מדוע מנהיג דאע"ש בחר לאיים דווקא עכשיו על ישראל?

חיסול מנהיג ארגון "צבא האיסלאם" בסוריה הבהיר למנהיג דאעש שגם הוא עלול להיכלל במניין האבידות שסופג ארגונו בעיראק ובסוריה ■ וכשהלחץ גובר, מי אם לא ישראל תגדיל את הלגיטימציה שלו בקרב קיצוני האיסלאם ■ פרשנות / אמי בוחבוט

אבו באכר אל בגדדי / צילום: רויטרס
אבו באכר אל בגדדי / צילום: רויטרס

מנהיגי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאע"ש) הצהירו בראשית דרכם כי יכבשו את עיראק, ולאחר מכן את סוריה ואת מה שביניהן. הם לא העריכו את עוצמת האידאולוגיה שלהם, שהתפשטה כמו אש בשדה קוצים בקרב מוסלמים סונים. ארגונים קיימים וקבוצות חדשות במזרח התיכון, כולל ברצועת עזה ובחצי האי סיני, כמו גם ברחבי העולם כולו, נשבעו אמונים לארגון. הרעיון של "המדינה האיסלאמית" משך גם בודדים שפעלו ללא כל תשתית ארגונית, כמו בני הזוג סעיד פארוק ותשפין מאליק, שטבחו באזרחים בסן ברנרדינו שבקליפורניה בתחילת החודש.

עם האוכל בא התיאבון, ובשנה האחרונה הועלה שמה של ישראל כיעד עתידי יותר מפעם אחת. על פי ההערכות בישראל והצהרותיהם של בכירים בדאעש, החלק הישראלי בכיבושי דאעש נשאר לשלב הקינוח, ורק אחרי שיצליחו למוטט את כל המשטרים שמסביב. אולם במצב הנוכחי, נראה שאבו בכר אל-בגדאדי ואנשיו לא יגיעו לקינוח. חיל האוויר של רוסיה שפועל בסוריה והתקיפות היעילות של צבא עיראק בשיתוף עם הצבא האמריקני, גורמים לארגון לחשב מסלול מחדש.

ובכל זאת, אמש יצא מנהיג "המדינה האיסלאמית" אל-בגדאדי בהודעה שבה הוא מאיים על ישראל. העיתוי אינו מקרי. חיסולו של מנהיג ארגון המורדים האיסלאמיסטי הסורי "ג'יש אל-איסלאם", זהראן עלוש, יחד עם סגנו ועוד 13 מבכירי הארגון במתקפה מדויקת של הצבא הרוסי, גרמו לאל-בגדאדי להבין שהאש מתפשטת ועשויה להגיע גם אליו וגם לבכירי ארגונו. הנוסחה ברורה: הלחץ הגדול גורם לאל-בגדאדי לחפש אחר מקור כוח חדש, ומה יותר טוב מלאיים על ישראל כדי להגדיל את הלגיטימציה שלו בקרב מוסלמים קיצוניים?

כמה שעות לפני חיסולו של עלוש, איש דת מכובד שהתחנך במכה בחסות הסעודים ועמד בראש אחד הארגונים היעילים ביותר שפועלים נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד, הודיע שר החוץ של סוריה וואליד אל-מועלם כי ממשל אסד מעוניין להשתתף בשיחות השלום בז'נבה. החיסול לא היה רק מכה למתנגדי אסד, אלא גם מסר ברור כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מבקש לנקום בערב הסעודית ובטורקיה - אחת מהתומכות המרכזית של "ג'יש אל-איסלאם". זאת, משום שהן מסרבות לשתף איתו פעולה בדרך להסדר אזורי חדש, בשל התנגדותן להישארותו של אסד בשלטון.

באמצעות מאמציו למחוק ארגונים כמו "ג'יש אל-איסלאם" ו"צבא סוריה החופשית", פוטין מנסה לכפות מציאות שבה ייאלץ העולם לבחור בין "המדינה האיסלאמית" למשטר אסד ושותפיו. השינוי שאליו חותר פוטין בכל הכוח דוחק את דאעש לקיר, כשמהצד השני גם הצבא האמריקני מגביר את הלחץ, ומנסה כעת להשיב לידי ממשלת עיראק את מוסול, מעוז דאעש במדינה.

