בדרך לרכוש מכונית יד שנייה? כך לא תפלו בפח

קניית רכב משומש הוא תהליך בעל פוטנציאל נפיץ במיוחד שיש בו הרבה מקום לרמאים במקרה הרע וסתם קומבינטורים קטנים במקרה הפחות גרוע ■ כיצד תמנעו מתרגילי עוקץ, או מבוכה בעת רכישת רכב יד שנייה

כך לא תפלו בפח / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כך לא תפלו בפח / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף Switch

"אני מנסה כבר כמה ימים למצוא מוכר אחד צדיק שלא ישקר לי עוד בשלב הגישושים בטלפון. אבל זה בלתי אפשרי!", כך כתב בייאוש גולש ששיתף את חבריו לפורום בחוויותיו ממסע חיפוש אחר מכונית משפחתית בלוחות יד שנייה. כל מי שהתנסה ברכישת רכב משומש יודע שאין מדובר בעניין פשוט. דרושים: הרבה מזל, סבלנות וגם מושג כללי איך לא ליפול לבורות שנכרים בדרך.

כדי לצלוח בשלום קניית רכב יד שנייה, כדאי ללמוד מניסיונם של אחרים. לצורך כך סקרנו את התלונות הנפוצות ביותר בנושא - חלק גדול מהן ניתן למצוא באתר המועצה הישראלית לצרכנות ויצרנו מדריך למניעת בעיות בתהליך רכישת רכב ודרכים להימנע מהן.

מחפשים רכב יד שנייה?

שלב איתור מכונית יד שנייה פוטנציאלית לקנייה הוא מאתגר במיוחד. המבחר עצום, מכונאות רכב היא לא בדיוק ההתמחות שלכם. ובמקביל, למרבה הצער, נוכלים לא חסרים. אלו הן התלונות הנפוצות בשלב זה, והדרכים להימנע מהן:

* מתן מידע מוטעה או חלקי, בעיקר בנוגע לפגמים, תקלות, תאונות, או אם הרכב שימש לתצוגה. המצב האמיתי של הרכב במקרים כאלה יתברר רק לאחר זמן, שתגיעו לטיפול שגרתי (או לא שגרתי) במוסך.

המלצה: גם אם המוכר מצטייר בעיניכם כאדם הישר ביותר בעולם, אל תסתפקו בהבטחותיו, וקחו את הרכב לבדיקה במכון מוסמך. אם המוכר מצהיר שהרכב נקי מבעיות ומתאונות, ניתן להחתים אותו לפני תחילת הבדיקות על זיכרון דברים שמטיל עליו את מימון הבדיקה במקרה שיימצאו פגמים מהותיים שלא ציין.

אל תוותרו על סקירת הרכב באור יום. גם מי שאינו מוסכניק יכול לאתר סימנים המעידים על פגיעות קודמות כמו שאריות צבע, הפרשי גוונים, חלקי פח בולטים. בחנו גם את תא המטען, הצמיגים והריפודים. וכמובן הסתכלו על המנוע ועל המצבר - בדקו את תאריך הייצור שלו.

קחו את הרכב לנסיעת מבחן, הקשיבו לרעשים חריגים, שימו לב לאיכות הבלמים, ההגה, בולמי הזעזועים וגם לרמת הגימור, למשל של מערכת השמע.

* מוכרים שלוקחים את הרכב למכון בדיקה שהם קשורים אליו, ולעיתים אף מתאמים מראש עם העובדים איך לשפר את הצגת נתוני הרכב.

המלצה: המוכר ממליץ על בדיקה במכון מסוים? אל תסמכו עליו, אלא בררו בעצמכם איזה מכון מומלץ באזור. אם המוכר מציע לכם בדיקה שהזמין למתעניין קודם בקניית הרכב - אל תסתפקו בכך. קחו את הרכב בעצמכם לבדיקה. בנוסף, פנו למוסך היבואן ובקשו לבדוק את מחשב הרכב ואת המערכות האלקטרוניות, כמו כן, התייעצו עם המוסך לגבי הממצאים ממכון הבדיקה. כמו כן, השוו את מספר המנוע והשלדה לאלו שמופיעים ברישיון הרכב.

* מסמכים מזויפים המציגים מצג שווא על פרטי האוטו, כמו רישיון מזויף וחשבוניות טיפול מזויפות.

המלצה: דרשו לראות את כל המסמכים המקוריים הרלוונטיים, כולל תעודת זהות של המוכר, וקראו את כל הפרטים הכתובים בהם, במיוחד זהות המוכר, מספר הבעלים הקודמים, הקילומטראז' ופגיעות קודמות. אל תתביישו לדרוש לראות את המסמכים, כי ויתור על כך יכול לעלות לכם ביוקר.

* סוחרי רכב שמציגים עצמם כמוכרים פרטיים, ובפועל הם מוכרים רכב שאינו בבעלותם.

המלצה: כאמור, בדקו את תעודת הזהות של המוכר והשוו אותה לבעלים המצוין ברישיון הרכב. אם המוכר אומר שהוא רק מנהל את המכירה בשביל קרוב משפחה - בקשו הוכחה לכך. במצב בו קיים זיכרון דברים או חוזה בקשו שהקרבה תהיה מצוינת. אם הרכב נרשם על שם בעליו הנוכחיים רק לאחרונה - זוהי נורת אזהרה. החוק מחייב סוחרי רכב למסור לקונה מסמך גילוי נאות שבו מצוינים פרטי הסוחר ופרטי הרכב עצמו, כולל תאונות שעבר, מספר בעלים קודמים וקילומטראז'. אי מסירת הטופס מתירה לרוכש לבטל את העסקה.

