כחלון: "מתחייב לרפורמה בבנקים, למרות חששות הנגידה"

(עדכון) - שר האוצר: "ייכנס אשראי זול, בהתחייבות" ■ "בהסכם השכר הבא כל התוספת תהיה דיפרנציאלית" ■ מנכ"ל האוצר: "עלות הסכם השכר למשק - 7.5 מיליארד שקל; יש עובדים שיקבלו 14% תוספת"

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר משה כחלון מברך על הסכם השכר החדש במשק ומציב יעד: בהסכם השכר הבא כל התוספת לעובדים תהיה דיפרנציאלית.

"אני לא יודע אם זה הישג או שינוי של משהו שהיה עקום, אבל אני שמח", אמר היום (ד') כחלון בראיון לגל"צ. "עד היום כל תוספות השכר היו מחולקות באחוזים ולכן אם נתנו 10% תוספת אז עובד שהשתכר 40 אלף שקל בחודש קיבל 4,000 שקל תוספת ועובד שהשתכר 5,000 שקל קיבל תוספת של 500 שקל. העברתי להסתדרות מסרים ברורים שהפעם אני נחוש שזה יקרה. זה לא היה קל. להסתדרות יש תפקיד והוא להגן על העובדים - גם חזקים וגם חלשים. הייתי צריך להיאבק כדי לשנות את זה.

"גם מה שהשגנו לא מספיק צריך לעשות את כל התוספת שקלית ולא באחוזים ואני מקווה שבהסכם הבא זה יהיה 100% שקלי". 

כחלון התייחס לוועדת שטרום על רקע התנגדותה של נגידת בנק ישראל קרנית פלוג לחלק מהמלצות הוועדה, ואמר: "תהיה רפורמה במערכת הבנקאות. כרטיסי האשראי יופרדו מהבנקים. הריכוזיות הזו לא יכולה להמשיך. התפקיד של בנק ישראל הוא לשמור על היציבות. אנחנו נדאג גם לתחרות. לא יכולה להיות שבכרטיסי האשראי תהיה ריבית של 8%. אז בסדר שהנגידה חוששת ומזה וחוששת מזה, ואני מבין אותה אבל אנחנו לא יכולים לדאוג לקרטלים. תהיה רפורמה בבנקים, ייכנס אשראי נוסף וזול יותר. אני אומר את זה בהתחייבות".

 

מנכ"ל האוצר: עלות ההסכם - 7.5 מיליארד שקל

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן דחה היום את הטענות לפיהן ההסתדרות דואגת בעיקר לעובדים החזקים במגזר הציבורי. זאת, על רקע ההסכם אליו הגיעו הלילה האוצר וההסתדרות, לפיו יוענקו תוספות שכר ל-450 אלף עובדי המגזר הציבורי וכמחצית מהתוספת תהיה דיפרנציאלית.

"אנחנו עושים פה באמת עשייה חברתית", אמר ניסנקורן לגלי צה"ל. "אבל מי שלא רואה שיש פה קו אחד מחבר בשנים האחרונות פשוט מטעה את הציבור".

ניסנקורן הוסיף כי "אתה רואה פה הסכם שנותן קו בעשייה החברתית". 

הסכם השכר החדש מעניק תוספות בהיקף ישיר של 7.5 מיליארד שקל (לא כולל עלויות נלוות), כאשר לבקשת משרד האוצר מחצית מהסכום הזה תוענק באופן דיפרנציאלי, כלומר העובדים המרוויחים שכר נמוך יותר יקבלו תוספות גדולות יותר.

שי באב"ד, מנכ"ל האוצר, התראיין גם כן לגל"צ ואמר כי "חצי מתוספת השכר תתחלק באופן אחיד על פני כל מקבלי השכר. בעלי השכר הנמוך יקבלו משמעותית מעל 7.5% תוספת שכר. לפעמים זה יכול להגיע גם ל-14% תוספת. זה מצמצם את הפער האחוזי בין מקבלי השכר הנמוך למקבלי השכר הגבוה".

לדבריו, עלות הסכם השכר למשק תהיה 7-7.5 מיליארד שקל שתתחלק על פני 3 שנים.