ברצלונה? מילאן? מירי רגב וההתאחדות לא התרשמו

סופית: הפוליטיקה ניצחה, והפרויקט להקמתן של קבוצות ילדים חדשות בישראל בשיתוף מועדוני הפאר מחו"ל, אותו הובילה לימור לבנת - בוטל ע"י שרת התרבות והספורט מירי רגב, ויו"ר ההתאחדות לכדורגל עופר עיני ■ הנימוק הרשמי: "בעקבות כישלון הנבחרת להעפיל ליורו 2016 הוחלט להקפיא הפרויקט"

עופר עיני, מירי רגב / צילומים: תמר מצפי
עופר עיני, מירי רגב / צילומים: תמר מצפי

הפוליטיקה, כצפוי, שוב ניצחה. המהלך הגדול להבאת מועדון כדורגל מחו"ל שיוביל בישראל להקמתן של קבוצות חדשות במסגרת פרויקט "פרחי ספורט" - בוטל. מילאן האיטלקית, שהייתה הקבוצה היחידה שניגשה למכרז של הטוטו, תקבל בימים הקרובים הודעה כי ההליך המכרזי הופסק וכי הפרויקט לא ייצא לפועל.

במקום זה, במשרד הספורט ובהתאחדות לכדורגל ישלבו כעת ידיים וירקמו תוכנית עצמאית להובלת הפרויקט עתיר המיליונים - מהגדולים מבחינת היקף המימון, שנעשו בישראל. הם, ההתאחדות ומשרד הספורט, יעשו את זה אין-האוס, אחרי שהצליחו להפקיע את התוכנית פעמיים בשנה האחרונה משניים מהמועדונים הגדולים בעולם שכבר הסכימו לבוא לישראל, בפעם הראשונה מברצלונה (בטענה כי יש לנהל הליך של מכרז), וכעת ממילאן (בטענה כי הדבר אינו מתאים כרגע).

כזכור, הכוונה הייתה לייצר שת"פ עם מועדון בעל שם עולמי, שיסייע להקים בארץ קבוצות כדורגל חדשות של ילדים בגילאי 8-13 - כחלק מפרויקט "פרחי ספורט" של משרד הספורט להגדלת כמות הספורטאים. לטובת הקמת קבוצת חדשות, בכלל הענפים, הוקצה החלק העיקרי של הפרויקט - 275 מיליון שקל.

מי אחראי לטרפוד הפרויקט? כאן הכיוון ברור - ההחלטה מגיעה מלשכת שרת התרבות והספורט מירי רגב. בכך היא, השרה, קודם כל מוחקת את הרעיון המקורי אותו הובילה קודמתה לימור לבנת ומביאה רעיון משלה לשולחן; במקביל היא מקצצת עוד יוזמה אותה דחף יו"ר הטוטו צחי פישביין וממשיכה לפעול לדחיקתו החוצה ממועצת ההימורים.

על הדרך - במסגרת היחסים המתהדקים בינה לבין עופר עיני - תסדר השרה להתאחדות עשרות מיליוני שקלים לטובת ניהול הפרויקט, שרק ימים יגידו כמה מהם ייעלמו לתוך המנגנון הפיננסי הקורס של ההתאחדות.

סימנים ראשונים לניסיון לטרפד את הפרויקט התקבלו בתחילת החודש. הטוטו, שמנהל את ההליך המכרזי להבאת קבוצה מחו"ל כפי שנתבקש על-ידי ועדת ההיגוי של הפרויקט, התבקש להמתין כשבועיים לפני שיפתח את ההצעה הכספית אותה הגישה מילאן. השבועיים הללו הספיקו כדי להעביר מסרים "מלמעלה" (לשכת השרה) לאנשי הטוטו, תקשורת שנעשתה בין מנכ"ל המשרד יוסי שרעבי למנכ"ל הטוטו איציק לארי, לעצור את המכרז.

רגע לפני ההצבעה של ועדת המכרזים היום בטוטו שנועדה לאשר את ההתקשרות עם מילאן, הגיע למנכ"ל הטוטו מכתב החתום על-ידי ראש מינהל הספורט אורי שפר, שבו מבקש "המשרד" להקפיא את הפרויקט. הנימוק? מהמכתב שהגיע לידי "גלובס" עולה, כי בין היתר ציין שפר במכתבו שכרגע אין זה הזמן הנכון לצאת למהלך הבאת מועדון זר, בעקבות כישלון נבחרת ישראל להעפיל ליורו 2016.

