בכיר ב-iRobot חושף: כך ייראו בעתיד רובוטים שואבי אבק

ז'אן ז'אק בלאנק, בכיר בחברת iRobot האמריקאית, המחזיקה במותג שואבי האבק הרובוטיים רומבה, הגיע לארץ לרגל השקת דגם דגל חדש ■ בראיון ל"גלובס" הוא מספר איך הפך המוצר לפריט חובה בבתים רבים בעולם, ובפרט בישראל, ומה ידעו לעשות הרובוטים העתידיים

ז'אן ז'אק בלאנק/ צילום:צחי הופמן
ז'אן ז'אק בלאנק/ צילום:צחי הופמן

"האתגר הראשון שיש בתחום שואבי האבק הרובוטיים הוא לגרום לצרכנים להאמין שהמוצר הזה עובד ומשלים את המשימה שלו"; כך, דווקא בהגדרת הקושי, מתחיל ז'אן ז'אק בלאנק מחברת iRobot האמריקאית להסביר איך הפכו הרובוטים לשאיבת אבק למוצר המוני.

"אנחנו רואים גידול באמון של הצרכנים ברובוטים ובמוצרים שלנו. מדובר בצרכנים אשר מספרים לחברים שלהם, עד כמה הרומבה עובד היטב. אנחנו משקיעים המון בפרסום, כולל פרסומות בטלוויזיה. אנחנו משקיעים בחינוך הצרכנים, בתצוגה בחנויות ובאנשי שירות טלפוניים. כל הדברים הללו ביחד עובדים. החשיבה של הצרכנים משתנה - מסקפטיות לאמון בכך שהמוצר יכול לעזור להם. הצרכנים לא אוהבים לשאוב אבק, אבל הם אוהבים רצפה נקייה".

רובוטים לשאיבת אבק, רובוטים לשטיפת רצפה, רובוטים לניקוי חלונות ורובוטים מטהרי אוויר - דומה שהרובוטים בכל מקום. הם פריט חובה בבתים רבים, בזכות יכולתם לחסוך מאיתנו מטלות שגרתיות ומייגעות.

iRobot היא המובילה העולמית בתחום הרובוטים לשאיבת אבק. המותג "רומבה" הפך לשם גנרי לרובוטים השואבים אבק, עד שמוכרנים בחנויות חשמל אומרים שיש להם רומבה של LG או של סמסונג.

בימים אלו משיקה איי רובוט בישראל, עם היבואן שלה קהלת יבוא, את דגם הדגל, רומבה 980, הרובוט הראשון של החברה הכולל תקשורת לאינטרנט (מחירו: 3,600 שקל). התוספת החדשה מאפשרת להפעיל את הרובוט דרך אפליקציה בסמארטפון, גם כאשר נמצאים מחוץ לבית. הרובוט הושק כבר בארה"ב וביפן, ועכשיו הוא מגיע לישראל כחלק מהחדרתו למספר מדינות באירופה. לרגל השקה הגיע לארץ בלאנק, סגן נשיא למכירות ושיווק באיי רובוט אירופה, מזרח התיכון ואפריקה.

"בכל שנה אנחנו משיקים דגם דגל חדש, שבו אנחנו מנסים לשפר את האיכות והביצועים של הרובוט. מה שחשוב לנו הוא לשמור על הפשטות בהפעלה המוצר למשתמש. על הרובוט שלנו יש כפתור עגול וגדול עליו כתוב 'Clean' - לחיצה בודדת עליו שולחת את הרובוט לעבודת הניקיון", אומר בלאנק, אשר לו זהו הביקור השני בארץ. "התחלנו את הפעילות שלנו בישראל בשנת 2009, ומאז אנחנו רואים גידול עצום במכירות. אנחנו רואים אימוץ רב של הטכנולוגיה ושל המוצר. ישראל היא אחת ממדינות המפתח באזורים שעליהם אני אחראי".

"גידול באמון הצרכנים"

לדברי בלאנק, מהרובוט רומבה, אשר הושק בשנת 2002, נמכרו עד היום 14 מיליון יחידות בעולם. "בכל שנה קצב המכירות שלנו גדל ב-20%. הקטגוריה הזו נמצאת רק בהתחלה שלה, ויש לה עדיין המון פוטנציאל לחדירה בבתים של אנשים. איי רובוט מדורגת במקום הראשון במכירות רובוטי שאיבת אבק בעולם. בישראל שיעור החדירה של הרובוטים באוכלוסייה עומד על קרוב ל-10% - דומה רק לספרד ופי 3 מאשר באירופה, שם הנתון עומד על כ-3%. קצב החדירה של הרובוטים שואבי אבק בישראל הוא הגדול בעולם. בארה"ב, למשל, שיעור החדירה עומד על 6%".

