טבע משקיעה 10 מ' ד' בשת"פ במיגרנה; תשקיע עד 400 מ' ד'

אנליסטים מעריכים: התרופה של Heptares הבריטית עשויה להפוך לבלוקבסטר אם תגיע לשוק

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

חברת התרופות טבע  מרחיבה את פעילותה בתחום המיגרנה, שאותו היא מזהה כאחד ממנועי הצמיחה שלה. טבע הודיעה היום על הסכם שיתוף פעולה עם חברת Heptares הבריטית, המפתחת תרופות למחלות שונות על בסיס טכנולוגיה ייחודית שפיתחה. ההסכם בין טבע ל-Heptares הוא לרישוי וגילוי של תרופות ובמסגרתו טבע תקבל זכויות בלעדיות לפיתוח, ייצור ושיווק של מולקולות קטנות הקשורות לגן CGRP, שהתגלו על-ידי Heptares ומיועדות לטיפול במיגרנה.

טבע תעביר ל-Heptares מקדמה של 10 מיליון דולר כמימון למחקר, ובעתיד הסכומים עשויים לגדול עד ל-400 מיליון דולר, בכפוף לעמידה באבני דרך לאורך המחקר, הפיתוח והשיווק. אם וכאשר יגיעו מוצרים לשיווק, Heptares תקבל תמלוגים על המכירות שלהם.

44 מיליון חולים בארה"ב ויפן

לפי נתונים שצורפו להודעת טבע, כ-36 מיליון איש בארה"ב וכ-8 מיליון איש ביפן סובלים ממיגרנה. התקפי מיגרנה מאופיינים ברמות גבוהות של CGRP אצל החולים, וחסימת פעילות ה-CGRP היא מנגנון פעולה מוכח להקלה על כאבים, כמו גם למניעת מיגרנות.

Heptares היא חברה בת בבעלות מלאה של Sosei Group, שנסחרת בבורסה בטוקיו בשווי של כ-730 מיליון דולר, ויש לה הסכמי שיתוף פעולה עם חברות תרופות מובילות כמו אסטרה זנקה, Takeda ונוברטיס.

"אנו שמחים להתחיל בשיתוף פעולה עם Heptares, חברה מובילה בתחומה שנקטה בגישה תכנונית ומבנית מתקדמת לשם יצירת אנטגוניסטים חדשניים ל-CGRP, שהם בעלי פוטנציאל מאוד מבטיח לטיפול במיגרנות", אמר ד"ר מייקל היידן, נשיא מחקר ופיתוח גלובלי ומדען ראשי של טבע. לדבריו, "חסמים לקולטני ה-CGRP מאפשרים הזדמנויות המשתלבות בצורה נהדרת עם המוצר המבטיח שאנו מפתחים, TEV-48125, נוגדן אנטי CGRP".

המוצר בפיתוח TEV-48125 הגיע לטבע כחלק מרכישת לבריס ב-2014 ואנליסטים מעריכים שהוא עשוי להפוך לתרופה רבת-מכר (בלוקבסטר) כשיגיע לשוק.