כחלון: "20% ריבית על הלוואות - לא יקרה"

שידור חי מוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ■ שר האוצר בשיחה עם עורך "גלובס" חגי גולן: "1,260 דירות ישווקו בראשל"צ במחיר מקסימום של 1.1 מיליון שקל" ■ "אם הייתי מעלה מסים היינו בעודף של 24 מיליארד שקל"

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

שר האוצר משה כחלון מצהיר היום (א') כי לא יאפשר לגופי אשראי חוץ-בנקאיים לגבות ריביות של עד 20% כפי שנכתב בהצעת החוק למתן שירותי אשראי.

"לא יהיה 20%", הבטיח כחלון בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". "עד לפני שבוע וחצי לא הכרתי את זה אבל נחשפתי לזה לפני שבוע וחצי באחד העיתונים". כחלון הוסיף כי בעיית האשראי מתרכזת בעסקים קטנים ובמשקי בית: "מי שלא קיבל בבסנק בגלל סיכון גבוה לא יקבל גם במקומות אחרים. אבל אם 90% מהאשראי בסקטורים האלה מגיע מהבנקים זה לא מונופול זה האמא של המונופול".

לגבי ועדת שטרום לרפורמה בבנקים אמר כחלון: "אף פעם לא האמנתי בכיפופי ידיים ושבירת ידיים. בנקים וגופים פיננסיים הם גופים חשובים לכלכלה אני לא רוצה שחס וחלילה יקרה נזק לבנק אבל היום חלק מהבנקים מסכימים להפרדת חברות כרטיסי האשראי שהם התנגדו בעבר ושהם מסכימים לחוק נתוני אשראי שהם התנגדו בעבר. הבנקים נמצאים היום במקום אחר ולא בגללי".  

כחלון נשאל ע"י עורך "גלובס" חגי גולן האם אין זו חוכמה קטנה שהוא מתגאה בכך שהוריד מסים ב-6 מיליארד שקל בזמן שבנק ישראל קרא להעלות מסים ב-8 מיליארד ש', וענה: "בעוד כמה שעות יתפרסם שהגירעון לשנת 2015 הוא 2% בשעה שתקצבו אותו 3.4% כל אחוז זה 11-12 מיליארד שקל. תראה איזו שגיאה הייתה פה. חודש דצמבר ידוע כחודש עם הוצאה גדולה מאד. אז נגיע ל-2.4%-2.5% אם הייתי מעלה מסים בעוד 6 מיליארד ולא הייתי מוריד מסים, היינו בעודף של 24 מיליארד שקל. למה שהכסף הזה לא יהיה אצל הציבור שיצמיח את המשק מה אני צריך אותו באוצר?".

באשר ליחסיו עם נגידת בנק ישראל אמר כחלון כי "יש ניגוד עניינים מובנה בין התפקיד שלי והתפקיד שלה. יש ויכוחים; אני מוכן לקחת יותר סיכונים. אבל אנחנו נפגשים אחת לשבוע".

לגבי הפרסומים על מתיחות בינו לבין ראש הממשלה בנושא השגת הסיכומים על תקציב הביטחון אמר כחלון כי "שמעתי שהוא דווקא היה מרוצה. ועדת לוקר עזרה לנו מאד. היו לנו הישגים ונכון שגם התפשרנו".  

לגבי שוק הנדל"ן כחלון: "אני תמיד אמרתי אם הממשלה לא תכניס את היד לכיס הנושא לא ייפתר. ההחלטה הראשונה שלי כראש רמ"י הייתה לעצור את הספסרות בקרקע".

כחלון העריך כי מחירי הדירות במכרזי מחיר למשתכן ל-1,260 יחידות דיור שישווקו בראשל"צ לא יעברו את ה-1.1 מיליון שקל לדירה: "בשכונת המזרח כדוגמה בראשון עד היום נמכרו דירות ב-1.2 מיליון ועכשיו זה יימכר ב-900 אלף. זה יימכר לזוגות צעירים ואני חושב שזה יוריד מחירים גם בשוק כולו. מה שחשוב זה ש-70 אלף זוגות צעירים שלא יכולים לרכוש דירות ירכשו דירות. אני לא חושב שזה יוריד את מחירי הדירות התל-אביב".

כחלון סרב להתחייב מתי תתחיל ירידת המחירים אך אמר כי "בסוף המסלול אנחנו נראה התקררות וירידה".

כחלון נשאל "האם סילקתם את המשקיעים בשוק הנדל"ן", ואמר: "אני לא אוהב את המילה סילקנו אבל הגענו למצב שאנשים ראו בזה מקור השקעה ראשוני בגלל הריבית הנמוכה וכל הסיבות המוצדקות... לא העלינו את מס רכישה כדי לקבל כסף וההעלאה תהיה זמנית".

כחלון נשאל האם פתרון בעיית מחירי הדירות אינו תלוי במזל ושר האוצר שבתקופת כהונתו הריבית תעלה, וענה: "כל החיים שלי האמנתי במזל. אם הריבית תעזור? אני מתפלל, אבל בינתיים אי אפשר לבנות על זה. צריכים לבצע פעולות אקטיביות".

שר האוצר התייחס גם למתווה הגז ואמר כי "לדעתי אפשר לקבל יותר אבל זה מו"מ רגיל ותמיד אפשר לקבל יותר. אני לא כ"כ בקיא בסיפור. אני רוצה לומר משהו שאמר השר אבי גבאי שאני קונה: 'אם זה לא אמיתי וזה לא נכון, זה לא יחזיק מים'. אני חושב שהגז הוא באמת נושא חשוב. קרה לי הפאול הזה ושילמתי עליו מחיר ציבורי כבד מאד. המילה שלי מאד חשובה. כל מה שאמרתי בקמפיין עשיתי. הכל מבוצע. לצערי קרה הפאול הזה אני ממשיך לשרת את אזרחי מדינת ישראל ואני ממשיך להיאבק במונופולים".

לגבי הירידה בסקרים אמר כחלון: "הסדר יום היום הוא לא כלכלי אלא בטחוני. אני לא חושב איפה אני נמצא אלא לאן אני רוצה להגיע. אני רוצה להגיע לשתי ספרות במנדטים. אני לא ראש ממשלה כלכלי, אני שר אוצר כלכלי. אני לא הולך לכבוש את הליכוד, יש מספיק כובשים שם. אני ממשיך לרוץ עם כולנו. הסטיות תקן של הסקרים הן 25%. הציבור לא מתמחר פרשנים, את הדעות ואת העמדות. הציבור מתמחר ביצועים ותוצאות - למדתי את זה ב-20 שנה שאני במשחק הפוליטי. התמחור שלנו הוא תמחור של תוצאות - ושם אני רגוע".