שפר, שרק לפני חודשים ספורים בתקופת השרה לבנת הסביר בוועדת ההיגוי את חשיבות הצנחת מועדון זר בישראל במסגרת הפרויקט, התיישר מהר מאוד עם השרה החדשה. מי יודע, אולי יזכה לכמה חודשים נוספים בתפקיד ראש מינהל הספורט - אחרי שהשרה רגב כבר סימנה דרכו החוצה.

"כידוע לך", פותח שפר את מכתבו למנכ"ל הטוטו, "השרה מירי רגב, שרת התרבות והספורט, ומר עופר עיני יו"ר הנהלת ההתאחדות לכדורגל החליטו על הקמת ועדה לקידום הכדורגל בישראל. בין השאר, בעקבות אי-הצלחתה של נבחרת ישראל בכדורגל במוקדמות יורו 2016. בנסיבות אלה, המשרד סבור שתהיה זו שגיאה לבחור במועדון כדורגל מחו"ל, טוב ככל שיהיה, בה בשעה שהוועדה האמורה לקום, יתכן ותיאלץ לבקש לאמץ מודל אחר לחלוטין לפיתוחו וקידומו של ענף הכדורגל בישראל". שפר מסיים את מכתבו ב"אשר על כן, אני פונה לוועדת המכרזים של המועצה להסדר ההימורים להקפיא את המכרז לבחירת מועדון כדורגל זר עד לקבלת החלטה בנדון".

השימוש בכישלון הנבחרת כטיעון לביטול הפרויקט הוא בבחינת כסת"ח בלבד: עוד לפני שהתברר ה"כישלון" לפני כחודש במשחק בבריסל, כבר פעלו במרץ "במשרד" לביטול פרויקט המועדון הזר.

שאלה נוספת שתצטרך להיבחן היא מדוע יצא מכרז שהזמין קבוצות מחו"ל, בזמן שכבר פעלו מאחורי הקלעים לביטול הפרויקט. בעניין הזה, אגב, כבר ברור כי מי מהגופים הישראלים יצטרך לנהל הליך של פיצוי כספי מול המועדון האיטלקי. בתקווה שזה ייגמר רק בכסף.

שני דברים אפשר להסיק מכל הסיפור הזה: הראשון הוא הכוח העצום שמחזיקה היום השרה רגב לנהל כמעט כל דבר בספורט הישראלי. את האג'נדות היא מכשירה באמצעות חותמת הגומי, אורי שפר, הנמצאת במגירת שולחנה.

פירוק מוקד הכוח הקודם פישביין-לבנת, ומצבה הכלכלי הבעייתי של ההתאחדות (ודריסת הרגל שקיבל המשרד/השרה בניהול הכלכלי של ההתאחדות) הופכים את השרה ומשרד הספורט לגוף חזק ובעל השפעה גדולה מאי-פעם על הספורט הישראלי. ברצותה, תחסל השרה את פרויקט מילאן/ברצלונה; ברצותה, תיקח מיליוני שקלים מכספי הטוטו לטובת פעילויות קיץ ברשויות המקומיות. בשבועות ובחודשים הקרובים, באמצעת שורת המינויים הממתינים לפתחה בתפקידי מפתח בספורט הישראלי, אפשר יהיה לקבל מושג טוב יותר עד כמה התקדרו השמיים.

איציק לארי, אורי שפר / צלם: מינהלת הליגה
 איציק לארי, אורי שפר / צלם: מינהלת הליגה

מנכ"ל הטוטו איציק לארי (מימין) וראש מינהל הספורט אורי שפר

תגובת משרד הספורט: "לאור ההחלטה המשותפת של שרת התרבות והספורט ויו"ר ההתאחדות על הקמת ועדה לפיתוח ענף הכדורגל לאחר כישלון הנבחרת, הוחלט על הקפאת ההתקשרויות מול קבוצה מחו"ל במסגרת פרויקט פרחי ספורט. עם סיום עבודת הוועדה והגשת המלצותיה, יוחלט על המתכונת בהתאם למודל שיגובש".

תגובת הטוטו: "משרד הספורט וההתאחדות לכדורגל - הגורמים המקצועיים בקשר עם פרויקט פרחי הספורט בכדורגל, ביקשו לבחון מחדש את נושא קידום ענף הכדורגל, ובכלל זה את ניהול ותפעול הפרויקט".