כחלון: "לא ננטוש את ההורים שלנו כמו שהם לא נטשו אותנו"

(עדכון) - כחלון נענה לדרישה של ניסנקורן והודיע על דחיית הרפורמה בביטוח הסיעודי ■ סיכמו על הקמת צוות משותף שיגבש המלצות למתווה חלופי בתוך 90 יום

משה כחלון אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור ותמר מצפי
משה כחלון אבי ניסנקורן / צילום: אוריה תדמור ותמר מצפי

בדומה להערכות שפרסמנו כאן אתמול (ג'), הודיעו היום שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על דחייה של שנה ביישום הרפורמה בביטוח הסיעודי, שבמרכזה ביטול הפוליסות הקבוצתיות במקומות העבודה החל מינואר הקרוב - רפורמה שהובילה הממונה על הביטוח באוצר, דורית סלינגר.

השניים כינסו מסיבת עיתונאים בעניין והבהירו כי צוות משותף של האוצר וההסתדרות ידון במתווה חלופי לרפורמה שגובשה, ויגיש את המלצותיו בתוך 90 יום. עוד הוחלט כי עשרות אלפי העובדים והגמלאים שמצאו עצמם מאז 2011 ללא ביטוח סיעודי לאור החלטת חברת הביטוח שלא לחדש עוד את הפוליסה הקבוצתית, יוכלו להצטרף לפוליסה חדשה על פי המתווה המקורי שגיבשה סלינגר. בעקבות הסיכום, ביטלה ההסתדרות את ההכרזה על סכסוך עבודה כללי במשק שתוכננה להיום.

"לא ננטוש את ההורים שלנו כמו שהם לא נטשו אותנו", אמר בעניין כחלון.

"אין דבר כזה ולא יהיה דבר כזה במשמרת שלי שאדם יגיע לגיל 65 ולא יהיה מבוטח. לקחנו אחריות ודחינו בשנה את ביטול הפוליסות הקבוצתיות כדי שאף קשיש אחד לא יצטרך לקבץ נדבות חלילה. יש פה ממשלה שדואגת לקשישים שלה", הוא הוסיף. ניסנקורן חלק מצידו מחמאות לכחלון שאימץ למעשה את הדרישה שלו

במלואה: "שר האוצר הוא שר אוצר חברתי והוא מוכיח את זה שוב ושוב. כך היה בנושא עובדי הקבלן, כשהוא ישב איתי יחד וצמצם את התופעה, ועכשיו בנושא הסיעוד". ניסנקורן המשיך בפנייה אישית לכחלון: "משה, דברים שבאים מהלב, ורואים אצלך שזה בא מהלב - זה מתבטא בעשייה. עם ישראל צריך להודות לך על כך". בהמשך הוא הוסיף לחבק: "אני מאמין שעם משה כחלון אפשר להגיע לסיכומים בכל דבר לטובת המשק ולצמצום פערים".

במרכז הרפורמה של סלינגר, נקבע כי החל מה=1בינואר הקרוב לא ישווקו ולא יחודשו עוד פוליסות ביטוח סיעודי קבוצתיות, כאלה שמיועדות לרוב למקומות עבודה. באוצר סברו כי המכשיר הקבוצתי אינו מתאים לתחום הסיעוד, בו יש חשיבות עליונה להבטחת זכויות רציפה. באוצר זיהו כי ישנם מקומות עבודה שבהם החליטו חברות הביטוח שלא לחדש עוד את הפוליסה הקבוצתית, מה שהביא לכך שעובדים מבוגרים נותרו ללא כל ביטוח סיעודי מפני שלא עברו את מבחני החיתום של חברות הביטוח (בדיקת עבר רפואי) או שלא יכלו להרשות לעצמם פרמיה של מאות שקלים בחודש.

