סל עולמי חדש: איך להתמודד עם האתגרים בהשקעות ב-2016

שנה מאתגרת ותנודתית מאחורינו, ולפנינו שנה של אתגרים חדשים ■ איך מומלץ להתמודד איתם בהיבט ההשקעות, וכמובן - אילו קרנות סל יספקו חשיפה מיטבית למדינות ומגזרים מועדפים? ■ תעודות סל – יתרונות וחסרונות

בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה עליות וול סטריט / צלם: רויטרס

שנת ההשקעות 2015, שהתחילה בציפיות גבוהות מצד המשקיעים, מסתיימת בתור שנה מאתגרת שתאפיינה בתנודתיות רבה הן באפיקי המניות והן באפיקי איגרות החוב. מדד ה-S&P500 האמריקאי הציג תשואה שלילית קלה, ושובר את רצף העליות בקצב דו-ספרתי בשלוש השנים הקודמות; שוקי המניות בגוש האירו וביפן הציגו לרוב תשואה חיובית במונחי מטבע מקומי, אך זאת כנגד היחלשות שער האירו וה-ין עקב מדיניות הרחבה כמותית מצד הבנקים המרכזיים, כאשר במונחים דולריים היו ביצועיהם דומים לאלה של השוק האמריקאי.

האירוע הבולט של השנה החולפת היה התרסקות מחירי הנפט לשפל חדש רב-שנתי, קרוב לזה שנרשם במשבר הפיננסי העולמי של 2008, וזאת על רקע היחלשות הצמיחה הגלובלית, לצד הגדלת הפקת האנרגיה בארה"ב ובמדינות אופ"ק. היסטורית, מגמות התחזקות בשער הדולר וירידות במחירי הנפט והסחורות מלוות בביצועי חסר של השווקים המתעוררים, וגם השנה חלה תופעה זו במדויק, כשהשווקים המתעוררים, במיוחד מבוססי הסחורות, רשמו ירידות חדות, לעתים בקצב דו-ספרתי.

בניגוד לחולשה בכלכלה הגלובלית ובשווקים הפיננסיים, כלכלת ארה"ב המשיכה במגמת השיפור, אם כי לא במסלול הישיר, והגיעה ליצירת מקומות עבודה בקצב של למעלה מ-200 אלף משרות בחודש. שיעור האבטלה בארה"ב ירד לשפל חדש של 5%, הרמה הנמוכה זה כמעט עשור, וקצב העלייה בשכר הממוצע במשק הגיע לכ-2.5%. השיפור העקבי בשוק העבודה האמריקאי הוביל להחלטה הגורלית של הפדרל ריזרב, להעלות את הריבית בארה"ב לראשונה מאז תחילת המשבר, מהרמה האפסית שנשמרה במשך שבע שנים.

העלאה זו אמנם הייתה צפויה, אך עלולה לעורר את חששות המשקיעים מפני העלאת הריבית בהמשך. אנו סבורים כי תהליך זה יהיה מדורג, בשל בעיות מבניות רבות שקיימות עדיין בכלכלה האמריקאית, כמו שיעור צמיחה נמוך למדי בצריכה הפרטית ובמכירות הקמעונאיות, וכמובן בכלכלה הגלובלית שנמצאת במסלול האטה. יחד עם זאת, אנו מעריכים כי הירידות החדות במחירי האנרגיה עשויות לשמש כזרז לשיפור במצב הצרכן בארה"ב, ובמדינות מפותחות נוספות שהן צרכניות משאבי אנרגיה.

קרנות על השווקים היפני והגרמני

באלוקציית ההשקעות הגלובלית, אנו ממליצים על יפן וגרמניה, שתי מדינות מובילות מבחינת היצוא העולמי, אשר נהנות מהיחלשות המטבע המקומי ומירידת מחירי הנפט והסחורות. חשיפה לשווקים אלו מומלצת באמצעות קרנות סל מגודרות מטבע, שמנטרלות את השפעת פיחות המטבע המקומי, תהליך שמוביל לביצועי יתר בשווקים הפיננסיים. בהקשר זה, אנו מציינים את קרנות הסל WisdomTree Japan Hedged Equity ETF (סימול: DXJ) ו- iShares Currency Hedged MSCI Germany (סימול: HEWG). שתיהן הציגו תשואה חיובית דו-ספרתית בשנת 2015, ומתאפיינות בסחירות גבוהה ובדמי ניהול נמוכים יחסית של כ-0.5% בשנה.

