שנת מאסר לרופא שיניים שהסתיר כסף "שחור" מתחת לבטון

שאקר אלרייאט הורשע כי עבד "בשחור", צבר כ-1.75 מיליון שקל במזומן והסתיר את הכסף בתוך דליים וכדים אותם קבר מתחת לרצפת הבטון של מחסן ביתו ■  600 אלף שקל מהכספים שנתפסו יחולטו

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

היצירתיות של מעלימי המס משתכללת כל העת, אך מסתבר כי גם שיטות הסתרת הכסף העתיקות/מסורתיות - של הסרת כסף מזומן "מתחת לבלטות" - לא נעלמו מן העולם.

בית משפט השלום בבאר-שבע גזר היום (א') 12 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 50 אלף שקל על רופא שיניים מהנגב שעבד "בשחור", צבר סכום של כ-1.75 מיליון שקל במזומן והסתיר את הכסף בתוך דליים וכדים אותם קבר מתחת לרצפת הבטון של מחסן ביתו.

בנוסף, ניתן צו חילוט בסך 600 אלף שקל מהכספים שנתפסו על-ידי המדינה אצל רופא השיניים, לטובת אוצר המדינה. 

הנאשם, שאקר אלרייאט, הורשע על-פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בכתב אישום מתוקן המייחס לו 3 עבירות של הגשת דוח כוזב, 3 עבירות של ניהול ספרי חשבונות כוזבים ו-3 עבירות של שימוש בעורמה ותחבולה, לאחר שבין השנים 2010-2012, במסגרת עבודתו כרופא שיניים עצמאי, דיווח על הכנסותיו באופן חלקי.

על-פי עובדות כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד ציון קינן מפרקליטות מחוז דרום (פלילי), אלרייאט לא ניהל ספרי חשבונות והגיש לפקיד השומה דוחות כוזבים, והכול במטרה להשתמט מתשלומי המס. בנוסף, הוא נקט בעורמה ובתחבולה בכך שהסתיר, כאמור, את הכסף בתוך דליים/כדים, אותם קבר מתחת לרצפת הבטון של מחסן ביתו.

בתחילתו של ההליך המשפטי טען אלרייאט כי מדובר בכספי ירושה, אך מכיוון שטענתו לא הייתה מבוססת ועמדה בניגוד לעדויות אחרות, הוא הודה והורשע בעבירות המס, והפרקליטות ביקשה מבית המשפט לגזור עליו עונש של מאסר בפועל.

לגבי הכספים שהוחבאו טענה הפרקליטות כי כאשר מדובר בעבירות מס הכנסה, בהן הנאשם מסתיר את הכסף אותו השמיט מדיווחיו ונוקט במירמה כלפי הרשויות, הרי שהכסף הוא רכוש שבוצעה בו עבירה, או שבוצעה עבירה לגביו, ולכן הוא בר-חילוט.

מנגד, הנאשם עתר למתחם ענישה של עד שנת מאסר ובמסגרתו לעונש מאסר לריצוי בעבודות שירות. עוד ביקשו באי-כוחו של הנאשם להסתפק בקנס מתון ולהימנע מחילוט הכסף שנתפס מתחת לרצפת הבטון.

השופט ד"ר יובל ליבדרו קיבל את עמדת הפרקליטות והטיל על הנאשם, בנוסף לשנת מאסר בפועל ומאסר על-תנאי, גם קנס וצו חילוט בסך 600 אלף שקל כאמור לטובת אוצר המדינה. זאת, בנוסף ל-1.1 מיליון שקל שכבר עוקלו על-ידי מס הכנסה לצורך תשלום המס.

בית המשפט ציין כי "מידת הפגיעה בערכים המוגנים היא גבוהה, וזאת בשים לב להיקף הסכומים המדוברים, לעובדה שאין מדובר במעידה חד-פעמית אלא ברצף של פעילות עבריינית שנמשכה לאורך תקופה ממושכת, לתחכום ולמאמץ הנדרש בהטמנת הכסף מתחת לאדמה ולשימוש בתחבולה ובעורמה כדי להסתיר את ההכנסות מפני רשויות המס". 

עוד צוין בנוגע לאופן הסתרת הכספים כי הנאשם הודה כי נקט בעורמה ובתחבולה כדי להשתמט מתשלום מס, וזאת בכך שהסתיר את הכסף אותו צבר, כסף שהיה חייב במס, אך התחבולה אינה באה לידי ביטוי רק באי-הדיווח על הכסף לרשויות. "התחבולה והעורמה נגזרים בענייננו ממה שנעשה לגבי הכסף שנצבר, החייב במס - הטמנתו מתחת לאדמה", נכתב בגזר הדין.