עם זאת, בפני דאעש עומדים מכשולים רבים בדרך להוצאתו לפועל של פיגוע בקנה מידה עיראקי או סורי נגד מטרות ישראליות. האזור היחיד שבו יכול הארגון לרכז כוח משמעותי לקראת מתקפה נגד ישראל הוא דרום רמת הגולן הסורית, שמוגדר בשנים האחרונות החזית השקטה ביותר של ישראל אחרי גבול ירדן. ארגונים כמו "ג'בהת א-נוסרה" ו"צבא סוריה החופשי" מבינים היטב כי אם יערערו את היציבות בגבול הישראלי יצטרכו לשלם מחיר כבד.

הלוחמים של ארגוני המורדים מבססים את שלטונם בכפרי הגולן הסורי, וקני הרובים שלהם מופנים לכיוון דמשק. דאעש כלל לא נראה באזור, ודווקא צפון רמת הגולן, שנשלט על ידי תומכי אסד ובעלי בריתו חיזבאללה ואיראן, הפך למקור הפעילות נגד ישראל. "המדינה האיסלאמית" יכולה להוציא לפועל באמצעות חוליות קטנות פיגועים ממוקדים, כמו שיגורי רקטות או ניסיונות חדירה, אולם צה"ל ערוך לכך היטב.

גם בגבול ישראל-לבנון דאעש נמצא תחת עיניה הפקוחות של הנהגת חיזבאללה, שמעדיפה שקט בגבול. ברצועת עזה נאלץ דאעש להתמודד בשלב זה עם חמאס, והצבא המצרי מחסל בקצב קבוע את כוחו של הארגון בחצי האי סיני. גם ההתארגנויות שהתגלו עד כה בתחומי מדינת ישראל לא חשפו מפקדה מאורגנת, אלא אזרחים בודדים שנפלו לידי מכונת התעמולה של הארגון.

שב"כ הבהיר כי הוא יודע היטב לבלום התארגנויות כאלה עוד בשלביהן הראשונים. ואולם, המבחן האמיתי לרשויות הישראליות יהיה כשיחליט הארגון להוציא לפועל פיגוע ראווה שמשלב חדירה מכמה כיוונים, מטעני נפץ מסיביים וטבח. צה"ל ושאר זרועות הביטחון ממשיכים להיערך בדריכות ליום הזה, אחרי הקדימון שסיפקו לוחמי חמאס במהלך מבצע "צוק איתן".

בגדדי: "לא שכחנו את פלסטים לרגע"

ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) פרסם אתמול (שבת) קלטת שמע שמיוחסת למנהיג הארגון, אבו בכר אל-בגדאדי, ובו קרא למוסלמים לפעול בישראל. "אללה גרם ליהודי העולם להתאסף בישראל, וכך קל לנו יותר להילחם בהם יחד", אמר. עוד הוסיף אל-בגדאדי כי "חובתו של כל מוסלמי לקיים את מצוות הג'יהאד". הקלטת, שכותרתה "חכו לנו, אנו מחכים לכם", פורסמה ברשתות החברתיות, ואמינותה אינה ודאית.

"הצלבנים והיהודים לא מעזים להגיע ולהילחם בלוחמי הקודש, כי הם יודעים שמה שמחכה להם זה תבוסה", הוסיף. "נפעל כדי להרוג יהודים ולשחרר את פלסטין. כן, פלסטין, שהיהודים חשבו ששכחנו אותה. נגיד ליהודים: לא שכחנו את פלסטין לרגע, ובעזרת אללה לא נשכח אותה".

"בקרוב, בעזרת אללה, תשמעו את לוחמי הקודש", קרא אל-בגדאדי. "אנחנו מתקרבים אליכם יותר ויותר בכל יום. פלסטין תהיה רק בית הקברות שלכם". עוד קרא: "המוסלמים יהרגו אתכם כשתתחבאו מאחורי עץ ואבן, ואתם יודעים זאת היטב". זאת, בהתייחסות לסיפור מהמסורת המוסלמית, לפיו האבנים והעצים שמאחוריהם התחבאו היהודים הלשינו עליהם ביום הדין.

