קק"ל גונזת תוכנית לבניית פארק "בית הרבי" בכפר חב"ד

ההנהלה הקודמת של קק"ל קידמה תוכנית בעלות 6 מיליון שקל לפיתוח פארק לזכר הרבי מלובביץ' ■ קק"ל: "היו"ר החדש הורה להפסיק לאלתר את הפרויקטים שטרם החלו בשלב הביצוע"

בית הרבי והאתר המיועד לפארק / צילום: איל יצהר
בית הרבי והאתר המיועד לפארק / צילום: איל יצהר

קרן קיימת לישראל החליטה להשעות את הקמתו של פארק ענק לכבודו של הרבי מילובביץ', שהיה אמור להיבנות בכפר חב"ד בעלות של כ-6 מיליון שקל.

באוגוסט האחרון פורסם בעיתונות מכרז מטעם הקק"ל לפיתוח "בית הרבי" בכפר חב"ד, לפיתוח הפארק לזכרו של הרב מנחם מנדל שניאורסון, במימון משותף של קק"ל והמועצה האזורית עמק לוד. מי שקיבל את ההחלטה על הקמת הפארק הוא יו"ר קק"ל הקודם, אפי שטנצלר, שאך פינה את מקומו למחליפו, דני עטר.

על פי ידיעה שפורסמה באתר "חב"ד אונליין" לפני כשלושה חודשים, החלטתו של שטנצלר בדבר התכנית מקורה בכלל בתשובה שקיבל מ"הרב" באמצעות "אגרות קודש" - פלטפורמה אינטרנטית לקבלת ברכה בכל תחומי החיים. שטנצלר, נאמר שם, ידוע בקשריו החמים וארוכי השנים עם ראשי החסידות בארץ ובחו"ל, עוד מימיו כראש עיריית גבעתיים.

בנימין ליפשיץ, בעבר יו"ר ועד בית חב"ד והיום סגן יו"ר המועצה האזורית עמק לוד, מציין כי "לשטנצלר היו קשרים טובים עם חב"ד כמו עם ארגונים ואנשים רבים אחרים. הפארק נמצא על קרקע שנחכרה על ידי קק"ל מרשות מקרקעי ישראל, כך שאין שום בעיה בהחלטה. מעבר לזה, הפארק פתוח לכלל הציבור, לא רק לדתיים או לתושבי המקום".

"פרשנות נדיבה"

בין אם הדברים שיוחסו לשטנצלר באתרים החרדיים נכונים, בין לאו, הפרויקט המתוכנן של קק"ל כבר הספיק להקפיץ גורמים רבים, ובראשם עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. במכתב חריף ששלח מנכ"ל העמותה, הרב אורי רגב, לאפי שטנצלר בחודש אוגוסט, ימים ספורים לאחר פרסום המכרז, טען רגב כי "לתומי סברתי כי קק"ל היא זרוע של התנועה הציונית, ועוסקת בפעילות שיש בה כדי לקדם את תפיסת העולם הציונית, וכי שיקול זה מנחה את עבודתה... גם פרשנות גמישה ונדיבה לתפיסת עולם זו תתקשה לכלול בה את חב"ד, אשר מקפידה כי כל מוסדותיה יישאו אך ורק את השם 'ארץ ישראל' ולא, חס וחלילה, 'מדינת ישראל'".

רגב ביקש במכתבו הבהרות משטנצלר למהלך המתוכנן, והוסיף כי "אשמח לשמוע, למשל, כי פיתוח 'בית הרבי' כרוך בהסכם בין קק"ל לבין כפר חב"ד במסגרתו יוצב בחזית הבניין שלט בולט ובו מגילת העצמאות, אך חוששני שכאשר באה קק"ל להשקיע בחב"ד היא אינה פועלת כחיל החזית ל'הסברה וחינוך ציוני-ישראלי', ובית הרב בכפר חב"ד אינו עתיד להוות מרכז להפצת הסברה ציונית ופרסומים של התנועה הציונית".

מקרן קיימת לישראל נמסר בתגובה: "יו"ר קק"ל דני עטר הורה עם כניסתו לתפקיד להפסיק לאלתר את כל הפרויקטים שעליהם חתומה קק"ל וטרם החלו בשלב הביצוע, על מנת לקבוע אמות מידה ברורות לפעילות קק"ל בתחום זה. לאחר גיבוש אמות המידה תמשיך קק"ל לקדם אך ורק פרויקטים שיעמדו בהן באופן מלא".

שטנצלר מסר בתגובה כי "פרויקט הפארק בכפר חב"ד הוא אחד ממאות פרויקטים ירוקים לרווחת תושבי ישראל שקק"ל מבצעת מדי שנה ברחבי הארץ, בישובים ובשטחים הפתוחים מרמת הגולן ועד אילת.

"המועצה האזורית לוד פנתה לפני שנים לקק"ל בבקשה לבחון ביצוע  פארק בכפר חב"ד. לאחר  בחינת הבקשה ע"י ועדת שיפוט מרחבית וכן ע"י ועדת פרויקטים עליונה, אושר הפרויקט לביצוע".

שטנצלר הדגיש כי פעילותה הנדלנ"ית של קק"ל מיועדת לכלל תושבי הארץ, ללא קשר להשקפת עולמם: "קק"ל רואה בטיפוח ריאות ירוקות ובשמירה על איכות הסביבה ערך  ערך עליון, וכך היה, בין היתר, בפרויקטים שאושרו לביצוע בישובים  בדווים כגון טיילת נחל גרר ברהט, הפארק בשגב שלום והפארק האקולוגי בחורה. גם  הפארק בכפר חב״ד המיועד להנאת כלל הציבור  כלול ברשימה מכובדת זו". 

לגבי הטענות ל"תשובה" שקיבל מהרבי זצ"ל, ציין שטנצלר כי "איני  קורא את העיתונות של חב"ד. אין לי מושג ואיני אחראי לכתוב שם. צר לי שארגון בתנועה הרפורמית  כמו 'חידוש' העוסק בענייני דת מטיח בוץ ואפילו דיבה בקק"ל. אני גאה לסיים כ-10 שנים של עשייה ענפה בקק"ל".

בית הרבי: העתק מדויק של הבית בניו יורק

בית אגודת חסידי חב"ד, הידוע גם כ"בית הרבי" ושוכן בשטח ריק גדול שעתיד להפוך לפארק, הוא העתק מדויק של בית הכנסת שבו התפלל הרבי מילובביץ' בשכונת ברוקלין בניו יורק, ונבנה לפי בקשתו של האחרון. בבית פועלים כיום כולל, ספריה, הוצאת העיתון של חב"ד, בניין אגודת החסידים של התנועה והעתק מדויק של חדרו של הרבי, ואנשים רבים עולים למקום לרגל.