התחרות בתחום הרובוטים גדלה כל הזמן, היצרניות הדרום-קוריאניות סמסונג ו-LG משקיעות משאבי שיווק בישראל ובעולם, וגם יצרניות כמו Neato ו-EcoVacs מתחרות על ליבו של הצרכן. בנוסף, אפשר למצוא ברשתות החשמל רובוטים שמחיריהם עומדים על כמה מאות שקלים בלבד.

- איך אתם מתמודדים עם התחרות?

"אנחנו לוקחים את התחרות הזו בצורה רצינית מאוד. קטגוריית רובוטי שאיבת האבק היא בעלת פוטנציאל גידול משמעותי מאוד - התחום הזה שווה 7 מיליארד דולר (כולל מכשירי שאיבת אבק מסורתיים, צ' ה'), ונתח השוק של הרובוטים עומד על 20%. איי רובוט פועלת רק בתחום הרובוטים, כך שכל ההשקעה שלנו מתמקדת בתחום הזה - מה שלא נכון אצל חלק מהמתחרים. פרט לכך, זה לא דבר קל לבנות רובוט. החברות האחרות חוות קשיים שהיו לנו בשנים הראשונות, כמו ניווט בתוך בתים הבנויים בצורה שונה האחד מהשני. אנחנו נותנים השראה לחברות אחרות להצטרף לקטגוריה הזו, ואנחנו מצליחים תוך כדי לשמור על הנתח השוק העולמי שלנו - 65%".

 

"להבין את הסביבה"

- הרובוט החדש כולל חיבור פעיל לאינטרנט, איך אתם מגנים על המשתמשים מפני פריצה אליו?

"הנתונים שהרובוט אוסף על המיקום שלו בבית נשארים בתוך הרובוט, והם לא עוברים לענן. לאחר כל עבודת ניקיון של הרובוט, המידע הזה נמחק. עבדנו עם האקרים, שבדקו שהרובוט הזה בטוח לפעולה".

לפני מספר שנים השקתם מוצר, המאפשר לאנשים להיות נוכחים במקום מסוים באמצעות מצלמה ומסך שהולבשו על רובוט, שניתן לנווט מרחוק בתוך למשל בית חולים או משרד. איך התחום הזה מתקדם אצלכם?

"אנחנו ממשיכים להשקיע ולפתח מוצרים בקטגוריה הזו. יש לנו יחידות של הדגם Vita בבתי חולים בארה"ב וגם במספר אזורים באירופה. אנחנו עדיין נמצאים בשלב שבו אנחנו בודקים את השוק ואת התגובה שלו. למשל, בבתי חולים אנחנו רואים קצב אימוץ טוב, בעיקר במדינות סקנדינביה וברוסיה. אנחנו גם עובדים עם ארגונים להכנסת טכנולוגיה של נוכחות מרחוק. האתגר שלנו הוא להפוך את המחירים של המוצרים הללו לנגישים יותר (היום המחיר עומד על 100 אלף דולר, צ' ה'). חלק מהטכנולוגיות שפיתחנו לרובוטים הללו הגיעו גם לרומבה, למשל טכנולוגיית המיפוי של דגם ה-AVA".

- איך ייראה רומבה בעתיד?

"הוא ידע להבין את הסביבה שבה הוא נמצא. הרומבה ידע איפה רוב האבק מצטבר בבית ולאן הוא צריך ללכת קודם, כך שהוא יבזבז פחות זמן בחדרים שבהם אין אבק. תהיה אפשרות להגיד לרומבה 'לך תנקה את המטבח' והרומבה ידע איפה זה בבית. למעשה, הרומבה 980 כבר כולל מצלמה וחיבור לענן, כך שבעתיד דגמים דומים יאפשרו למשתמש לראות את הבית דרך הרובוט וגם לגרום לו לתקשר עם חפצים אחרים בבית. למשל, בעקבות פקודה של המשתמש הרומבה ילך לנקות את חדר השינה, ואם הוא יראה שהתאורה עובדת בחדר ואין שם אף אחד, הוא יכבה את האור".

- איי רובוט מציעה כבר היום רובוטים לניקוי בריכות, שטיפת רצפות ואפילו ניקוי עלים מהמרזב. לאילו עוד תחומים אתם רוצים להתרחב בקטגוריה של הבתים הפרטיים?

"אנחנו מפתחים רובוטים שפותרים לאנשים בעיות. אנחנו מחפשים פתרונות לצרכים אנושיים. רובוטים עוזרים לאנשים בחיי היום-יום שלהם, וזהו התחום שבו אנחנו יכולים לעזור. התחום שאנחנו משקיעים בו כרגע, הוא פיתוח של רובוט גיזום דשא בחצרות. יש היום רובוטים לפעולה הזו, אבל ההתקנה שלהם מאוד מסובכת. אנחנו בוחנים את הדרך לפישוט הפעולה הזו, אבל עדיין אין תאריך השקה למוצר".