אדריכל מתווה הגז סוגר חשבונות עם כל המתנגדים

פרופ' יוג'ין קנדל, אדריכל מתווה הגז השנוי במחלוקת, סוגר חשבונות בראיון סוער למגזין "איש השנה" של "גלובס" שיתפרסם ביום ראשון הקרוב: "החוצפה של מתנגדי מתווה הגז היא תהומית. יש כאן 10 אנשים שבאים אומרים: "החלטתי שאני מייצג את הציבור ואם לא תעשה מה שאני אומר - אתה מושחת"

יוג'ין קנדל / צילום: איל יצהר
יוג'ין קנדל / צילום: איל יצהר

בראיון מיוחד למגזין "איש השנה" של "גלובס" שיתפרסם ביום ראשון (6 בדצמבר) מנסה פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה והאיש האחראי על גיבוש מתווה הגז, להסביר מדוע מדובר בפתרון של "הרע במיעוטו" מבין האפשרויות שעומדות לישראל. אבל נדמה שלפני הכול קנדל מבקש לפרוק ערימת תסכול שהצטברה אצלו בבטן במהלך שמונת החודשים האחרונים.

"יש כאן תופעה סוציולוגית", הוא אומר. "יש פה קבוצה של אנשים שתחת האצטלה של שמירה על אינטרס ציבורי עשו מעשה פוגעני שאין כמוהו. הם לא יכלו להתווכח באמת על הנושא, כי לא היו להם אלטרנטיבות אמיתיות מעבר ללהגיד 'לא'. אבל מה שהם עשו היה מאוד מתוחכם ומאוד נבזי. הם הטילו ספק בזה שהאנשים שמנהלים את המשא ומתן, מייצגים את הציבור.

"אנשי פרופגנדה מאוד-מאוד טובים של המאה ה-20 אמרו שאם אתה אומר חצאי אמיתות מספיק פעמים, אנשים יאמינו לזה. זאת הטקטיקה הכי יעילה, וזה גם מה שעורכי דין עושים נגד עדים בבית משפט. אם תעשה דיסקרדיטציה לעד כבר לא מאמינים לו, ולא מעניין מה הוא אומר. העיקר שאם הדבקת לו משהו, גם אם אין לך שום עדות לכך".

 

לטענתם הם פועלים למען האינטרס הציבורי.

"אלה עשרה אנשים שמתכנסים ומתחילים להגיד שהם מייצגים את הציבור, ויש להם חוצפה לבוא לשימוע ולהגיד 'אתה מושחת! ואתה מושחת! ואתה מושחת!'. מה אני יכול לעשות? החוצפה היא תהומית. אתה לוקח קבוצה של משרתי ציבור, שהם תחת שב"כ, תחת תקשי"ר, תחת ענישה פלילית, נציב שירות המדינה, היועץ המשפטי. תחת מיליון עיניים. והם עובדים יום ולילה לטובת הציבור, ובאים גברת או אדון ואומרים 'אתה בכלל לא מייצג ציבור. אני מייצג ציבור'. למה אתה מייצג ציבור? איזה ציבור אתה מייצג? מישהו הסמיך אותך? 'לא, אני החלטתי שאני מייצג ציבור, ואני החלטתי שאתה מושחת'.

"רמת השיח היא שאם אתה לא עושה מה שאני חושב שאתה צריך לעשות - אז אתה מושחת. אבל אולי אני עושה את זה כי אני חושב שזה הדבר הנכון לעשות? ואולי יש לי יותר אינפורמציה? אני השקעתי במתווה הגז מעל 1,000 שעות ובאתי לזה מוועדות ששינסקי וצמח. באתי מוכן ועדיין למדתי אינסוף דברים. אם מישהו חושב שהממונה על התקציבים וראש המועצה הלאומית לכלכלה והמשנה ליועץ המשפטי, כולם מושחתים והתחילו לקבל טובות הנאה מהיזמים - זה הזוי. אבל זה מה שהצטייר בציבור".

* הראיון המלא - במגזין "איש השנה" שיופץ ביום ראשון ה-6 בדצמבר