דיווח בטורקיה: אנקרה מנסה לשקם השת"פ הביטחוני עם ישראל

על פי הפרסום בעיתון הטורקי "זמאן", באנקרה מנסים לנצל את המומנטום שנוצר באחרונה על רקע המגעים המתקיימים עם ירושלים על שיתוף פעולה אפשרי בתחום הגז הטבעי, לצורך חידוש עסקאות ביטחוניות גדולות שגוועו בעקבות המשט לעזה

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

האם טורקיה שואפת לחדש את שיתוף הפעולה הביטחוני שלה עם ישראל, לאחר שנותק לפני יותר מ-5 שנים בעקבות המשט לעזה?

העיתון הטורקי "זמאן" דיווח בסוף השבוע האחרון כי גורמים ביטחוניים באנקרה מגלים עניין בהחייאת הקשרים הביטחוניים עם ישראל, שכוללים גם רכש של מערכות צבאיות מחברות ביטחוניות ישראליות. זאת, על רקע התבטאויותיו של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בזכות ישראל וכן דיווחים מהשבועות האחרונים על ניסיונות לחדש את הקשרים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

על פי הפרסום בעיתון הטורקי, באנקרה מנסים לנצל את המומנטום שנוצר באחרונה על רקע המגעים המתקיימים עם ירושלים על שיתוף פעולה אפשרי בתחום הגז הטבעי, לצורך חידוש עסקאות ביטחוניות גדולות שגוועו בעקבות המשט לעזה.

כזכור, בעקבות המשבר בין שתי המדינות במאי 2010, משרד הביטחון ביטל שורה של רישיונות ייצוא שניתנו עוד טרם המשבר לחברות ביטחוניות למכירת מערכות נשק לטורקיה.

מערכות הנשק שמכרו החברות הישראליות לצבא הטורקי כללו, בין השאר, מטוסים ללא טייס ואמצעים מתקדמים לאיסוף מודיעין.

בעקבות ביטול רישיונות הייצוא, חברות ביטחוניות מישראל נמנעו מלספק שירותי תחזוקה למערכות נשק שנמכרו עוד טרם המשבר לטורקיה באופן שמקשה על צבא טורקיה ועל חיל האוויר שלה להפעיל כיום אמצעים אלה במסגרת הפעילות הביטחונית השוטפת.