שח"ל התרסקה ב-35% לאחר ביטול מכירתה לסינים

העסקה בהיקף של 480 מיליון שקל, בוטלה בתחילת דצמבר בשל קושי לקבל אישור לביצועה מהממשל הסיני הנהלת שח"ל תצטרך להחליט אם תפעל כעצמאית או תחפש קונה אחר

יורם אלרואי שחל / צלם קובי קנטור
יורם אלרואי שחל / צלם קובי קנטור

חודשיים לאחר שהייתה אמורה להימכר לתאגיד הסיני שנחאי ז'ינצ'ואן אינבסטמנט (Shanghai Jiuchuan Investment) לפי מחיר של 10.5 פרנק שוויצרי למניה, נסחרה היום (ג') מניית חברת שח"ל  טלרפואה בבורסת ציריך לפי מחיר של 6.5 פרנק שוויצרי בלבד. מדובר במחיר שפל של שנתיים וחצי, המגלם קריסה של כ-38% לעומת התמורה שהיו המשקיעים אמורים לקבל.

עסקת המכירה, שאמורה הייתה לשלשל לכיסם של בעלי המניות של שח"ל כ-121 מיליון פרנק שוויצרי (כ-480 מיליון שקל), בוטלה סופית בתחילת דצמבר לאחר שהתאגיד הרוכש התקשה לקבל את אישור הממשל הסיני לביצועה. כעת, לאחר ששווי השוק שלה נסוג ל-75 מיליון פרנק בלבד (ירידה של 35% מאז אמצע אוקטובר), נדרשת הנהלת שח"ל לבחון מחדש את האפשרויות האסטרטגיות הקיימות עבורה, ובעיקר האם להמשיך ולפעול כחברה עצמאית או לחפש קונה אחר עבורה.

מי שהייתה אמורה להרוויח בגדול מעסקת המכירה, היא משפחת אלרואי שייסדה את שח"ל ומחזיקה עדיין 26.5% ממניותיה שתמורתן הייתה אמורה לקבל כ-127 מיליון שקל. בראש המשפחה עומד האב יורם אלרואי, שמכהן כנשיא שח"ל, ושני בניו, ארז ויריב, שמכהנים כמנכ"לים משותפים. משקיעים פרטיים מרכזיים בחברה, המחזיקים כ-6% כל אחד, הם אייל עופר, היזם שלמה בן חיים, ואלי אלרואי (לא שייך למשפחה המייסדת), לשעבר יו"ר חברת הנדל"ן GTC מקבוצת קרדן, וכיום דירקטור בשח"ל. כל אחד מהשלושה אמור היה לקבל כ-30 מיליון שקל תמורת מניותיו.

שח"ל הוקמה ב-1987 כחברה שמפעילה קו פרטי של ניידות לטיפול נמרץ למנויים, והפכה לחברה מובילה במתן שירותי ניטור ואבחון מרחוק של חולי לב וריאה מסוג CHF (אי ספיקת לב) ו-COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית), שעיקר פעילותה בגרמניה ובישראל. שירותי הניטור של שח"ל, מאפשרים מדידה מרחוק של משקל החולה, לחץ הדם שלו, מידת החמצן בדם ועוד, וכך מצמצמים את ההוצאות הרפואיות של קופות החולים וחברות הביטוח.

עבור שנחאי ז'ינצ'ואן, שמפעילה יותר מ-3,000 בתי חולים בסין ומשקיעה במגוון רחב של פעילויות בתחומי הרפואה, כולל מערכות מידע למרפאות ומרכזים רפואיים, מדובר היה ברכישת פעילות משלימה שתגדיל את איכות שירותיה ואף תביא לחיסכון כספי עבורה.

על העסקה למכירתה לחברה הסינית דיווחה שח"ל לראשונה באמצע יולי השנה, כאשר שני תנאים מרכזיים להשלמתה היו אישור בעלי המניות של שח"ל והצלחת החברה הרוכשת לקבל את אישור הממשלה הסינית. חודש וחצי לאחר מכן, קרי בסוף אוגוסט, פירסמה שח"ל את תוצאותיה הכספיות (המתואמות) למחצית הראשונה של 2015, שכללו עלייה של 6.7% בהכנסות ל-22.3 מיליון דולר ורווח נקי של 2.3 מיליון דולר. מדובר בשיפור ניכר לעומת המחצית הראשונה אשתקד, אז נרשם רווח נקי מתואם של 800 אלף דולר בלבד.

באותו הדיווח, ציינה שח"ל כי מכירתה מתוכננת להתבצע במהלך אוקטובר, בכפוף כמובן לקבלת האישורים הדרושים. פחות משבועיים לאחר מכן, כבר אישרו בעלי המניות של שח"ל את המכירה, ומנייתה שייטה סביב מחיר של 10.1 פרנק, המשקף ודאות גבוהה יחסית להשלמתה.

אלא שבאמצע אוקטובר,התגלו סדקים בעסקת המכירה. בדיווח של שח"ל נכתב כי שנחאי ז'ינצ'ואן טרם קיבלה את אישור הרשות הממשלתית הרלווטית בסין, אולם היא מאמינה שתוכל לקבל אותו עד סוף ספטמבר. החברה הסינית אף חזרה על כוונתה להשלים את העסקה.

עוד חודש עבר, כשבמהלכו כבר סבלה מניית שח"ל מלחץ רציף של מוכרים, שהחלו לאבד סבלנות. אולם הדרדרות זו הפכה למפולת באמצע נובמבר, לאחר שדירקטוריון שח"ל הכריע כי יראה עצמו משוחרר מביצוע העסקה, במידה שהרוכשת לא תפעל להשלמתה עד תום אותו החודש. העסקה, כאמור, לא הושלמה וב-1 בדצמבר הכריזה שח"ל על ביטולה.

ביטול רכישת שח"ל מפתיע לנוכח העובדה שלפני כשנה השלימה חברה סינית אחרת, סאנפאואר (Sunpower), את רכישת נטלי-סקיולייף הישראלית תמורת כ-70 מיליון דולר. נטלי-סקיולייף, שנרכשה מידי קרן סקיי ויריב לרנר, עוסקת גם היא בשירותים רפואיים מרחוק למנויים פרטיים, ובהם לחצי מצוקה ושירותי ניטור פסיבי וייעוץ רפואי בוידיאו.