שתי אסטרטגיות השקעה מסוג "לונג-שורט" לשנת 2016

השוק המקומי יתמודד ב-2016 עם מספר אתגרים משמעותיים, כמו הרפורמה במדדי המניות ואי-ודאות בנדל"ן המניב

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

שנת 2015 אופיינה בשונות יחסית בין ביצועי המדדים השונים בתל אביב. כך, בעוד שנראה שמדד המעו"ף ירשום בשנה זו תשואה חיובית חד-ספרתית ומדד יתר 50 ישלים זינוק בשיעור גבוה מ-20%, במדד ת"א 75 נרשמו ירידות שערים. גם במדדים הענפיים ניכרו הבדלים, כאשר בעוד שמניות התקשורת למשל עלו בחדות, על רקע השינוי המסתמן בסביבה הרגולטורית (מדד ת"א תקשורת זינק בכ-20%), חברות הביומד התקשו להוכיח את עצמן ומדד ת"א ביומד איבד קרוב ל-25% מערכו.

בשנה הקרובה, נראה כי השוק המקומי יתמודד עם מספר אתגרים מרכזיים. אחד מהם, טכני בעיקרו, הינו הרפורמה המתוכננת במדדי המניות בתל אביב במחצית 2016. במסגרתה, יורחבו מספר המניות במדדים מובילים ויעלה הסף הנדרש של שיעור החזקות הציבור לחברות שייכללו במדדים.

להלן שתי אסטרטגיות השקעה מסוג "לונג-שורט" העשויות להיות מעניינות עבור המשקיעים המתוחכמים, המכירים את מאפייני ההשקעה בכלים המומלצים. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם יועץ השקעות טרם רכישת התעודות.

על כנפי הרפורמה: לונג יתר 50 - שורט ת"א 75

רכישה של תעודת סל על מדד יתר 50 ומנגד רכישת תעודת סל בחסר על מדד ת"א 75: אנו מעריכים כי בתקופה הקרובה ביצועי מדד יתר 50 יהיו טובים יותר מביצועי מדד ת"א 75, וזאת בעיקר על רקע הרפורמה המתוכננת במדדי הבורסה. להערכתנו, הרפורמה תביא מחד להיצעים בחלק ממניות ת"א 75, ומאידך לביקושים לחלק (גדול) ממניות מדד יתר 50, אשר רובן צפויות לעבור למדד ת"א 125 (מדד ת"א 100 של היום).

מנין יגיעו הביקושים למרבית יתר 50? תעודות הסל העוקבות אחר על מדד ת"א 75 ות"א 100, יוסבו לאחר הרפורמה לתעודות העוקבות אחר המדדים החדשים: ת"א 90 ו-ת"א 125. סך היקף הכספים המנוהלים היום בתעודות אלו עומד על מעל 17 מיליארד שקל, לעומת כ-600 מיליון שקל בלבד בתעודות על מדד יתר 50. כך שהשינוי צפוי להביא כאמור לביקושים טכניים גבוהים לאותן מניות שיעמדו בקריטריונים ו"יזכו" לעבור ממדד יתר 50 להיסחר באחד מהמדדים האחרים.

לתשומת לבכם, אסטרטגיה זו תניב תשואה גבוהה יותר ככל שהפער בין תשואת מדד יתר 50 למדד ת"א 75 יהיה גבוה יותר. ככל שפער זה ילך ויקטן, כך גם תצטמק התשואה מההשקעה. במקרה בו תשואת מדד ת"א 75 תהיה גבוהה ממדד יתר 50, תרשום השקעה זו הפסד.

סיכונים: ישנם מספר סיכונים שיש להיות מודעים להם בעת ההשקעה בתעודת סל בחסר. כמובן שהמשקיע ירוויח ככל שמדד הבסיס ירד, אך שיעור התשואה לא יהיה זהה במדויק לתשואה ההופכית של מדד הבסיס. כמו-כן, בתרחיש של עלייה חדה בנכס הבסיס, עשוי מנהל התעודה לבצע המרה כפויה. בהמרה כפויה, מקבל המשקיע מזומן תמורת ערך השקעתו בתעודת הסל.

מתי לממש את הפוזיציה? הבסיס לרעיון ההשקעה הוא הרפורמה הצפויה במדדים, ולכן לאחר שהמדדים החדשים יושקו, מומלץ לממש את ההשקעה ולחסל את הפוזיציה.

