בכירי וול סטריט לשעבר מסתערים על תחום הפינטק

היקף ההשקעות בפינטק שובר שיאים בכל שנה והעולם הפיננסי צפוי לעבור מהפכה

ג'ון מאק / צילום: רויטרס
ג'ון מאק / צילום: רויטרס

הם צברו את המוניטין שלהם בוול סטריט - עכשיו הם מנסים לטלטל אותו. כמה מהבנקאים הבכירים בעולם שפכו מיליוני דולרים למגזר הפינטק המשגשג בשנה החולפת, לתוך טכנולוגיות חדשות המספקות שירותים פיננסיים מקוונים - החל מתשלומים ועד להלוואות ולמטבעות דיגיטליים והעברות כספים בין מדינות.

בראשית החודש, התפרסם דיווח לפיו בליית' מסטרס, בנקאית בכירה לשעבר מ-JPMorgan - שהיתה חלוצת השימוש בנגזרים מורכבים - דחתה הצעה לנהל את בנק ההשקעות של ברקליס, וזאת כדי להתמקד ב-Digital Asset Holdings, חברת סטארט-אפ מניו יורק שמנסה לקצץ בהוצאות המנהלתיות של בנקים על ידי שימוש בטכנולוגיה הקשורה לביטקוין.

בכירים אחרים שהחליפו את תחום הבנקאות בפינטק, במטרה לקרוא תיגר על עסקים מסורתיים, כוללים את ויקראם פנדיט, לשעבר מנכ"ל סיטיגרופ, וג'ון מאק, שעמד בעבר בראש בנק ההשקעות מורגן סטנלי.

הנס מוריס, ששימש בעבר כנשיא ויזה והשיק את Nyca Partners בשנה שעברה כדי לממן חברות סטארט-אפ בתחום הפינטק ולייעץ להן, אמר כי הבנקאים המובילים בוול סטריט נמשכים לחברות מסוג זה בשל האפשרות לפתח מוצרים חדשים ויעילים מבלי הרגולציה החדשה והאינטנסיבית החלה על בנקים מסורתיים.

"הקלישאה היא ש'הרגולציה מוציאה אותי מדעתי'. אבל זה לא זה", כך אמר מוריס, "זה ההיקף של הדרישות והגל המתמיד של מיזמים רגולטוריים חדשים. זה מה שמכביד".

ללא רגולציה מוקפדת ומערכות טכנולוגיית המידע המסורתיות, הפינטק הפך לאחד המגזרים החמים של השנה, עם חברות סטארט-אפ שמושכות השקעות במיליארדי דולרים. ברבעון השלישי לבדו, ההשקעה הגלובלית בחברות פינטק במימון הון סיכון - למשל, בתחום של הלוואות שוק (marketplace lending) - הגיעה לשיא של 4.85 מיליארד דולר, כך על פי CB Insights, ספק נתונים לענף ההון סיכון.

בגולדמן זקס מעריכים, כי ענף הפינטק ההולך וגדל עשוי לרשום הכנסות בהיקף של 4.7 טריליון דולר ורווח של 470 מיליארד דולר, שייגרעו מחברות מסורתיות של שירותים פיננסיים.

שטף הכסף הזורם לענף העלה גם את הערכות השווי של חברות הסטארט-אפ. כמה מהן - לרבות Funding Circle ו- TransferWise - הגיעו להערכות שווי של "חברות יוניקורן", עם מיליארד דולר או יותר.

להלן כמה מהדמויות הבכירות המטלטלות את עולם הכספים המסורתי:

ג'ון מאק - לשעבר מנכ"ל מורגן סטנלי

ג'ון מאק לא בזבז זמן רב בניסיונו לטלטל את אותה חברה שבה בילה יותר משלושה עשורים. מאז עזב את תפקידו כמנכ"ל מורגן סטנלי בשנת 2011, הוא השקיע במספר חברות פינטק, לרבות Lending Club ו-Orchard.

הבנקאי בן ה-71 נמנה על מספר משקיעים בפרופיל גבוה שסייעו לגייס 130 מיליון דולר עבור Dataminr, המנתחת מדיה חברתית על מנת ליצור התראות לסוחרים. הגיוס, שנערך בחודש מרס השנה, העניק לחברה שווי של כ-700 מיליון דולר.

כמו כן, מאק יושב בדירקטוריון של Lending Club, חברה בתחום הלוואות השוק, לצד שר האוצר לשעבר לארי סאמרס ומספר אנשי הון סיכון מובילים. כשהחברה יצאה להנפקה בבורסת ניו יורק בדצמבר 2014, 2.4 מיליון המניות שהיו ברשותו נאמדו ב-36 מיליון דולר, אך כעת עומד שווין על 33 מיליון דולר בלבד, זאת לאחר שמחיר המניה ירד בשנתה הראשונה של החברה בבורסה.

בחודש ספטמבר, השתתף מאק בסבב גיוס ראשוני בהיקף של 10 מיליון דולר בחברת הסטראט-אפ NEFT (New England Funding Technologies), העוסקת בדירוגי אשראי. החברה מאפשרת ללווים לעדכן את ציוני האשראי שלהם בזמן אמת ומקווה להשיק את המוצר הראשון שלה - פלטפורמת ה- mPowerCredit - בשנת 2016.

ג'ון סונדרס - לשעבר מנכ"ל ויזה

לאחר קריירה ארוכה בתחום כרטיסי האשראי, ג'ו סנדרס, בן 69, מונה למנכ"ל ויזה בשנת 2007. הוא הוביל את חברת הטכנולוגיה והתשלומים הגלובלית להנפקה הראשונה שלה לציבור בנאסד"ק, שהתרחשה בשנת 2008, והיתה ההנפקה הראשונה הגדולה ביותר בהיסטוריה. הוא פרש מהחברה בשנת 2012.