אל-בגדאדי לא מתייחס בדבריו ל"הישגיו" המרכזיים של הארגון מהתקופה האחרונה - מתקפת הטרור המשולבת בפריז והפלת המטוס הרוסי בשמי סיני. מלבד איומים על ישראל, הוא מתייחס להתרחבות הארגון לאזורים נוספים, בהם סומליה, ומותח ביקורת חריפה על הקואליציה המוסלמית שהוקמה למאבק בארגונים איסלאמיסטיים. פרשנים רבים בכלי התקשורת המערביים טענו כי דבריו מעידים על הלחץ הגדול שבו הוא נמצא, ומהווים ניסיון להשיב את מעמדו שנפגע בחודשים האחרונים.

אתמול דווח על מותם של מאות לוחמי הארגון באזור העיר העיראקית רמאדי ועל כיבוש סכר אסטרטגי בסוריה מידי הארגון. ברשת "אל-ערביה", דווח כי כ-300 לוחמים נהרגו מירי של צבא עיראק בין הערים פלוג'ה וסמארה, באזור שממזרח לרמאדי. במקביל, בכיר כורדי בסוריה מסר כי המליציות הכורדיות, בגיבוי מטוסי צבא ארצות הברית, כבשו את סכר תישרין שבמחוז חאלב. לדבריו, "כיבוש הסכר יסייע לבודד את פעילי דאעש הנמצאים בצפון חאלב מאלו הנמצאים בעיר א-רקה".

מדובר בקלטת הראשונה שמיוחסת לאל-בגדאדי מאז חודש מאי האחרון, אז פרסם קטע קול על רקע הדיווחים על פציעתו בעקבות תקיפה אמריקנית. בסרטון קורא אל-בגדאדי למוסלמים ברחבי העולם ל"שלב זרועות" ולהילחם בשם הארגון. עד כה לא נתקבל אישור מאף גורם כי אכן מדובר בקולו של אל-בגדאדי.

לפני כחודשיים, פרסום דאעש סרטון ובו הוא מתייחס לגל הטרור בישראל ולמתיחות סביב הר הבית ומסגד אל-אקצא. בסרטון קורא אחד מלוחמי הארגון להמשך ב"ג'יהאד נגד היהודים" בכל דרך אפשרית. "ערפו את ראשיהם של היהודים", אמר הלוחם. "הפחידו אותם עם מטעני חבלה, קרעו אותם לרסיסים".

בתחילת הסרטון, שבו מוצגים כמה מזירות הפיגועים שאירעו בשבועות האחרונים בירושלים, סוקר הארגון את ההיסטוריה של המסגד. בסרטון מסופר על המנהיג המוסלמי סלאח א-דין, שהביס את הצלבנים ששלטו על המסגד. בהמשך נטען כי היהודים כבשו את המקום וכי מנהיגי מדינות ערב לא עושים מספיק כדי לשחרר את "אדמת הקודש".

בתחילת חודש יולי פרסם הארגון סרטון ובו הציג איום ישיר על ישראל. במהלך הסרטון, שבתחילתו מופיעה הכתובת "מסר לאנשינו בירושלים" בערבית ובאנגלית, אמר אבו עזאם אל-רזאווי, אחד מהמפקדים הבכירים של הארגון בחאלב שבסוריה: "אנחנו נעקור את מדינת היהודים משורשיה".

בסרטון התייחס אל-רזאווי גם לחמאס, שפועל נגד דאעש ברצועת עזה. "נעקור את חמאס ואת כל הפלגים החילוניים", אמר. "אנו לוקחים אתכם בחשבון. חמאס וכל הפלגים החילוניים ייכנעו לרצוננו ובעזה תשלוט השריעה". הוא גינה את מעצרם והוצאתם להורג של פעילי דאעש ברצועה באותה תקופה וקרא לפעילים: "התאזרו בסבלנות, יגיע היום שבו אתם תרדפו אותם".