סודהסטרים צללה - והמנכ"ל מבקש אופציות במחיר מימוש מופחת

גורם בשוק ההון: "המניה לא צנחה סתם, אלא בגלל כישלון של המנכ"ל דניאל בירנבוים, ועכשיו סודהסטרים מבקשת להקצות לו אופציות חדשות, כך שהאופציות שבידיו יהוו כמעט 6% מהחברה"

דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר
דניאל בירנבאום / צילום: איל יצהר

הירידה ברווחי סודהסטרים והצניחה במניית החברה - שאיבדה 41% מערכה תוך חמישה חודשים - הביאו לכך שהתנאים להבשלת חלק מהאופציות שהוקצו בעבר למנכ"ל, דניאל בירנבאום, לא התקיימו. כעת מבקשים בסודהסטרים לשנות את המצב, ובאסיפת בעלי המניות הקרובה, שתתקיים בדצמבר, יתבקשו בעלי המניות לאשר לבירנבאום הקצאת אופציות חדשה, במחיר מימוש מופחת.

החברה מבקשת להקצות לבירנבאום 600 אלף ואופציות, מתוכן 190 אלף יחליפו 190 אלף אופציות שהוקצו לו בעבר; האופציות הקודמות כללו תנאי הקשור ל-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) וחלקן כוללות מחיר מימוש של 35 דולר, פי 2.5 ממחיר המניה הנוכחי.

סודהסטרים, המייצרת ומשווקת מערכות ביתיות למשקאות מוגזים, נסחרת כיום בשווי של פחות מ-300 מיליון דולר - ירידה של 82% לעומת השיא בו נסחרה ב-2011. בחברה מציינים שבמצב הנוכחי, התגמולים לבירנבאום לא מהווים תמריץ ראוי לביצועי הטווח הארוך. הם גם מזכירים את כישוריו והשכלתו ואת התפקיד שמילא בצמיחת החברה.

האופציות החדשות יבשילו בשלושה שלבים: שליש יבשילו מיידית במחיר מימוש של כ-15.5 דולר (לעומת מחיר שוק נוכחי של כ-14.1 דולר למניה); שליש אחרי שנה - אך אם המניה תגיע קודם לכן ל-22 דולר הן יבשילו מיידית; ושליש אחרי שנתיים או קודם לכן אם המניה תגיע ל-27 דולר. בנוסף, מבקשת החברה לאשר מענק מיוחד לבירנבאום במקרה שתושג "השקעה אסטרטגית" בסודהסטרים, שהיקפה לפחות 25 מיליון דולר. במקרה כזה יקבל המנכ"ל עוד 200 אלף אופציות.

"פשוט לא מגיע לו"

"סודהסטרים נמצאת בבלגן. האסטרטגיה שלה לא התממשה, המניה צנחה, הרווחיות ירדה דרמטית ויש אדם אחד ששולט בחברה: בירנבאום", אומר היום ל"גלובס" גורם בשוק ההון. "המניה לא צנחה סתם, אלא בגלל כישלון של המנכ"ל, ועכשיו החברה מבקשת להקצות לו סדרה חדשה של אופציות, שבעקבותיה האופציות שבידיו יהוו כמעט 6% מהחברה. אני לא מבין את ההיגיון: הוא לא הצליח, הוא מקבל משכורת מאוד יפה, ועוד מקצים לו את האופציות. לפעמים, לחברה מסוימת יש ביצועים טובים אבל שוק ההון לא טוב והמניה יורדת, במקרה כזה ייתכן שמגיע למנכ"ל בונוס כי זאת לא אשמתו. פה יש אדם אחד ששולט בחברה ויש כישלון - לא רק בהיבט של מחיר המניה אלא גם הרווחיות שירדה דרמטית. פשוט לא מגיע לו כי הוא לא עשה עבודה טובה".

הגורם התייחס גם למנגנון ההבשלה של האופציות, שכולל תנאי של עליית מחיר המניה: "זה לא כל כך רלוונטי, כי כמו שהחברה עשתה אתמול, גם אם המניה תרד ל-5 דולר היא תוכל לתת למנכ"ל הקצאה חדשה". מסודהסטרים לא נמסרה תגובה לדברים.