכרז על ידי הממשלה כמיועד לפינוי בינוי עוד בשנת 2002

תמ"א 38 ופינוי בינוי / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 ופינוי בינוי / צילום: תמר מצפי

פרויקט הפינוי בינוי הראשון בתל אביב מתאכלס. מדובר במתחם שכלל 96 דירות בבנייני רכבת ישנים בשכונת נווה שרת, שנהרסו לטובת הקמת 3 מגדלים בני 21 קומות ו-270 דירות, שנקרא פרויקט ME תל אביב. מדובר במקדם כלכלי של 2.8 דירות חדשות במקום כל דירה ישנה.

המתחם הוכרז על ידי הממשלה כמיועד לפינוי בינוי עוד בשנת 2002. החברות אשלי בבעלות אשר אלון וש.מיכלסון בבעלות יעקב אפריון נכנסו למשא ומתן עם הדיירים בשנת 2007 לאחר שמגעים עם חברות אחרות לא צלחו, ולאחרונה הושלמו העבודות. אחת הסיבות למימוש הפרויקט היתה פטור מהיטל השבחה שהעניקה עיריית תל אביב ליזמים הפועלים למימוש פרויקטים של פינוי בינוי בשכונה.

30 מתוך 96 הדירות נרכשו על ידי החברות היזמיות מדיירים שלא האמינו שהפרויקט ייצא אל הפועל, ובעלי יתר 66 הדירות הישנות קיבלו דירה חדשה תמורת הישנה. 80% מבעלי 66 הדירות שנותרו במתחם הם משקיעים צעירים, שכעת זכו לאקזיט יפה על הדירות. למעשה, רק 15 משפחות ותיקות נותרו במתחם נכון להריסת הבניינים.

מי שרכש דירה בפרויקט לפני כארבע שנים הרוויח "על הנייר" מעל 700 אלף שקל. דירת 4 חדרים בפרויקט ME עלתה בתחילת השיווק של הפרויקט 1.67 מיליון שקל וכיום אותה דירה שווה על פי נתוני רשות המסים 2.45 מיליון שקל - עלייה של 50%-45%. פרויקט ME הינו פרויקט ראשון בשורה של מיזמי פינוי בינוי הנמצאים בשלבי בנייה בשכונת נווה שרת. לדברי אייל צבס סמנכ"ל החברות, "נווה שרת הישנה של עד לפני כמה שנים פשוט נולדה מחדש, בהחלפת מרבית מבני השיכונים בשכונה בבנייני מגורים מודרניים, יחד עם שדרוג הנגישות, הכבישים והתשתיות".