האם מס הכנסה יפשוט על הסלבס?

רשות המסים מתכננת לעקוב מקרוב אחר הסלבריטאים שמגיעים לאירועים והשקות ומקבלים עבור נוכחותם סכומים כספיים שאינם מוצהרים כפי שנדרש בחוק ■ התעריף? סכומים שנעים בין 1,500-150,000 שקל לאירוע אחד בלבד

מסיבה, סילבסטר / צלם: תומריקו
מסיבה, סילבסטר / צלם: תומריקו

בתעשיית הבידור חלק לא מבוטל מהפרנסה מגיע דווקא בדלת האחורית - אירועים והשקות יחצ"ניים. הסלבס עושים כסף מהנוכחות שלהם באירועים כשכל אירוע של מותג מתוקצב בעשרות עד מאות אלפי שקלים וחלק מן התקציב מיועד להבאת סלבריטאים לאירוע - רשימת אורחים שיכולה להרים או להפיל אירוע.

אם מדובר בהשקה בינונית, סביר להניח שתחזו בעשרות פרצופים יוצאי ריאליטי שיתנדפו לכם מהתודעה עד שנתיים מפרסום האייטם. אם הצלחת להביא שמות מדרג בכיר? פה כבר מדובר בהצלחה ששווה הרבה מאוד חשיפה שכמובן, מתרגמת להרבה מאוד כסף.

בניגוד לעבר, הסלבס כבר לא מסתפקים בהגעה לאירוע בשביל בושם או נעלי ספורט במתנה. היום התעריף שלהם יקר יותר והוא מסתכם בסכומים כספיים שנעים בין 1,500-150,000 שקל לאירוע אחד בלבד.

כעת נודע, כי במס הכנסה מתכננים פשיטה על אותם אירועים. ייתכן שהסיבה להתעוררות ברשות היא הפרסומים הבלתי פוסקים של אתרי הרכילות על הסכומים אותם מקבלים הסלבס. רק בשבוע האחרון פורסם באתרים השונים כי עבור גילוח הזקן שלו באירוע של ג'ילט, יהודה לוי שלשל לכיסו כ-30,000 שקל, לכאורה.

בימים אלו מתכננים ברשות המסים לעקוב מקרוב אחר הסלבס שמגיעים לאירועים ומקבלים עבור נוכחותם סכומים כספיים שאינם מוצהרים כפי שנדרש בחוק. ברוב המקרים, מדובר בהכנסות שאינן מדווחות ואשר בעבורן לא יוצאות חשבוניות. לעיתים הסלבס יעקפו את ההגבלה ויוציאו חשבונית דרך הסוכנות שלהם אולם ברוב המקרים - הכול הולך.

סלבס מוכר סיפר בעילום שם: "אני לא זז מהבית בלי אלפי שקלים בסיום האירוע, רק ככה זה עובד. לפעמים זה עם חשבונית ולפעמים לא". שחקן מוכר נוסף אמר כי "לא הכל זה ללא חשבונית. נכון שיש מקומות שמשלמים במזומן, אחרת אף אחד לא ירצה לבוא. חשבוניות זה משהו מעיק שאין לאף אחד כוח להתעסק איתו. בסופו של דבר אם אתה מקבל כמה אלפים טובים, וצריך לשלם מס, בסוף אתה נשאר עם מעט כסף. כמובן שיש מקומות גדולים שעושים את זה רק עם חשבוניות".

מנגד, יש סלבריטאים שטוענים כי הם לא זזים מהבית בלי חשבוניות, "בעבר אני עשיתי את זה בלי חשבוניות ועם הזמן הבנתי שזה עלול לסבך אותי והתחלתי להוציא חשבוניות בקביעות", אמר אחד הסלבס.

אם מס הכנסה אכן יפלוש במלוא העוצמה לעולם האירועים המתוקשרים, מדובר בפגיעה גדולה מאוד בהכנסות הסלבס והמותגים המסחריים מאחר שמדובר בשוק שמגלגל מיליוני שקלים בשנה.

ממס הכנסה נמסר בתגובה: "הפעילויות שציינת מחויבות בתשלום מס ובדיווח לרשות המסים. רשות המסים ערה לשימוש הגובר ברשת האינטרנט לצורך ביצוע עסקאות כאלה ואחרות ובין יתר הצעדים שהיא נוקטת, פורסם לאחרונה מכרז להפעלת מנועי חיפוש שיאתרו עבור הרשות פעילות ברשת שיש חשד שאינה מדווחת כדין".