היקף קרן DXJ על השוק היפני מסתכם בכ-17 מיליארד דולר, והיא אחת מקרנות הסל הפופולריות בקטגוריה מגודרת מטבע. הסקטורים הבולטים בהרכב הקרן הם צריכת מותרות (כ-25% מסך ההחזקות), תעשייה (כ-22%), טכנולוגיה (כ-11%) ושירותים פיננסיים (כ-11%). המניות המובילות מבין החזקות הקרן הן: של חברות הרכב טויוטה (כ-5%), הונדה (כ-3%) וניסאן (כ-3%); המוסדות הפיננסיים מיצובישי UFG (4.5%), מיצוהו (3.5%) ומיצויי (2%); וחברות הצריכה יפן טובאקו (כ-4%) וקאנון (3.5%). מכפיל הרווח הממוצע של DXJ עומד על 14, תמחור חסר בהשוואה למדד MSCI העולמי.

היקף קרן HEWG על השוק הגרמני הוא כ-1.5 מיליארד דולר. הסקטורים הבולטים בהרכבה הינם צריכת המותרות (כ-20%), הבריאות (כ-15%), השירותים הפיננסיים (כ-16%) והתעשייה (11%). המניות המובילות בהן מחזיקה הקרן הן: חברת התרופות באייר (כ-10%), חברת הרכב דיימלר (כ-7.5%) חברת התעשייה סימנס (כ-7%), חברת הביטוח אליאנץ (7%), חברת התוכנה SAP (7%), חברת הכימיקלים BASF (6.5%) ועוד. מכפיל הרווח הממוצע של קרן הסל HEWG עומד על 17.

ניטרליות בארה"ב, זהירות במתעוררים

אנו סבורים כי שוק המניות בארה"ב יניב בשנה הקרובה ביצועים דומים למדד ה-MSCI העולמי, ולפיכך ממליצים עליו במשקל ניטרלי. להערכתנו, ההשקעה במניות האמריקאיות צריכה להתבצע מתוך בחירת אפיקי השקעה ספציפיים, בסקטורים שאמורים ליהנות ממגמות התחזקות בכלכלת ארה"ב ומחולשה בשוקי הסחורות. בהקשר זה, אנו מציינים את שלושת הסקטורים המומלצים בארה"ב: טכנולוגיה, בריאות וצריכת מותרות. סקטורים אלה מניבים את מרבית רווחיהם מהמשק האמריקאי, מתאפיינים באיתנות פיננסית רבה (ובכך חסינים לתהליכי העלאת הריבית), כאשר מידת חשיפתם לשוקי הסחורות היא זניחה או אף הפוכה.

בתור כלי חשיפה לסקטורים של הבריאות והצריכה אנו ממליצים על קרנות ממשפחת SPDR ו-Vanguard (ראו טבלה).

אנו נותרים בעמדה זהירה כלפי השווקים המתעוררים, שנראים פגיעים למול העלאות ריבית בארה"ב, חולשה במחירי הסחורות והאטה בקצב הצמיחה. למשקיעים שבכל זאת מחפשים חשיפה לאפיק זה, אנו מציינים את קרן הסל iShares MSCI Emerging Markets Minimum Volatility (סימול: EEMV), המתאפיינת ברמת סיכון נמוכה בהשוואה למדד הכללי של השווקים המתעוררים, ושהפגינה ביצועי יתר לעומת מדד זה. היקף נכסי הקרן הוא כ-2.7 מיליארד דולר, עם דמי ניהול של 0.25%, כאשר הרכב החזקותיה מוטה מדינות המזרח הרחוק שהן צרכניות אנרגיה, ולאו דווקא מפיקות.

המדינות המובילות בהרכב קרן EEMV הינן סין (20.5% מנכסי הקרן), טייוואן (17%) וקוריאה (11%). מנגד, מדינות מוטות סחורות (כגון ברזיל ורוסיה) נמצאות בהחזקות קרן הסל במשקל חסר לעומת מדד הייחוס המקורי. בחלוקה ענפית, הסקטורים המובילים בהרכב קרן EEMV הם הפיננסים (26%), טכנולוגיה (16%), צריכה בסיסית (12%) ושירותי תקשורת (12%), ואילו הסקטורים המחזוריים והפגיעים של הסחורות, האנרגיה וצריכת המותרות מהווים משקלות נמוכים של 2%, 3% ו-6% בהתאמה.

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

איך להיחשף לסקטורים המומלצים בארהב
 איך להיחשף לסקטורים המומלצים בארהב