פייזר בדרך להפוך לבעלת המניות הכי גדולה בטבע

במסגרת מכירת החטיבה הגנרית שלה לטבע, תקבל אלרגן כ-10% ממניות טבע ■ המניות הללו יעברו לבעלותה של פייזר עם השלמת הרכישה של אלרגן

מטה פייזר, ניו יורק / צלם בלומברג
מטה פייזר, ניו יורק / צלם בלומברג

פחות מארבעה חודשים חלפו מאז שחברת התרופות אלרגן הודיעה על מכירת החטיבה הגנרית שלה לטבע, בעסקה של 40.5 מיליארד דולר, ואתמול הודיעה אלרגן על מכירתה (ללא החטיבה הגנרית) לפייזר , בעסקת ענק של 160 מיליארד דולר. בין שתי העסקאות אין קשר ישיר, אולם אחד התנאים להשלמת עסקת פייזר, מעבר לקבלת האישורים הרגולטוריים והסכמת בעלי המניות של שתי החברות, הוא השלמת המכירה של החטיבה הגנרית לטבע. לפי ההודעה, לוח הזמנים כולל השלמה של המכירה לטבע ברבעון הראשון של 2016, והשלמת עסקת פייזר ברבעון השני.

פייזר תצביע עם דירקטוריון טבע

אם וכאשר תושלם העסקה של מכירת אלרגן לפייזר, אחת התוצאות שלה תהיה שפייזר תהפוך לבעלת המניות הגדולה בטבע (נכון לסוף 2014, בעלת המניות הגדולה ביותר הייתה פידליטי עם כ-5.6%).

הסיבה לכך היא שרכישת החטיבה הגנרית של אלרגן בידי טבע כוללת גם רכיב מנייתי: כשבמסגרת התשלום 6.75 מיליארד דולר יועברו לאלרגן במניות טבע, כשהמחיר שלהן נקבע על בסיס הממוצע המשוקלל של מניית טבע ב-15 הימים שלפני ההודעה על הרכישה וחמשת הימים שלאחריה, כלומר כ-67 דולר למנייתטבע .

עם השלמת הרכישה, אלרגן תהפוך לבעלת המניות הגדולה בטבע עם החזקה של כ-10% מהחברה, וכאמור, אותה אלרגן נמכרת בעצמה לפייזר - כך שההחזקה תעבור בעתיד לפייזר.

קרבות מסחריים ומשפטיים

כחלק מהעסקה, פייזר בהנהלת איאן ריד, תקבל על עצמה את כל הזכויות והחובות שקשורות להסכם עם טבע, הכוללות, בהקשר זה, גם הסכם שחוסם אותה מלמכור את המניות במשך שנה למתחרים מסוימים של טבע ולבעלי מניות אקטיביסטיים. ההסכם שנחתם עם אלרגן, בהנהלת ברנטון סאונדרס, אמור להגן על טבע מפני אפשרות לניסיון השתלטות עליה. בנוסף, על-פי ההסכם, כל עוד אלרגן מחזיקה ב-5% או יותר ממניות טבע, היא מחויבת להצביע באסיפות בעלי המניות בהתאם להמלצת דירקטוריון טבע, למעט במקרים מסוימים.

פייזר היא אחת מחברות הפארמה הגדולות ביותר בעולם, והרכישה של אלרגן תבסס את מעמדה כחברה הגדולה ביותר. טבע, לפני ואחרי רכישת החטיבה הגנרית מאלרגן, היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם. בעבר התפרסמו דיווחים וספקולציות שפייזר מבקשת להשתלט על טבע, וכך היה גם בתחילת השנה כשבלומברג פרסם שפייזר פנתה לטבע אך קיבלה סירוב מיידי, כך שלא גובשה כל הצעה קונקרטית.

בפעילותה הגנרית, טבע השיקה גרסאות גנריות לתרופות מקור של פייזר, בין היתר התרופה המפורסמת ביותר של פייזר, ויאגרה לטיפול באין-אונות, שהושקה באירופה. בין טבע לפייזר היו לאורך השנים הליכים משפטיים רבים, שמהווים חלק משמעותי מהפעילות הרגילה בתעשיית התרופות, כשחברה גנרית "תוקפת" את הפטנט שמגן על תרופות מקוריות ונתבעת על-ידי היצרנית המקורית. הליך משפטי אחד כזה הסתיים ב-2013 בכישלון צורב לטבע, שנאלצה לשלם לפייזר פיצויים של 1.6 מיליארד דולר לאחר שהשיקה גרסה גנרית לתרופת פרוטוניקס של פייזר, ולבסוף נקבע שהפטנט על התרופה היה בתוקף.