הזמן למכירת כלל ביטוח אוזל: אי.די.בי צמצמה לשני מתחרים

הרוכשים הפוטנציאליים: שתי הקבוצות הסיניות Macrolink וקבוצת טיינאן ו-JT קפיטל (בראשות לי הייפנג, שכבר ביקש לקנות את השליטה בכלל ולא זכה לקבל את אישור האוצר)

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

שבועות מעטים לפני שתם הדד-ליין שהקציבה המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לקונצרן אי.די.בי לחתום על הסכם מחייב למכירת החזקותיה בכלל ביטוח, מודיעה הקבוצה כי "במטרה להחליט על ההצעה הנבחרת במחצית הראשונה של חודש דצמבר", צמצם דירקטוריון החברה את המועמדים לרכישה לשתי קבוצות סיניות: חברת Macrolink וקבוצת טיינאן ו-JT קפיטל (בראשות לי הייפנג, שכבר ביקש לקנות את השליטה בכלל ולא זכה לקבל את אישור האוצר).

בכוונת אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, לסכם בשבועות הבאים את התנאים לרכישת מניות השליטה בכלל ביטוח, אשר זכויות הניהול בהן הוצאו מידיה והועברו לנאמן מטעם האוצר, משה טרי. בנוסף, דירקטוריון אי.די.בי טרם אמר נואש לגבי הקבוצה השלישית שהגישה הצעה כספית - SG (Shanghau Gongbao Buisness Consulting), וביקש ממנה הבהרות נוספות. באי.די.בי מציינים כי SG אף הודיעה על שינוי מבנה הקונסורציום לרכישת כלל.

לפני שבועות אחדים הודיעה אי.די.בי שההצעה של מקרולינק הייתה הנמוכה יותר, ושיקפה לכלל שווי דומה לזה של הונה העצמי נכון לסוף המחצית הראשונה השנה (כ-4.5 מיליארד שקל). למול זאת, טיינאן והייפנג הציעו לפי שווי חברה של כ-5 מיליארד שקל.

עתה מפרטת אי.די.בי כי מקרולינק עדכנה את התמורה בהצעתה לסכום שישווה להון העצמי של כלל ביטוח בסוף 2015 (או ההון העצמי במועד השלמת העסקה, אם הסכום יפחת ביחס לסוף 2015).

לפי שעה אין ודאות כי ייחתם הסכם עם מי מהמציעים, או כי תושלם עסקה למכירת החזקות אי.די.בי פתוח בכלל ביטוח. ואולם, אם אי.די.בי פתוח רוצה להימנע מלהיקלע להליך של מכירת ההחזקות שלא בדרך של מכירת השליטה (וכך להפסיד את האפשרות לקבל פרמיית שליטה במכירה), הרי שעליה לחתום על הסכם מחייב עוד השנה. אם וכאשר תחתום אי.די.בי על הסכם מול מי מהרוכשות הפוטנציאליות, תידרש הרוכשת לאישור המפקחת על הביטוח באוצר עד אמצע 2016 - עניין שאינו מובן מאליו ויכול להסתיים גם בתשובה שלילית.