שוויון בנטל? הכנסת אישרה את ביטול סנקציות הגיוס

התיקון לחוק הגיוס, שמבטל לפי דרישת הח"כים החרדים את הסנקציות הפליליות ומאריך את תקפות ההסתגלות, אושר בקריאה שנייה ושלישית בתום דיון סוער במליאה

חיילי צה"ל / צילום: רויטרס
חיילי צה"ל / צילום: רויטרס

דרישות החרדים התקבלו - וחוק הגיוס של יש עתיד בוטל עוד לפני שנכנס לתוקף: מליאת הכנסת אישרה הלילה (ב') את התיקונים לחוק השוויון בנטל שגיבשו החרדים, ברוב של 49 תומכים מול 36 מתנגדים.

בין התיקונים שהוכנסו לחוק: הארכת תקופת ההסתגלות ל-6 שנים, ודחיית הסנקציות הפליליות על החרדיים שלא יתגייסו במקרה ובו הם לא יעמדו במכסות. כך בוטל למעשה החוק שנוסח בכנסת הקודמת.

ההצבעה על החוק לוותה במהומה שעורר ח"כ אורן חזן (ליכוד) במליאה, לאחר שלעג לחברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד על נכותה - ולפיד דרש מיו"ר הכנסת להוציאו מהמליאה.

ח"כ יואב קיש (ליכוד) החליט להימנע, אך היעדרות חברי הכנסת של הרשימה המשותפת הבטיחה את ניצחונה של הממשלה. כל ההסתייגויות שהוגשו לחוק - גם אלו שהציעו חברי כנסת מתוך הקואליציה - נדחו.

במפלגת יש עתיד הבהירו כי יעתרו לבג"ץ נגד התיקון לחוק, שבעיניהם פוגע בעיקרון השוויון ומהווה פגיעה באמון הבוחר. עוד תקפו במפלגה את חברי הכנסת של הליכוד והבית היהודי, שהיו שותפים לניסוח החוק הקודם לפני פחות משנתיים.

בין סעיפי החוק ששונו ניתן למצוא את הארכת תקופת ההסתגלות ל-6 שנים, כך שתיכנס לתוקפה רק בשנת 2020 ולא כבר בעוד שנתיים. בנוסף לכך, במהלך תקופה זו, כל עוד תהיה עמידה ביעדי גיוס, תתאפשר דחיית השירות למי שגילו עולה על 21. החוק החדש קובע כי במקרה של אי עמידה ביעדי גיוס, תתאפשר דחיית גיוס מעל גיל 21 רק בהיקפים שיקבע שר הביטחון. בכך למעשה ביטלה הכנסת את הסנקציות הפליליות שהיו עתידות להינקט נגד סרבני הגיוס.