גם הדינאמיות היום בשוק העבודה והיעדר הביטחון התעסוקתי שמביא לריבוי מעברים של עובדים בין מעסיקים שונים, חיזק את העמדה של האוצר - זאת משום שכל מעבר כזה מביא להפסקת הפוליסה. במקביל, הרפורמה אמורה הייתה לכלול השקת פוליסה אחידה שתשווק באמצעות קופות החולים, אחידה שתשווק על ידי קופות החולים, זאת כדי להביא ליישור קו בין המוצרים השונים של הקופות כך שניתן יהיה להשוות ביניהם ובכך לחזק את התחרות על המחיר.

כדי לסייע לאותם מבוגרים מעל גיל 60 שמצאו את עצמם ללא ביטוח סיעודי, הציעה סלינגר לאפשר להם להצטרף אל הפוליסה האחידה של קופות החולים ללא בדיקת מצב רפואי קודם (חיתום), אולם זאת בתוספת של 50-70 שקל בחודש מעבר לפרמיה שמשלמים מבוטחים קיימים, באותה קבוצת גיל. בנוסף, נקבע כי תקופת ההמתנה במסגרתה יאלצו אותם מבוגרים להמתין עד שיוכלו לממש את הפוליסה ו"ליהנות" מזכויותיה, תהיה ארוכה יותר ותעמוד על 9 חודשים.

הרפורמה הזו של סלינגר זכתה להתנגדות חריפה מצד ההסתדרות, שניהלה עם האוצר מגעים שקטים במשך כשנה תמימה. הדיונים המשותפים לא נשאו פרי לאחר שבאוצר התעקשו לבטל את הפוליסות הקבוצתיות, ובהסתדרות איימו לכנס היום

(ד') את בית נבחרי ההסתדרות, המוסד העליון של הארגון, ולהכריז על סכסוך עבודה כללי במשק - מה שהיה מאפשר לארגון להשבית בתוך שבועיים לא רק שירותים ממשלתיים וציבוריים, אלא גם גופים משמעותיים בסקטור הפרטי כמו הבנקים, הבורסה לניירות ערך ועוד. את העמדה המקצועית של ההסתדרות הובילה לצד ניסנקורן ראש אגף הפנסיה, הביטוח ושוק ההון בארגון, עו"ד מיה פרי אלתרמן. האחרונה הבהירה לאורך השנה האחרונה כי גם בעתיד יש מקום לביטוח סיעודי קבוצתי, וכי אם ישנן בעיות אזי ניתן לפתור אותן - זאת בלי לבטל כליל את המכשיר הזה שמספק לעובדים כיסוי סביר במחירים נוחים יחסית. פרי אלתרמן הביעה ספק בדבר הטענה של האוצר שלפיה ישנם יותר ויותר מקרים בהם חברות הביטוח סרבו לחדש פוליסות קבוצתיות, ולדבריה ייתכן כי הדבר נובע דווקא מהצהרת הכוונות של האוצר בדבר חיסול הפוליסות הקבוצתיות עוד בשנת 2011.

פער של מאות שקלים

אתמול פרסמנו כי האגף של פרי-אלתרמן ערך השוואה בין התנאים הקיימים היום בפוליסות הקבוצתיות ובביטוחים שמשווקות קופות החולים, לבין התנאים של פוליסות הפרט והפוליסה האחידה שקופות החולים יורשו לשווק לאחר הרפורמה של סלינגר. כך, למשל, בפוליסות הקבוצתיות הפרמיה החודשית נקבעת בהתאם לגיל הממוצע של העובדים. אם הגיל עומד על 40, הפרמיה החודשית תעמוד על 40 שקל בלבד, כאשר גמלאים נדרשים לשלם 250-400 שקל. בפוליסות פרט, לעומת זאת, גבר בן 40 ישלם מדי חודש 130 שקל ואישה תשלם 200 שקל. גבר בן 60 ישלם בפוליסות האלה 340 שקל בחודש ואילו אישה בת 60 תשתלם כבר 610 שקל בחודש - זאת לאור תוחלת החיים הגבוהה יותר של האישה.