מסחר רגוע ותשואה סולידית: מדד גלובס-פרומתאוס עלה בנובמבר

מדדי ההשוואה הציגו מגמה דומה: נאסד"ק רשם תשואה של 1.1% ומדד ת"א 100 ירד כ-1.6% ■ בתחום מדעי החיים - יתרון בולט לתת-המדד גלובס-פרומתאוס

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

אחרי שלושה חודשים של תנודות חדות בשני הכיוונים, מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר 121 החברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט, רשם במהלך חודש נובמבר תשואה סולידית של 0.5%. נובמבר היה חודש מתון גם במדדי ההשוואה: מדד נאסד"ק רשם תשואה של 1.1% ומדד ת"א 100 סיכם את החודש עם ירידה של כ-1.6%.

התנודות המתונות שהיו במהלך החודש לא השפיעו באופן דרמטי על התשואות המצטברות, כאשר ברמה השנתית רשם מדד גלובס-פרומתאוס תשואה של 0.7%, בעוד שמדד נאסד"ק מציג תשואה מצטברת של 7.9% ומדד ת"א 100 רושם תשואה של 4.3%.

הנפקה ישראלית בודדת

חודש נובמבר, כמו כל החודשים האחרונים, היה חודש רגוע יחסית גם מבחינת הפעילות של החברות הישראליות הציבוריות בארה"ב, עם הנפקה ראשונית יחידה - של חברת הביומד כיטוב פארמה. כיטוב הנפיקה מניות ואופציות תמורת סכום כולל של 13 מיליון דולר ברוטו, כאשר אחת ממטרות ההנפקה הינה מימון שלב III בניסוי הקליני של תרופת הדגל שלה - KIT-302.

לאחר הנפקתה, ירדה מניית כיטוב בכ-21%, והשווי הנוכחי שלה הוא 31 מיליון דולר. כיטוב מצטרפת לחברות המרכיבות את תת-מדד גלובס פרומתאוס למדעי החיים, שרשמו ברובן תשואות נאות, עם תשואה של 3.6% במדד בדומה לחודש הקודם ו-2% מתחילת השנה. תת-מדד זה היכה החודש את מדדי ההשוואה: מדד ת"א ביומד רשם חודש שלילי עם תשואה של 4.7%- ותשואה שלילית מצטברת של כ-20.8% מתחילת 2015; לעומתו, מדד נאסד"ק ביומד (NBI) רשם החודש תשואה נאה של 2.6%, ותשואה מצטברת של כ-10.1% מתחילת השנה.

כן פייט, שנסחרת בת"א וניו יורק, היא אחת מחברות תת-מדד זה, והיא ריכזה עניין רב בתקופה האחרונה, תוך שהיא רושמת תנודתיות עצומה במחיר המניה. זה שילש את עצמו בסוף ספטמבר, ושווי החברה חצה את הרף של 250 מיליון שקל; במהלך אוקטובר ונובמבר חוותה החברה תנודתיות במחיר מנייתה, אשר עומד על 6.9 שקלים נכון לסוף נובמבר.

בחברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס מציינים כי בבסיס העליות היו מספר אירועים מהותיים: קבלת מעמד של "תרופת יתום" באירופה למוצר ה-CF-102 של כן פייט שנועד לטיפול בסרטן הכבד, אשר אף סייעה לחברה לגייס כ-5 מיליון דולר בהנפקה בארה"ב. "בהקשר זה, חשוב להבין שאין מדובר באישור לשימוש בתרופה", אומר אייל שבח, שותף מייסד ומנהל מחלקת טכנולוגיה והיי-טק בפרומתאוס. "משמעות האישור הינה הקלות אפשריות בניסויים הקליניים - כמו לבצע את הניסויים הקליניים במספר קטן יותר של חולים, מה שעשוי להפחית את עלותם - וכן הגנת פטנט ארוכה יותר, בתנאי שיתקבל אישור שיווק".

שבח מוסיף כי "כן פייט מפתחת כיום תרופות לחמש מחלות, בהן טיפול בסרטן, גלאוקומה ואין-אונות. יש לה טכנולוגיה גנרית, שמקנה לה יתרון בקשר עם שוק ההון ביחס לחברות עם מוצר אחד".

לדבריו, מאחר שמדובר בחברה שמפתחת מגוון רחב של מוצרים, היא מסוגלת לספק על בסיס קבוע "הודעות סטטוס" (חיוביות או שליליות) לשוק ההון באשר להתקדמות הקלינית-רגולטורית-שיווקית של המוצרים. "מבדיקה שביצעה מחלקת המחקר של פרומתאוס, עולה כי כן פייט סיפקה בשנים האחרונות הודעה מיידית לשוק ההון בממוצע אחת לשלושה שבועות, ביחס לחברות אחרות של מוצר אחד, שמפרסמות הודעות לעיתים בפער של חודשים זו מזו", אומר שבח.

המודל העסקי של ריבוי התרופות תחת פיתוח, וההתנהלות מול שוק ההון, סייעו לכן פייט לגייס מאות מיליוני שקלים עד כה משוק ההון, כולל ממשקיעים אסטרטגיים. אשר לשווי השוק שלה, שבח מציין שכן פייט החלה להיסחר בת"א באוקטובר 2005 לפי שווי שוק של כ-166 מיליון שקל; בשיאה נסחרה בשווי של 313 מיליון שקל, וכיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 197 מיליון שקל.

"להערכתנו, ריבוי המוצרים תרם למחיר המניה במשך תקופות ארוכות, ובעיקר לתחושת המשקיעים כי הסיכון לכישלון נמוך יותר ביחס לחברת ביומד עם מוצר אחד. עם זאת, במבחן המציאות, שווי השוק של החברה מעיד שהמשקיעים עדיין ממתינים לשמוע על הצלחה שתצדיק חזרה למחירי השיא של המניה", מסכם שבח.

בטכנו' - תשואות דו ספרתיות

נובמבר היה חודש סולידי למדי אצל מרבית חברות הטכנולוגיה שבמדד, וכן בקרב מדדי ההשוואה. תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה, המורכב מ-51 חברות המתמחות בתחומי הטכנולוגיה השונים, רשם תשואה של 0.9%. אשר למדדי ההשוואה - מדד נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) עלה ב-1.1% ומדד ת"א טכנולוגיה רשם תשואה חודשית מכובדת של כ-2%.

בנובמבר בלטו לטובה מספר חברות שרשמו תשואות דו-ספרתיות, בהן אורבוטק, טאואר (שרשמה החודש עליות נאות על רקע הודעתה בנוגע להרחבת יכולות הייצור שלה), אלביט וחברת Wix, שעושה זאת חודש שני ברציפות. מניית חברת האלקטרוניקה אורבוטק רשמה החודש תשואה חיובית על רקע פרסום דוחות הרבעון השלישי, שהצביעו על צמיחה נאה בהכנסות וברווח הנקי, שהסתכם בכ-24 מיליון דולר.

בצד השלילי, מניית סרגון הכבידה על ביצועי תת-מדד הטכנולוגיה. לאחר תקופת התאוששות קלה במחיר המניה התנודתי, איבדה סרגון בנובמבר כ-20% משוויה, בעקבות פרסום דוחות חלשים לרבעון השלישי.

המדד, שהורכב ע"י כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק, כולל חברות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס פרומתאוס נובמבר 2015
 גלובס פרומתאוס נובמבר 2015