הרצליה: אשור תמ"א 38 למרות טענות השכנים שיש לקדם פינוי-בינוי

מדובר במיזם שמקדמת חברת רינובו ברחוב עזרא הסופר, ובמסגרתו הוגשה בקשה לתוספת וחיזוק המבנה מפני רעידות אדמה מכוח תמ"א 38 ותוכנית מקומית של העירייה

בניין בשיפוץ לפי תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי
בניין בשיפוץ לפי תמ"א 38 / צילום: תמר מצפי

המתח שבין מיזמי תמ"א 38 (תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה) למיזמים של פינוי-בינוי מעורר לא פעם מחלוקות בין בעלי דירות בבניינים סמוכים באותו הרחוב או באותה השכונה. לא פעם נטען כי אם בניין אחד יעבור חיזוק במסגרת תמ"א 38, הוא יכשיל תוכנית גדולה יותר של פינוי-בינוי בכל השכונה והתנגדויות למיזם מגיעות לפתחן של ועדות הערר.

כך קרה גם בהרצליה, כאשר בעלי דירות קידמו עם יזם פרויקט תמ"א 38 בשני בנייני מגורים ברחוב עזרא הסופר, והשכנים הגישו התנגדות למיזם בטענה שתוכנית פינוי-בינוי המתקדמת במתחם תיפגע מאישור המיזמים הללו. מדובר במיזם שמקדמת חברת רינובו ברחוב, ובמסגרתו הוגשה בקשה לתוספת וחיזוק המבנה מפני רעידות אדמה מכוח תמ"א 38 ותוכנית מקומית של העירייה. הדיירים והיזם ביקשו להוסיף 2.5 קומות ובהן 20 דירות נוספות בהתאם לתוכניות באזור.

בה בעת שהוועדה המקומית אישרה את הבקשה, השכנים בבניין סמוך הגישו ערר על החלטת הוועדה בטענה שלא זומנו לדיון בוועדה המקומית, וכן שהמתחם מתאים למיזם פינוי-בינוי ולא מתאים לתמ"א 38. למרות טענות השכנים, ועדת הערר של מחוז תל-אביב דחתה בסוף השבוע האחרון את הערר.

עו"ד ענת בירן, המייצגת את חברת רינובו, ציינה בדיון כי אין כל תוכניות במתחם לפינוי-בינוי, ועיריית הרצליה הגישה תוכנית אסטרטגית שמגדירה את המתחמים בעיר המיועדים לפינוי-בינוי ואת המתחמים המיועדים לתמ"א 38. "במתחם הזה אין תוכנית פינוי-בינוי, לא בצנרת ולא באופק, והפנטזיות של המתנגדים יישארו בגדר פנטזיות. מצד שני יש בניין עם דיירים שכבר ממתינים לחיזוק הבניין שלהם מספר שנים ומעכבים אותם לחינם", אמרה בירן בדיון.

ועדת הערר בראשותה של עו"ד הילה סירוטה-ליבנה, קבעה כי בהליך שהתנהל בפני הוועדה המקומית לא נפגעה זכות הטיעון של העוררים, וכי טענת העוררים שלפיה המתחם שבו שוכנות החלקות מתאים לפינוי-בינוי ואינו מתאים לתמ"א 38 לא קיבלה כל ביסוס: "טענות העוררים לפיה המתחם בו שוכנות החלקות מתאים לפרויקט פינוי-בינוי ואינו מתאים לפרויקטים מכוח תמ"א 38 אין בה דבר", כך נכתב בהחלטת ועדת הערר, "טענת העוררים לפיה קיימת 'התקדמות משמעותית' לתוכנית פינוי-בינוי במתחם אין בה ממש. הוועדה המקומית ערכה בדיקות מעמיקות לבחינת החלופה המתאימה למתחם נשוא העררים שלפנינו והחליטה מספר פעמים כי פתרון על פי תמ"א 38 הוא חלופה מתאימה למתחם".