פרשת לנגנטל: בנצי ליברמן לא יועמד לדין פלילי אלא משמעתי

במקביל החליטה הפרקליטות לגנוז את תיק החקירה נגד נחום לנגנטל בשל חוסר ראיות

בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר
בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ואגף המשמעת בנציבות שירות המדינה הגישו לבית הדין המשמעתי של עובדי המדינה תובענה משמעתית נגד ראש רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן. זאת, במקום ההליך הפלילי. במקביל החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה נגד נחום לנגנטל, מחוסר ראיות.

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד תמר רוסמן מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות ועו"ד יעל אמזלג-יניב מהנציבות, נטען כי חבר הכנסת לשעבר ואיש העסקים בהווה, עו"ד נחום לנגנטל, פנה לבנצי ליברמן, שהיה בעבר שותפו בעסקי נדל"ן, כדי לקדם את ענייניו וענייני מקורביו האישיים והעסקיים.

לפי התביעה, על אף שליברמן היה מצוי במצב של ניגוד עניינים, הוא נענה לבקשת חברו והתערב בסוגייה שלא הייתה אמורה להגיע לשולחנו. מדובר בפרויקט ספציפי ממנו התחייב ליברמן להרחיק את עצמו לחלוטין, במסגרת הסדר ניגוד העניינים שנחתם עמו בעת שנכנס לתפקיד. הסיבה בגינה התחייב להתרחק מאותו פרויקט היא שהוא היה מעורב באותו פרויקט ממש כאיש עסקים פרטי בעבר. לנגנטל חברו היה אמור להרוויח מתוצאות ההחלטה.

בגין חשדות אלה נוהלה חקירה פלילית, שבסופה שקל היועמ"ש להעמיד את ליברמן לדין פלילי בגין מעשיו. אולם לאחר שבחקירת המשטרה התברר כי לאחר מעורבותו הפסולה של ליברמן בנושא - ובעקבות פנייה שנערכה אליו בנושא זה על-ידי עורכי הדין של החברה המעורבת בפרויקט - דיווח ליברמן בדיעבד על מעורבות זו ליועץ המשפטי של הרשות, והוחלט להסתפק במיצוי הדין עמו במישור המשמעתי. לפיכך הוחלט כי התיק הפלילי ייסגר נוכח מיצוי האינטרס הציבורי בהליך המשמעתי.

יובהר כי מרגע פתיחת החקירה הפלילית, העובד מצוי בחופשה על חשבונו, חלף השעיה.

בנצי ליברמן מסר בתגובה: "בחלוף כשנה של חקירה ועינוי דין שלא לצורך, הוכח היום לעין כל כי לא היה ממש בטענות נגדי. אני מודה לבורא עולם: הודו להשם כי טוב לעולם חסדו, שחפותי הוכחה, ושמי הטוב נשמר שלם ונקי. גם הקובלנה המשמעתית תתברר כדבר שאין בו ממש. בימים הקרובים אחליט על המשך כהונתי ברשות מקרקעי ישראל".

עורכי הדין ד"ר יעקב וינרוט, עמית חדד ואושר רובינגר ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות', המייצגים את בנצי ליברמן, מסרו בתגובה: "לאחר שנה ארוכה ולאחר שנאספו כל הראיות והשמענו בפני הפרקליטות את כל טענותינו, הוחלט לסגור את התיק, ואנו מברכים על כך. אנו סבורים כי אין במעשיו של בנצי ליברמן גם במישור המשמעתי, אולם את טענותינו במישור זה נשמיע בבית הדין".

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגות את נחום לנגנטל, מסרו: "אנחנו שמחות מאד על החלטת הפרקליטות לסגור את התיק הפלילי כנגד לנגנטל. עם פתיחת החקירה אמרנו שלנגנטל, אשר בתקופה הנידונה היה אדם פרטי ולא איש ציבור, פעל בתום-לב ולא עבר כל עבירה. החקירה היעילה ושיקול-הדעת של הפרקליטות הובילו לבירורן של עובדות האמת ולתוצאה הראויה".