שנה לאחר מכן, הוא סייע להשיק את Green Visor Capital, פירמת הון סיכון המתמקדת בחברות פינטק בשלבים המוקדמים. "במהלך השנים האחרונות, השינויים שנוצרו בעקבות אימוץ של טכנולוגיות חדשות היו דרמטיים והקצב רק יואץ בחודשים שלפנינו", כך אמר סונדרס השנה.

בספטמבר 2015, Green Visor הובילה סבב השקעות בחברת הסטארט-אפ Kash, העוסקת בתשלומים. החברה מסן פרנסיסקו מנסה לטלטל את רשתות כרטיסי האשראי הקיימות. כחלק מאותו סבב, סונדרס הצטרף לדירקטוריון החברה כיושב הראש.

באותו חודש, הפירמה השתתפה גם בסבב גיוס של 8 מיליון דולר עבור Cloud Lending Solutions, ספקית טכנולוגיה לחברות העוסקות בהלוואות שוק וחברות אחרות בתחום הפיננסי. השקעות נוספות של הקרן כוללות את DataFox, פלטפורמת המחקר והאנליטיקה, שגייסה 5 מיליון דולר בחודש יולי.

הנס מוריס - לשעבר בנקאי בסיטיגרופ ובכיר בוויזה

הנס מוריס בילה 27 שנים בסיטיגרופ, שם הגיע עד לדרגת סמנכ"ל הכספים של הבנק וראש תחום הפיננסים, הטכנולוגיה והפעילות. לאחר מכן הוא עזב את הקבוצה והפך לנשיא של ויזה בין השנים 2007 ל-2009. בשנת 2010, הוא עבר לקבוצת הפרייבט אקוויטי General Atlantic.

בשנת 2014 הקים מוריס את קבוצת ההון סיכון לתחום הטכנולוגיה Nyca Partners, שחרתה על דגלה להשקיע 20-25 מיליון דולר במהלך 18 חודשים בחברות טכנולוגיה בתחום הפיננסי המתמקדות באשראי צרכני חלופי, פתרונות תשלום לסוחרים ותוכנות תשתית פיננסיות.

בנוסף, Nyca השקיעה ב-Indiegogo, פלטפורמת מימון המון המתחרה ב-Kickstarter וכן ב-Affirm, חברה שהוקמה על ידי מקס לבצ'ין, ממייסדי פייפאל והיו"ר לשעבר של Yelp. החברה חותרת ליצור אמצעי חדש עבור צרכנים לפנות לקבלת אשראי לטווח קצר.

כמו כן, מוריס השקיע לצד ויקראם פנדיט ב-CommonBond. האחזקות שלו ב-Lending Club עמדו על כ-4.3 מיליון דולר, כמעט 290 אלף מניות, כאשר החברה יצא להנפקה ראשונה לציבור והוא חבר בדירקטוריון של החברה.

בליית' מסטרס - לשעבר בנקאית ב-JPMorgan

בליית' מסטרס, לשעבר בנקאית בכירה ב-JPMorgan, קנתה לעצמה מוניטין כחלוצה של החלפי חדלות פירעון (credit default swaps), מכשירים פיננסיים מורכבים הידועים לשמצה על חלקם ביצירת משבר המשכנתאות של 2008.

מאז עזבה את הבנק באפריל 2014, מסטרס הפכה לאחת התומכות הבולטות בוול סטריט של Blockchain, טכנולוגיית בסיס הנתונים העומדת בבסיס הביטקוין, המטבע הדיגיטלי השנוי במחלוקת. בשנת 2015, היא הצטרפה לחברת סטארט-אפ העושה שימוש בטכנולוגיה, Digital Asset Holdings, כמנכ"לית החברה, המפתחת מוצרים שמטרתם לייעל את אותם חלקים במנגנון השירותים הפיננסיים המבוססים על נייר והמתנהלים בקצב איטי.

החברה ביצעה מספר רכישות מאז תחילת השנה, כולל את חברת Hyperledger מסן פרנסיסקו ו- Bits of Proofמבודפשט. סכומי הרכישה לא נמסרו.

ויקראם פנדיט - לשעבר מנכ"ל סיטיגרופ

מאז פוטר מסיטי בשנת 2012, ויקראם פנדיט הפך לאחד המשקיעים הגדולים בחברות סטארט-אפ בתחום הפינטק. הבנקאי ממוצא הודי הנהיג את סיטי במהלך המשבר הפיננסי, אך כעת הוא משקיע בחברות המנסות למשוך אליהן חלק מהעסקים שהיו נחלתם של הבנקים המסורתיים.

רשימת השקעותיו של פנדיט, בן ה-58 כוללת את חברת CommonBond, ספקית מקוונת של הלוואות לסטודנטים. החברה גייסה יותר מ-100 מיליון דולר באמצעות אג"ח ומניות ממשקיעים, לרבות פנדיט עצמו, בחודש ספטמבר 2013. החברה אומרת כי לקוח טיפוסי של החברה - בן 32 עם ניקוד אשראי טוב ומשכורת בת שש ספרות - משלם במסגרתה כ-14 אלף דולר פחות במהלך חיי ההלוואה בהשוואה לתוכנית הממשלתית.

בשנת 2013, פנדיט נמנה על קבוצה של משקיעים שהשקיעו 2.7 מיליון דולר בחברת Orchard, ספקית של נתונים ותשתית עבור מגזר הלוואות השוק. הקבוצה כללה, בין היתר, את הנשיא המשותף לשעבר של גודמן סאקס, ג'ון וינקלריד.

ההשקעות של גופי הון סיכון
 ההשקעות של גופי הון סיכון