כך ג'ימי קרטר הצליח להחלים מסרטן המלנומה

הנשיא האמריקאי לשעבר ג'ימי קרטר בישר אתמול כי הוא נרפא מסרטן המלנומה שהתגלה אצלו בשנה החולפת ■ הטיפול החדשני הוא חלק משיטה מהפכנית שכובשת את עולם הרפואה ■ מומחה מסביר על הטיפול

ג'ימי קרטר / צילום: רויטרס
ג'ימי קרטר / צילום: רויטרס

נשיא ארצות-הברית לשעבר, ג'ימי קרטר בן ה-91, מסר אתמול (א') הודעה בלתי צפויה ומרגשת למאות האנשים שהתקבצו בכנסיה הבפטיסטית בג'ורג'יה לשיעור תנ"ך - סריקות המוח האחרונות שערך לא הראו שום סימן לסרטן. "כשהלכתי השבוע לטיפול, הם לא מצאו זכר לסרטן, כך שיש לי חדשות טובות", אמר לקהל בכנסיית מרנתה שבעיר מגוריו פליינס. הקהל שהיה במקום הריע למשמע ההודעה, וקרטר הגניב חיוך מרוצה.

קרטר החל את הטיפולים נגד מלנומה באוגוסט האחרון, לאחר שהסרטן שהיה לו בכבד והוסר התפשט למוחו. בהודעה קצרה שנשלחה לעיתונות לאחר ההודעה ההדרמטית, אישר קרטר כי הסריקות האחרונות "לא חשפו כל סימן למוקדים שבהם התפתח הסרטן, או למוקדים חדשים", אמר.

ד"ר דניאל הנדלר, מומחה מלנומה וסגן מנהל המערך האונקולוגי בבילינסון, הסביר באולפן וואלה NEWS! מה הצליח להסיג את הסרטן מגופו של הנשיא לשעבר".

"עד לפני כ-5 שנים בנאדם בגילו של קרטר לא היה יכול לקבל שום טיפול תרופתי", מסביר ד"ר הנדלר, "הסיבה היא כי עד לפני 5 שנים הטיפול היחיד למלנומה גרורתית היה מבוסס על כימותרפיה עם שיעורי תגובה די עלובים שעמדו על כ-15 אחוז וטיפולים יותר יעילים לא היו מתאימים לאדם בגילו".

לדבריו, במהלך 5 השנים האחרונות הטיפול במלנומה עבר סוג של מהפך. כיום יש 7 תרופות חדשות, ביניהן הטיפול שהנשיא קרטר קיבל שהוא טיפול באימונתרפיה שהוא בעל שיעורי הצלחה גבוהים יותר, ועם סיכוי לתגובה ארוכת טווח שאפילו יכולה להשיג ריפוי מלא של המחלה. התרופה שקיבל קרטר קרויה pembrolizumab והיא כלולה בסל התרופות בישראל.

"בניגוד לכימותרפיה, הטיפולים באימונתרפיה מכוונים למטופל ואל המחלה עצמה. הם מסייעים למערכת החיסונית של המטופל להגיב כנגד התאים הסרטניים ולחסל אותם", מסביר ד"ר הנדלר. "התגובה המצויינת של ג'ימי קרטר היא לא דבר מפתיע ואנחנו רואים תגובות טובות ביחס לטיפול הזה".