הנהלת הבורסה לעובדים: "טענותיכם - אמצעי להפעלת לחץ"

יו"ר הבורסה דוחה את טענות העובדים שלאחרונה שלחו מכתב חריף לשר האוצר בו קראו לעצור את המהלך לשינוי מעמדה המשפטי של הבורסה ו"למנוע חלוקת רווחי הבורסה ונכסיה - שנצברו במשך עשרות בשנים - לחבריה"

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

ראשי הבורסה בת"א משיבים לעובדים, וטוענים כי הבורסה אינה יכולה להיחשב כחברה לתועלת הציבור, וכי טענות העובדים מוטעות והן מהוות רק אמצעי לחץ במו"מ על חלקם בחברת הבורסה. בכך דוחה יו"ר הבורסה, אמנון נויבך, את טענות העובדים שלאחרונה שלחו מכתב חריף לשר האוצר, משה כחלון, בו קראו לעצור את המהלך לשינוי מעמדה המשפטי של הבורסה ו"למנוע חלוקת רווחי הבורסה ונכסיה - שנצברו במשך עשרות בשנים - לחבריה".

לדברי עורכי הדין נחום פינברג ועמי שחר, ששלחו לאחרונה מכתב תגובה לעובדים מטעם ראשי הבורסה, המכתב שבו מפורטות טענות העובדים "רצוף מראשיתו ועד סופו בהנחות מוטעות וטענות שאין כל קשר בינן לבין המציאות" וכל מטרתו "להפעיל לחץ על הנהלת הבורסה כדי להשיג הישגים במו"מ".

בנוסף, לראשי הבורסה חוות דעת משפטית של עורכי הדין ראובן בכר, שוני אלבק, ונועה ברהום ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', לפיה "הבורסה היא חברה למטרות רווח (הגם שהיא מנועה מלחלק את רווחיה), שהמחוקק קבע לגביה הסדר ספציפי, המחיל עליה מנגנוני אסדרה ופיקוח הדוקים בהרבה מאלו שנקבעו ביחס לחברה לתועלת הציבור". הם מוסיפים כי "הבורסה אינה מתקיימת מתרומות וגם לא מכספי ציבור", וש"אין אינטרס ציבורי להכיר בבורסה כחברה לתועלת הציבור".

לא רק זאת, על פי חוות הדעת המשפטית שבידי הבורסה, הכרה בבורסה כחברה לתועלת הציבור - מהלך שימנע את שינוי מבנה הבעלות בה והעברתו לידי גורם פרטי שבראש ובראשונה יפעל למקסם את רווחיו - מהווה סטייה מכוונת המחוקק "שראה לנכון להסדיר את הפיקוח והרגולציה על הבורסה באופן נפרד וספציפי".

חשש ש"הפרטה" תיקר את המסחר

ראשי הבורסה מובילים בצוותא עם רשות ני"ע מהלך לשינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה למטרות רווח שתהיה רשאית לחלק את רווחיה לבעלי המניות שלה, ככל חברה רגילה. עובדי הבורסה, שמעוניינים לקבל לידיהם נתח גדול ככל הניתן ממניות חברת הבורסה לכשתהיה חברה בע"מ רגילה, מתנגדים לפי שעה למהלך. ככל הידוע, המגעים שהם מקיימים עם היו"ר נויבך עלו על שרטון. בנוסף, גורמים בשוק ההון חוששים מכך שהשלמת המהלך האמור תוביל לייקור שירותי הבורסה - דבר שיתגלגל לכלל המשקיעים בה.

בכל אופן, ההליך תקוע לא רק משום העימות עם עובדי הבורסה אלא גם משום שהליך החקיקה, אותו מובילה רשות ני"ע, "נמצא בהקפאה עמוקה", כדברי גורם בסביבת המהלך, וטרם עבר את לשכת שר האוצר והצוות המקצועי במשרד. על מנת להשלים את שינוי מבנה הבעלות בבורסה יש להשלים את המסגרת החוקית, עניין שכרגע לא ניתן לחזות מתי יתרחש.