וול סטריט ננעלה בירידות חדות: נאסד"ק נפל 2.1%

הירידות התמתנו בשעה האחרונה - מדד S&P 500 סגר בירידה של 1.5% ■ בורסת סין קרסה עד כ-8% והפסיקה את המסחר ■ מאקרו: מדד מנהלי הרכש (ISM) למגזר הייצור הפתיע לרעה ■ הנפט סגר יום תנודתי בירידה

בורסה / צלם: רויטרס
בורסה / צלם: רויטרס

יום המסחר בוול סטריט ננעל תוך ירידות חדות במדדים (ב'), על רקע הירידות החדות באסיה ובאירופה. בשעה האחרונה עם זאת חלה התמתנות במגמה השלילית. ביום שישי לא התקיים מסחר בארה"ב לרגל חגיגות השנה האזרחית החדשה, ומדדי וול סטריט חתמו ביום חמישי את השנה החולפת בירידות חדות. 

 

ברקע למסחר היום, הדרמה שהתחוללה הבוקר בשוקי אסיה: הבורסה בסין עצרה את המסחר בסביבות השעה 8:00 בבוקר ולא חידשה אותו, לאחר שהמדדים המובילים במדינה צנחו בפתאומיות עד כ-8%, בצל נתון בצל נתון מאקרו חלש והמתיחות הגיאופוליטית הגואה בין סעודיה ואיראן. מדד הניקיי היפני ננעל בירידות של יותר מ-3%. באירופה המדדים ננעלו בירידות חדות. 

"הנפילה באסיה לוחצת על השווקים בכל העולם, כולל בארה"ב, למרות שרק הזמן יגיד כמה ארוכה ומהותית תהיה ההשפעה על סנטימנט המשקיעים בוול סטריט", אמר כלכלן מ-Investec. כזכור, טלטלה בשוקי סין הסעירו את כל השווקים הגלובליים בקיץ האחרון לתקופה של מספר חודשים.

ערב הסעודית הודיעה אתמול, כי היא מנתקת את קשריה הדיפלומטיים עם איראן בעקבות המשבר החריף שנוצר בין שתי המדינות סביב הוצאתו להורג של המטיף השיעי נימר באקר א-נימר, שהורשע בעבירות טרור בממלכה. שר החוץ הסעודי הבהיר כי על כל הדיפלומטים האיראנים לעזוב את ערב הסעודית בתוך 48 שעות. לדבריו, הממלכה לא תאפשר לרפובליקה האיסלאמית לפגוע בביטחונה של המדינה. 

המתיחות בין שתי המדינות, מפיקות הנפט הגדולות בעולם, הובילה לעליות חדות במחירי הנפט, שהספיק לעבור לירידות אבל חזר שוב לעלות בבורסת הסחורות ובסיום ננעל בירידה קלה. 

אלעד שמש, סמנכ"ל הברוקראז' של Colmex, אמר היום, כי "בחדרי העסקאות מורגשת מתיחות גבוהה כאשר מדדי הסיכון והחוזים העתידיים מנבאים פתיחה אלימה - וודאו כי הנכם מסוגלים לבצע פעולות מכירה בחסר (שורט), ככל הנראה תצטרכו את זה". לדבריו, "אם ננתח היסטורית את תגובת הממשלה הסינית לירידות האחרונות בבורסה, ייתכן מאוד ונראה התערבות ממשלתית בטווח הקצר בבסיס הקצב באמצעות רכישות אג"ח, שינויי ריבית או פעולות מוניטאריות אחרות".

בזירת המאקרו פורסמו היום ב-17:00 הוצאות הבנייה לחודש נובמבר, שרשמו עלייה של 0.4% לעומת צפי לעלייה של 0.9% לאחר עלייה של 1% בחודש הקודם. 

באותה שעה פורסם מדד מנהלי הרכש (ISM) למגזר הייצור לחודש דצמבר, שרשם ירידה ל-48.2 נק' לעומת צפי לעלייה ל-49.1 נקודות מ-48.6 נקודות בחודש הקודם. 

צפו בגרפים: זה הגורם שעלול להצית את המשבר הבא בעולם

בגזרת המניות הבולטות נציין את יצרנית הרכב החשמלי טסלה   שצנחה על רקע נתוני מסירות מאכזבים לרבעון הרביעי. 

מניית הפארמה Baxalta    עלתה, על רקע הדיווחים למכירה אפשרית לחברת Shire   הבריטית תמורת כ-32 מיליארד דולר בעסקת מניות ומזומן. 

מניות האנרגיה המשיכו לרכז עניין על רקע הטלטלה במחירי הנפט. נציין את אקסון מובייל ושברון .

טבע  עושה צעד נוסף בדרך לרכישת החטיבה הגנרית של אלרגן בעסקה שהיקפה 40.5 מיליארד דולר. החברה הודיעה כי גייסה עוד 658 מיליון דולר לאחר מימוש מלא של האופציות שניתנו לחתמים בהנפקת המניות האחרונה ובכך השלימה גיוס כולל של 7.24 מיליארד דולר, שישמשו אותה כאמור לרכישת החטיבה של אלרגן וגם לרכישת חברת התקופות המקסיקאית רימזה.

חברת רדקום  דיווחה היום על זכייה בחוזה בהיקף של 18 מיליון דולר מחברת תקשורת מובילה בצפון אמריקה. עוד דיווחה רדקום כי ירון רבקאי מונה למנכ"ל החברה.

מניית חברת ציוד התקשורת סיליקום  זינקה , לאחר שעדכנה כלפי מעלה את התחזיות שלה לרבעון הרביעי של 2015. סיליקום דיווחה שההכנסות ברבעון יגיעו ל-25-25.5 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת שסופקה ל-20-21 מיליון דולר. מדובר על עלייה של עד 28.9% ביחס לרבעון הקודם ושל עד 9.6% ביחס לרבעון המקביל. בכך סיליקום תסכם את שנת 2015 עם הכנסות של עד 80.8 מיליון דולר, עלייה של 6.9% בהשוואה להכנסות שנרשמו בשנת 2014. הדוחות לסיכום הרבעון הרביעי ושנת 2015 יתפרסמו ב-27 בינואר - יום אחד לפני מחיקת המניה ממסחר בתל אביב.