גידור סיכון בנדל"ן: לונג אמות - שורט ת"א נדל"ן 15

רכישה של מניית אמות ובמקביל רכישת תעודת סל בחסר על מדד ת"א נדל"ן 15, המייצג כיום בעיקר את חברות הנדל"ן המניב הגדולות (שאמות משתייכת אליהן): רכישת תעודת הסל מהווה גידור, מעין הגנה חלקית, להשקעה במנייה המשתייכת לסקטור מסוכן. אנו ממליצים על אסטרטגיה זו, בשל הערכתנו כי ביצועי מניית אמות יהיו טובים יותר מביצועי מדד נדל"ן 15.

חברת אמות מחזיקה בקרוב ל-100 נכסי נדל"ן בישראל בשטח כולל של למעלה ממיליון מ"ר. נכסי החברה פזורים ברחבי הארץ, מרביתם ממוקמים באזורי ביקוש בערים הגדולות. בשנה הקרובה צפויה אמות ליהנות מעלייה בתזרים המזומנים מפעילות משכר הדירה שהיא גובה, בין היתר כתוצאה מאכלוס מגדל אטריום, שבנייתו מסתיימת בימים אלה.

בנוסף, החברה צופה צמיחה בהכנסות כתוצאה מחוזים שנחתמו בפארק-טק בית דגן, פתאל בתל אביב ואמות היצירה בפתח תקווה. מבחינה פיננסית, אמות היא חברה בעלת איתנות גבוהה, עם שיעור חוב של פחות מ-60% וקווי אשראי לא מנוצלים בהיקף של כמעט מיליארד שקל. כ-2/3 מנכסיה אינם משועבדים ולוח הסילוקין של החברה נוח.

התמחור הנוכחי של המניה אטרקטיבי ביחס לחברות נדל"ן מניב אחרות. המניה נסחרת לפי מכפיל הון של כ-1.1 ומשקפת תשואת תזרים מזומנים מפעילות (FFO) של כ-9%. לחברה מדיניות חלוקת דיבידנד, על פיה היא מודיעה בתחילת כל שנה על חלוקת הדיבידנד המינימלית לאותה שנה, כאשר החלוקה מתבצעת בפועל בתום כל רבעון קלנדרי. בהתאם לכך, תשואת הדיבידנד הצפויה מהמניה תעמוד ב-2016 על כ-5%-6% לפחות.

מדד ת"א נדל"ן 15 כולל 15 חברות נדל"ן, אשר 14 מתוכן הן חברות נדל"ן מניב, כאשר לחברות שבבעלותן קניונים משקל גבוה יחסית במדד. בשנים האחרונות נהנו חברות הנדל"ן מסביבת הריבית הנמוכה. זאת הן בשל הירידה החדה בעלויות המימון וכן שערוך נכסיהן כלפי מעלה. מכאן שחברות אלה רגישות לתשואות האג"ח הממשלתיות, הצפויות לרשום עלייה כתוצאה מתהליך העלאת הריבית בארה"ב ובעקבות ציפיות לשינוי במדיניות המוניטרית גם בישראל.

בנוסף, בשנים האחרונות הביאה הריבית הנמוכה את רוב החברות בענף להיסחר במכפילי הון גבוהים מ-1, איתות לכך שרמת התמחור הנוכחית שלהן אינה נמוכה. גורם נוסף שעשוי להעיב על הסקטור הוא העלייה הצפויה בשטחי המשרדים וחולשה המסתמנת בענף הקניונים. לפיכך, נראה כי בעת הנוכחית, השקעה בענף הנדל"ן המניב טומנת בחובה סיכון שאינו מבוטל.

סיכונים: בתרחיש של המשך עלייה במחירי מניות הענף, הרווח מרכישת אמות יקוזז על-ידי ההפסד מביצוע ה"שורט". אולם, בתרחיש של ירידה במניות הנדל"ן המניב, חשיפה זו תפצה, לפחות באופן חלקי, על הפסד אפשרי מההשקעה באמות.

הכותב הוא אנליסט מחקר ממערך ייעוץ בהשקעות בבנק לאומי. הדעות המובאות במאמר זה משקפות את דעותיו האישיות של הכותב על ניירות הערך המסוקרים והתאגיד שהנפיק אותם ואין לראות במסמך זה המלצה או תחליף להפעלת שיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או ייעוץ לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן