אקסטל וברנט רוכשים קרקע במנהטן ברבע מיליארד ד'

מיקום הקרקע - בין רחוב Broadway והשדרה השביעית ורחובות 54 ו-55 ■ תקבל מתאגיד בנקאי וממוסד פיננסי מימון משולב בסך 235 מיליון דולר

הדמיית פרויקט One 57 של אקסטל במנהטן / צילום: מצגת החברה
הדמיית פרויקט One 57 של אקסטל במנהטן / צילום: מצגת החברה

חברת הנדל"ן אקסטל, שבבעלות היזם גארי ברנט, דיווחה היום על עסקת ענק בהיקף של רבע מיליארד דולר. אקסטל, באמצעות חברה מאוחדת (87%), התקשרה "בהסכם לרכישת 39% מהזכויות בנכס נדל"ן וזכויות אוויר הממוקמים בבלוק התחום בין רחוב Broadway והשדרה השביעית לבין רחובות 54 ו-55 במנהטן, ניו יורק, תמורת כ-247 מיליון דולר". העסקה אושרה במוסדות החברה כעסקה חריגה אשר לבעל השליטה באקסטל יש בה עניין אישי, וזאת מאחר שתאגידים פרטיים בבעלותו של ברנט שותפים בשיעור של 61% ברכישה.

הקרקע הנרכשת, מדווחת אקסטל, משתרעת על שטח של 8,855 רגל רבועה (ר"ר) ובה זכויות בנייה בשטח של כ-133 אלף ר"ר. זכויות האוויר מתחלקות על פני שש חלקות, בשטח כולל של כ-235 אלף ר"ר. הקרקע ריקה והיא צמודה לנכסים קיימים של אקסטל, כאשר הרכישה האמורה תאפשר לחברה, בין היתר, לפעול לפיתוח פרויקט בנייה בשטח כולל של כ-481 אלף ר"ר.

אקסטל מדווחת כי היא תעשה שימוש בכ-51 מיליון דולר המוחזקים בפיקדון לפי סעיף 1031 לחוק מס הכנסה האמריקאי, המאפשר שחלוף נכסים (דחיית מס), שמקורם במכירת ארבעת הנכסים Midtown South Portfolio, הידועים בכינוי "פורטפוליו רינג".

כמו כן, החברה התקשרה עם תאגיד בנקאי ומוסד פיננסי אמריקאיים בהסכם מימון משולב (הלוואה בכירה והלוואת Mezzanine) בסך כולל של 235 מיליון דולר, מתוכם יימשכו 151 מיליון דולר. כ-40 מיליון דולר מסכום המשיכה ישמשו למימון מחדש של הלוואות בגין הנכסים הסמוכים לקרקע הנרכשת, והיתרה תשמש לטובת מימון העסקה הנוכחית (חלקה של אקסטל כ-43 מיליון דולר).

באקסטל מדגישים כי ההתקשרות האמורה עולה בקנה אחד עם אופן התנהלות החברה בעסקאות דומות בתחום פעילותה, ורכישת נכסים באופן המתואר לעיל הינה בבחינת מהלך עסקים רגיל של החברה, בהתאם לאסטרטגיה העסקית שלה לפיתוח פרויקטי ייזום.

בנוסף, מציינים בחברה כי הנכסים הנרכשים ממוקמים באזורי ביקוש גבוה, בלב ליבו של רובע מנהטן שבניו יורק, כאשר הרכישה הינה חלק מהליך איחוד חלקות וזכויות אוויר בנכסים צמודים, הליך שלמיטב הבנת החברה יאפשר השבחה של הנכסים הנרכשים והנכסים הצמודים, והכפלת יכולת הבנייה של החברה בנכסים כאמור. לעניין זה יצוין, כי עסקאות "איסוף" ואיחוד חלקות הן חלק ממומחיותה של אקסטל, אשר בלטה בשנים אחרונות בפרויקטי ייזום ייחודיים בקני מידה רחבים בעיר ניו יורק, ואשר ראשיתם בהליך "איסוף" ואיחוד חלקות כגון זה.

גייסה אג"ח בת"א בכ-1.65 מיליארד ש'

חברת הנדל"ן אקסטל גייסה במאי אשתקד כ-1.05 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח מוצלחת בתל אביב, ובמהלך שנת 2015 גייסה 600 מיליון שקל נוספים, בהנפקה שבה נקבעה הריבית על 4.9%.

אקסטל היא חברה יזמית, העוסקת בתחום של ייזום ופיתוח נדל"ן למגורים, למסחר ולמלונאות, אך גם בתחום הנדל"ן להשקעה. החברה, שהוקמה על ידי ברנט ב-1989, נחשבת כאמור לאחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות בניו יורק. את הגיוס ביצעה חברה בת בשם אקסטל לימיטד, המחזיקה ב-10 נכסים.

הפורטפוליו של אקסטל כולל מספר פרויקטים מרכזיים, ביניהם One 57 - מגדל המגורים הגבוה ביותר בניו יורק, המתנשא לגובה של כ-310 מטרים וכולל 90 קומות. לחברה נכסים בולטים נוספים, כגון בית המלון W בטיימס סקוור, וכן מספר נכסים בשלבי בנייה כגון גורדי השחקים Central Park Tower ו-250 South Street, האחרון שבהם צפוי לכלול 70 קומות.

אקסטל סיימה את הרבעון השלישי של 2015 עם הכנסות של 19.6 מיליון דולר ורווח נקי של 33 מיליון דולר, שנבע ברובו משערוך של 25 מיליון דולר בשווי הנדל"ן להשקעה שבידי החברה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2015 הציגה החברה שערוכים בהיקף של 76 מיליון שקל בשווי הנדל"ן להשקעה. אלו תרמו להשגת רווח נקי של 136 מיליון דולר, וכן לעליית ההון העצמי ל-1 מיליארד דולר, לעומת 895 מיליון דולר בסוף 2014.

הרווח הנקי אפשר לברנט למשוך מהחברה בתחילת החודש דיבידנד בהיקף של 40 מיליון דולר. מדובר על סכום השווה לכ-9% מהתמורה (ברוטו) שקיבלה החברה בשתי הנפקות האג"ח שביצעה בת"א.