כחלון: "התוספת לזוג קשישים - מעל ל-6,000 שקל בשנה"

שר האוצר הציג היום בפתח ישיבת הממשלה את השינוי שיחול מהחודש הבא בקצבאות השלמת הכנסה לקשישים, בעלות של כחצי מיליארד שקל

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר משה כחלון הציג הבוקר (א') בפתח ישיבת הממשלה את השינוי בקצבאות השלמת הכנסה לקשישים. השינוי שיחול מהחודש הבא, הוא יישום דרישתה של מפלגת כולנו שעוגנה בהסכמים הקואליציוניים עם הליכוד. עלות המהלך מוערכת ב-550 מיליון שקל שיכנסו לבסיס התקציב החל משנת 2016.

את קצבת השלמת ההכנסה לקשישים מקבלים כיום כ-230 אלף איש (140 אלף יחידים ו-45 אלף זוגות). מדובר בקשישים שמרביתם חיים מקצבה זו בלבד, שכן החלת פנסיה חובה בישראל קיימת רק בשנים האחרונות.

נוסף על הקצבה, זכאים אותם קשישים גם לקבלת סיוע בדיור (סיוע בשכר דירה או דיור ציבורי). הגדלת הקצבה מגיעה במקביל להמלצות הוועדה למלחמה בעוני בנושא זה.

רה"מ בנימין נתניהו אמר בישיבה, כי "בחברה שלנו הקשישים מהווים מרכיב לא קטן בתמונת העוני, והטיפול שאנחנו ניתן להם יעזור להפחית את העוני. אני מזכיר לכם שרמת אי השוויון ירדה בקביעות בשנים האחרונות, זולת השנה האחרונה. אני מקווה שהצעד הזה ימשיך את המגמה של הפחתת אי השוויון בחברה ודאגה לחלשים".

כחלון אמר היום כי "מדובר בצעד נוסף של הממשלה במלחמה בעוני. יש לנו שני תפקידים - להצמיח את המשק ולהעביר את הפירות למקומות הנכונים תוך שאנחנו מסייעים לאלו שאינם יכולים לעבוד ולהתפרנס. קשישים לא יכולים להשתכר לבד. אנחנו לא נעזור למי שיכול לעבוד. אנשים בריאים ילכו לעבודה, אנחנו נעודד אותם". לדבריו, "התוספת לזוג קשישים תהיה מעל ל-6,000 שקל בשנה".

הוגדל גם מס ההכנסה השלילי

בנוסף, החליטה הממשלה על הגדלת מענקי העבודה (מס ההכנסה השלילי), שנועדו להגדיל את ההכנסה הפנויה של עובדים שהכנסתם נעה בין כ-2,070 שקל לכ-6,800 שקל בחודש. המענק המרבי המשולם כיום הוא 8,500 שקל בשנה כשהסכום הממוצע ששולם בשלוש השנים האחרונות עמד על סך של כ-4,000 שקל.

המענק משולם בשנה וחצי העוקבות לשנת המס ובפריסה של עד ארבעה תשלומים חודשים: יוני, אוקטובר, ינואר ואפריל. בשנת 2015 המענק צפוי להגיע לכ-255 אלף זכאים (בגין שנת המס 2014) ועל כן ביצוע ההקדמה האמורה, פירושו כי כ-255 אלף זכאים יזכו בשנת 2015 לתשלום ממוצע בסך של כ-1,600 שקל מתוך המענק בגין שנת 2014.

קצבאות השלמת הכנסה לקשישים
 קצבאות השלמת הכנסה לקשישים