מנכ"ל מנקיינד פורש ויוחלף באופן זמני ע"י המייסד אלפרד מאן

פרישתו של האקאן אדסטרום, שכיהן כמנכ"ל מינואר 2015 וכנשיא מ-2001, נובעת כנראה מכישלון המוצר המרכזי של החברה, לטיפול בסוכרת

הנפקת מנקיינד בבורסה בת"א / צילום: קובי קנטור
הנפקת מנקיינד בבורסה בת"א / צילום: קובי קנטור

חברת התרופות האמריקאית מנקיינד  הצטרפה לבורסה בתל אביב רק לפני כחודש, אך מאז היא אינה מפסיקה לייצר כותרות, שרובן ככולן לא הסבו נחת למשקיעים בה. בסוף השבוע הודיעה החברה על פרישתו של המנכ"ל, האקאן אדסטרום (Hakan Edstrom), באופן מיידי, והחלפתו באופן זמני על-ידי המייסד והיו"ר הפעיל, אלפרד מאן, עד שיימצא מנכ"ל חדש. אדסטרום מכהן כמנכ"ל מנקיינד מינואר 2015, אך הוא ותיק במנקיינד, והיה קודם לכן נשיא החברה משנת 2001.

מנקיינד עדכנה ביום שישי כי אדסטרום התפטר מתפקידיו כנשיא, מנכ"ל וחבר דירקטוריון, וכי ועדה של הדירקטוריון תחל בחיפוש מיידי של מנכ"ל חדש. את העזיבה המיידית ניתן לפרש, ככל הנראה, בכישלון החברה בשיווק התרופה המרכזית שלה, Afrezza, שהיא משאף לטיפול בסוכרת. מנקיינד מפתחת כמה תרופות, והאפרזה משווקת מפברואר האחרון בשיתוף עם חברת התרופות סאנופי, אך לא מציגה צמיחה ולא מראה היקפי מכירות משמעותיים.

עובדה זו הביאה בשבועות האחרונים לשתי הורדות המלצה מצד שני גופים בולטים - RBC וגולדמן זאקס, הראשון ממליץ על המניה בהמלצת "תשואת חסר" והשני בהמלצת "מכירה", ושניהם נוקבים במחיר של דולר אחד בלבד למניית מנקיינד, כ-60% מתחת למחירה הנוכחי.

לאחר הדיווח על השינוי בעמדת המנכ"ל, מניית מנקיינד עלתה ביום שישי בנאסד"ק ב-2.5% למחיר של כ-2.5 דולרים, שמשקף לחברה שווי של 1 מיליארד דולר. 

מייסד מנקיינד והמנכ"ל הזמני מאן הוא גם זה שמהווה, למעשה, זיקה מסוימת בין החברה לבין הבורסה המקומית. מאן הוא מיליארדר ופילנתרופ שתרם בעבר לטכניון, וגם בעל מניות בקרן ההשקעות הבורסאית תעוזה.

עם זאת, מדובר בזיקה זניחה יחסית, שככל הנראה לא הייתה מספיקה לחברה להיכנס למדדים לאחר שינוי הקריטריונים של הבורסה. הבורסה שינתה לאחרונה את הקריטריונים לכניסה למדדים כך שחברות יידרשו להראות זיקה לישראל. זאת בעקבות הגעתן של חברות ביומד אמריקאיות עתירות סיכון כמו מנקיינד וביוטיים שנרשמו למסחר בתל אביב, וניצלו את הביקושים שנוצרו מעצם כניסתן למדדים במטרה לגייס סכומים נכבדים מתעודות הסל המקומיות.

במסגרת ההקצאה הפרטית שביצעה מנקיינד לפני שבוע וחצי אגב כניסתה למדדים, רכשו ממנה תעודות הסל מניות בתמורה כוללת (לפני עמלות) של 141 מיליון שקל - כשליש מהסכום שהחברה רצתה לגייס. זאת מאחר שחברות ניהול תעודות הסל חששו מרכישה מסיבית של מניות מנקיינד מידי החברה בשל הגדרתן בידי רשות ני"ע כחסומות למכירה בישראל.