יוצאים במחולות: מקבץ מופעים ואירועי מחול שיחממו לכם את הסתיו

אירועי חשיפה בינלאומית, מחול בשוק מחנה יהודה ומרתון יצירה ב-48 שעות

מתוך פרוייקט 48 במחול / צילום:אורי רובינשטיין
מתוך פרוייקט 48 במחול / צילום:אורי רובינשטיין

המופע "איש השעה", מחול מקורי מאת הכוריאוגרף איציק גלילי, יפתח את אירועי "חשיפה בינלאומית במחול 2015". כ-100 אורחים מחו"ל, מנהלי פסטיבלים, מנהלי תיאטראות, מנהלי מרכזי מחול ונציגים של מוסדות תרבות בינלאומיים ועיתונאים זרים מגיעים להכיר וללמוד מקרוב את סצנת המחול הישראלית.

במהלך 5 ימי "חשיפה" יעלו 35 מופעים בהשתתפות יותר מ-50 אמנים, יוצרים ורקדנים. התוכנית העמוסה והמגוונת תתקיים באולמות מרכז סוזן דלל, במרכז תמונע, בבית האופרה וגם, במפתיע, בשוק מחנה יהודה בירושלים.

כל מופעי חשיפה פתוחים לקהל, הנהנה מהשפע המרוכז.

מחול הזמן

הכוריאוגרף הבינלאומי איציק גלילי, הפועל באמסטרדם, שב לארץ ביצירה מקורית, בהשתתפות שמונה רקדנים ושתי זמרות אופרה ישראלים. "איש השעה", מופע הפתיחה של אירועי "חשיפה בינלאומית במחול", הוא פרויקט משותף של האופרה הישראלית, מרכז סוזן דלל, פסטיבל המחול ההולנדי ופסטיבל בלגרד.

ביצירה "איש השעה" גלילי מתבונן בתופעה של החיפוש אחר רגעי התהילה. "החיפוש של כולנו, כחברה כוחנית וכבני אדם, אחר התהילה של הרגע, אחר פיסת זיכרון שתיצור זהות אישית במסע האינסופי שלנו מזעקה לשלווה", הוא מתאר.

במהלך המופע עוברים הרקדנים בין מצבים של פרטים בהמון המנוכר, למצבים פרטיים, ענוגים, חשופים ואינטימיים. באמצעות התנועה והקול הרקדנים וסולניות האופרה המשתלבות ביצירה, מדגישים את הניגוד בין גסות לרוך.

לא רק זמרות האופרה, הסולניות אפרת אשכנזי (סופרן), וענת צ'רני (מצו-סופרן), משמיעות את קולן, ביצירות של בטהובן, הנדל, פרסל ועוד. גם קולם של הרקדנים ונשימותיהם מהווים חלק בלתי נפרד מפס הקול של היצירה. הבחירה בהרכב רקדנים גברי ובזמרות יוצרת קונטרסט של תפקידים, מדגישה את הגברי והנשי, את ההמון והיחיד, את האחיד והחריג.

איציק גלילי החל את דרכו כרקדן בלהקות בת דור ובת שבע. ב-1991 עבר להולנד והקים להקה משלו, בהמשך יזם גלילי את הקמתן של 5 להקות וארגונים בתחום המחול והחינוך למחול בהולנד. הוא יצר עשרות יצירות עבור להקות מחול בינלאומיות רבות ביניהן: בלט סן פאולו, בלט מונטה קרלו, הבלט הלאומי של הולנד, בלט האופרה במינכן, להקת בת שבע ועוד.

2-3 בדצמבר, 20:00, האופרה הישראלית, המשכן לאמנויות הבמה תל-אביב. ב-25 ו-26 בינואר חודש ינואר תעלה היצירה במרכז סוזן דלל. מחיר: 149-299 שקל.

מחול על הבר

"מיפו עד אגריפס - מחול בשוק מחנה יהודה", הוא אירוע מחול יוצא דופן ומרגש, שיתקיים בסוף השבוע הבא בירושלים. היוזמה המקורית של קבוצת המחול ק.ט.מ.ו.ן מציגה בכורות ועבודות שונות מאת שבעה כוריאוגרפים. ייחודה העיקרי בבחירת הלוקיישן: שעות הערב בשוק, על סמטאותיו ודוכניו, שישמשו רקע למחול.

