רשות המסים מקפיצה את הקנסות גם על עבירות קטנות

הפרת חובת הדיווח תגרור קנס של עד 2,000 שקל ■ תוחמר גם הענישה על עבירות המנצלות את שיעור המע"מ האפסי באילת ■ קנסות גם על מכירת סיגריות או טבק לנרגילה/למקטרת שלא עפ"י פקודת הטבק

משה אשר / צילום: אוריה תדמור
משה אשר / צילום: אוריה תדמור

החל ב-1 בינואר 2016 תוחמר הענישה על עבירות מע"מ ואי-דיווח לרשות המסים. זאת, לאחר שפורסמו ברשומות תקנות חדשות אותן קידמה רשות המסים כחלק מהמאבק בהון השחור ולהגברת האכיפה נגד מעלימי מס, המאפשרות הטלת קנסות מינהליים של אלפי שקלים במקרים של הפרות שונות לפי חוקי המס, אשר חומרתן אינה מצדיקה הגשת כתב אישום.

בנוסף, לפי התקנות החדשות יעודכנו ויוגדלו שיעורי הקנסות הקיימים על עבירות לפי חוק מס ערך מוסף.

העבירות שמעתה גם עבורן תתאפשר הטלת קנס הן, בין היתר: עבירה על חובת הצהרה שנתית של עוסק פטור לגבי מחזור עסקאותיו, אשר לא נאכפה עד כה באמצעות קנס.

עם תחילת התקנות, אי-הגשת הצהרה שנתית תחויב בקנס של 750 שקל; עבירה על חוק סחר חופשי אילת, בהן עבירות פליליות של הצגת חשבונית במע"מ אפס על סחורה שלא נכנסה בפועל לאילת או של העברת סחורה שחל עליה מס מע"מ אפס מאילת למקום אחר בישראל מבלי לבטל את העסקה - יוגדרו כעבירות מינהליות שבצדן קנס של 2,500 שקל.

עבירה על חובת הגשת דוח שנתי מפורט במע"מ (הפרת חובת הדיווח) תוגדר כעבירה שניתן להטיל בגינה קנס מינהלי שגובהו נע בין 500 ל-2,000 שקל, בהתאם לסוג העבירה וחומרתה.

בנוסף, יוטלו קנסות על עבירות על פקודת הטבק. מכירת סיגריות או טבק לנרגילה/למקטרת שלא על-פי פקודת הטבק (המתירה מכירת חפיסת סיגריות המכילה 20 סיגריות בלבד וחפיסת טבק לנרגילה המכילה 60 גרם בלבד) תגרור קנס של 4,000 שקל לגבי סיגריות או פי שלושה מסכום מס הקנייה שחייבים בו הטובין, לפי הגבוה מביניהם; ואילו על טבק לנרגילה/למקטרת - קנס של 15,000 שקל או פי שלושה מסכום מס הקנייה שחייבים בו הטובין, לפי הגבוה מביניהם.