חשוב לקחת את הרכב למכון בדיקה שאתם בחרתם / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאחר שבחרתם רכב

סוף סוף מצאתם את הרכב המיועד, ואתם מתקדמים לקראת חתימה על חוזה וביצוע העסקה. גם בשלב הזה יכולות לצוץ לא מעט בעיות. להלן תלונות נפוצות בנושא והדרכים להתמודד עמן:

* אי התאמה בין נתונים שנמסרו בעל פה לאלו שמצוינים במסמכים, למשל ברישיון, בחוזה הרכישה או בטופס במכון הבדיקה.

המלצה: בנוגע למספר הבעלים הקודמים, זהותם והקילומטראז' - כבר בשלב ראשוני בחנו היטב את רישיון הרכב ודרשו לראות את ספר הטיפולים. בדקו מתי בוצע הטיפול האחרון ואילו חלקים חיוניים ברכב הוחלפו או לא. בדקו במשרד הרישוי אם מוטלים על הרכב שעבודים וכן אם הבעלים הראשון היה חברת ליסינג, חברה פרטית או אדם פרטי.

* זיוף מד הקילומטראז' - מהלך שכמובן עשוי להשפיע באופן משמעותי על שווי הרכב ומספק מצג שווא על מצבו המכני.

המלצה: מאז שנת 2010, במהלך הטסט השנתי נרשם ברישיון הרכב מספר הקילומטרים שהרכב עבר. צעד זה צמצם את התופעה אך לא מיגר אותה לגמרי. מכון בדיקה אמין אמור לחשוד שהבלאי של הרכב לא תואם את מספר הקילומטרים שלו.

* דרישה מהקונה הפוטנציאלי לחתום על חוזה מכירה עוד לפני הצגת הרכב, ובהמשך סירוב לבטל את העסקה לאחר שהרכב הוצג. חתימה על חוזה לפני שראיתם ובדקתם את הרכב עלולה לגרום להפסד כספי גדול. פגמים ודפיקות במכונית משפיעים באופן דרמטי על מחירה. אתר switch למשל, מציע למכירה דגמי מאזדה 3 (ומגוון רכבים נוספים) ומציג צילומי תקריב של כל הפגמים (כמו שריטות ושקעים בפח) זאת מתוך ידיעה ברורה שנזקים אלו שווים כסף. אם המוכר יסתיר מכם את המידע הזה ותחתמו לפני שראיתם את הרכב - אתם עלולים לצאת מופסדים.

המלצה: הימנעו מלחתום על הסכם לפני שראיתם פיזית את הרכב ובדקתם אותו, ולפני שהחלטתם לרכוש אותו. אפשר להסתפק בזיכרון דברים שתוקפו מותנה בכך שנתוני הרכב שהוצגו תואמים את המצב בפועל. אולם, אל תשכחו שקשה לצפות את כל הבעיות כולן. חלק מעורכי הדין ממליצים שלא לחתום כלל על שום מסמך, בשום שלב, אלא להסתפק בחוזה שייחתם רק במעמד רכישת הרכב ממש.

* המוכר דורש תשלום של מקדמות משמעותיות עוד לפני הרכישה, ומסרב להחזירן במקרה שהעסקה לא התבצעה בסופו של דבר. לעיתים דרישה כזאת יכולה להסתיים בעוקץ.

המלצה: הפעילו שיקול דעת. אם נדלקות יותר מידי נורות אדומות - אל תסכנו את כספיכם. אחת הנשים שכמעט נפלה קורבן לאותו עוקץ, בדקה רגע לפני שהעבירה את התשלום את מספר השלדה במשרד הרישוי, וכך התברר לה שלא קיים מספר כזה.

מומלץ לא לחתום על חוזה לפני שרואים את הרכב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הגעתם למעמד הקנייה

ברכות. כנראה שההחלטה הקשה מאחוריכם, ונותר רק להשלים את העסקה עצמה בצורה הטובה ביותר. עדיין חשוב לשמור על זהירות, כי גם בשלב הזה עלולים להתגלות מוקשים:

* קבלת דרישות תשלום של חובות חנייה ודוחות משטרה שנרשמו בטרם הקנייה.

המלצה: החתימו את המוכר על התחייבות לשלם עבור כל דו"ח או חוב שנרשמו לפני תאריך ושעת מכירת הרכב.

* לאחר מסירת התשלום, בזמן העברת הבעלות התגלה שהרכב משועבד. ישנם עדויות רבות של רוכשים שחתמו על זיכרון דברים, שילמו למוכר במזומן, ורק לאחר מכן ניגשו לבצע העברת בעלות. אז התברר שהרכב משועבד לבנק, ולא ניתן להעביר עליו בעלות.

המלצה: לעולם אל תשלמו עבור הרכב לפני מעמד העברת הבעלות. עד שזה לא קורה, אין לדעת אילו הפתעות צפויות לכם. אם אתם משלמים בצ'ק דחוי, חשוב להגביל את סחירותו.

לסיכום, רכישת מכונית היא תהליך שמלווים בו לא מעט רגשות לא רציונאליים. חלקנו חושבים על שם לאוטו, חלקנו חשים עצב על הרכב הקודם שכבר התיישן וצריך לזנוח - כמו נעלי בית ישנות, שפשוט לא רוצים לזרוק. בכל מקרה, כדאי ללמוד מניסיונם של אחרים, להיזהר ולצמצם סיכונים. גם אם "התאהבתם" ברכב שראיתם במודעה, אל תתעלמו מנורות אדומות שעלולות להידלק בתהליך.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988