זוהי שנתו השנייה של האירוע, שבו משתפים פעולה היוצרים עם בעלי עסקים בשוק, ויוצרים עבודות מיוחדות למקום (Site specific). קבוצת ק.ט.מ.ו.ן בניהולו האמנותי של אלעד שכטר, רקדן וכוריאוגרף, העלתה את הרעיון וזכתה בשיתוף פעולה של עיריית ירושלים ופסטיבל "חשיפה" למחול בינלאומי. שכטר ושותפתו לניהול האמנותי של הארוע, תם-לב דקל, הזמינה כוריאוגרפים מרחבי הארץ ואמנים ירושלמים, שעבודותיהם יוצגו בברים הפעילים בשוק: "השכנה", "הטיפה", "שם טוב", "תחריר - בר תרבות מזרחית" ו"דוויני פיתה בר". כל מופע יעלה מספר פעמים בערב והקהל יוכל לדלג בין הברים ולראות מספר מופעים, כולם ללא תשלום.

קבוצת המחול ק.ט.מ.ו.ן פועלת בירושלים וחבריה מגיעים מתחומי יצירה שונים. המשותף ביניהם הוא הרצון לחיות וליצור אמנות בירושלים. הקבוצה מנסה להציע לקהל קול חדש, רענן ועדכני המתייחס למרחב בו הוא חי. העיר משמשת ליוצרים מקור השראה וכר לשיתופי פעולה אמנותיים, עם אמנים מרחבי הארץ והעולם.

שכטר עצמו מציג את היצירה "עורפא" בשיתוף עם שרי טיטו. עוד בין המופעים שיעלו ב"מיפו עד אגריפס": יצירה של דפי אלטבב בשיתוף עם האמן עידן שטרן - "במידה מספקת"; Dream F.H - יצירת סולו של הכוריאוגרף רקדן ירון שמיר מברלין; אסנת קלנר מעלה עבודה עם הסדנה של להקת ורטיגו; הכוריאוגרפית שרון וזנה במופע מיוחד שנוצר בשיתוף עם האמן הפלסטי תומר ספיר; מיה יוגל ונדב גרבר מציגים את היצירה Missed call, וסופיה קרנץ בשיתוף פעולה עם עידן הירשזון.

יום חמישי, 3.12, 19:30-23:00, שוק מחנה יהודה, ירושלים. כל המופעים יוצגו 3 פעמים בסבב. הכניסה ללא תשלום.

מיפו עד אגריפס / צילום:נעמה נח
 מיפו עד אגריפס / צילום:נעמה נח

פרויקט רוטנברג

הכוריאוגרפית דנה רוטנברג מקיימת זו הפעם השלישית את "פרויקט 48 במחול" - מרתון-בזק במחול, בו צוותים אמנותיים של כוריאוגרפים, דרמטורגים ורקדנים עולים בהגרלה, ומעלים יחד על הבמה בכורה של יצירות מחול שנוצרו ב-24 שעות בלבד.

הפרויקט דומה לאירועים דומים שנעשים למשל במרתונים של יצירת וידאו וקולנוע, אולם הוא מקורי וחריג בעולם המחול. במקום שבו בדרך כלל מוקדש זמן ארוך במיוחד לעבודת הכנה, נחשף הפעם הקהל לעבודה מאחורי הקלעים ובשלבי "הבישול" הראשוניים ביותר. למופעים יש אמנם ניחוח של אלתור, אך המסגרת מאפשרת להם להתפתח ולהפוך ליצירה בימתית. במסגרת הפרויקט יעלו 10 עבודות שיווצרו בשני סבבי-יצירה בני 24 שעות.

הפרויקט מתחיל בהגרלה בה נבחרים האנסמבלים, אשר בכל אחד מהם שותפים כוריאוגרפ/ית יוצר/ת נוספ/ת ומספר רקדנים משתנה. בשלב הבא מגרילים נושא ליצירה ואז עומדות לרשותם 24 שעות בלבד, עד שיציגו מול קהל.

בתום המופע הראשון יוגרלו הצוותים לסבב השני, בנוכחות הקהל בזמן שאת התהליכים ילוו צלמי סטילס, אשר יציגו מדי ערב תערוכת-בזק מתוך היממה האחרונה בחלל המבואה של מחסן 2.

הפרויקט זוכה לתמיכת עמותת הכוריאוגרפים ומרכז ביכורי העיתים, שבחלליו יתקיימו החזרות במרתון. כל החזרות והמופעים ישודרו בסטרימינג חי, כך שצופים מעוניינים יוכלו להיות מעורבים בכל רגע בתהליך.

חמישי-שישי, 10-11 בדצמבר, מחסן 2, נמל יפו.

מתוך פרוייקט 48 במחול / צילום:אורי רובינשטיין
 מתוך פרוייקט 48 במחול / צילום:אורי רובינשטיין